Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor wat het waard is: dit bericht stond vanmorgen in de South China Morning Post. Daarin wordt gezegd dat China Southern Airlines mogelijk uit de Skyteam alliantie wil stappen en zich wil voegen bij de Oneworld alliantie. Dat zou voor Cathay Pacific reden zijn om de alliantie te verlaten. Mogelijk sluit Cathay zich dan aan bij Star Alliance, volgens het artikel.
Allianties
De meeste airlines zijn aangesloten bij een van de drie allianties: Skyteam, Star Alliance of Oneworld. Door samenwerking met andere airlines binnen de alliantie moet dit tot voordeel van ieder zijn. Maar China Southern Airlines heeft na intern onderzoek geconcludeerd dat het lidmaatschap van de alliantie Skyteam niet de gewenste voordelen oplevert. China Southern heeft nu het oog laten vallen op de Oneworld alliantie. Deze alliantie bevat onder andere British Airways, American Airlines, Qatar Airways, maar ook Cathay Pacific / Cathay Dragon!
Guangzhou en Hong Kong
Met China Southern’s thuisbasis Guangzhou, dat maar op 120km van Hong Kong ligt, zou er teveel overlap zijn tussen de twee airlines. Cathay Pacific en Cathay Dragon opereren namelijk vanaf Hong Kong. Beide maatschappijen hebben vaak dezelfde bestemmingen en vissen in dezelfde vijver voor lange-afstandspassagiers.
Vandaar dat, mócht het zover komen, Cathay Pacific waarschijnlijk de Oneworld alliantie zal verlaten en de overstap maken naar Star Alliance. In deze alliantie zitten onder andere Singapore Airlines en Air China.
Het is zeer ongebruikelijk dat een airline een alliantie verlaat en naar de concurrentie overstapt. In het verleden is dit wel gebeurd, maar dat kwam meestal door fusies.
In het artikel wordt al direct gerelativeerd: Qatar Airways is groot-aandeelhouder van Cathay Pacific. Qatar Airways is ook prominent Oneworld lid. Dat maakt deze stap weer onwaarschijnlijk.
Een verschuiving zou ook voor passagiers veel impact hebben. Oneworld Saphire en Emerald leden kunnen bijvoorbeeld in Hong Kong van de Cathay Pacific lounges gebruik maken.
Conclusie
Het lijkt onwaarschijnlijk dat deze ontwikkelingen zullen gaan komen. Laten we eerst zien wat er met China Southern gaat gebeuren. Mocht de maatschappij willen overstappen naar de Oneworld alliantie, dan hebben de Oneworld leden daar uiteraard ook wat van te vinden.
Maatschappijen binnen een alliantie hebben vaak jarenlang samengewerkt en er is zodoende heel veel op elkaar afgestemd. Een verhuizing naar een andere alliantie zal dus in eerste instantie een hoop geld gaan kosten in plaats van dat het wat oplevert.
Sandor zegt
Het lijkt mij erg stug gezien de eerdere berichtgeving op deze site dat China Southern tot het BlueBiz programma toetreedt.