Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het was lange tijd onduidelijk of KLM nou wel of geen A350’s in de vloot zou krijgen. Vliegtuigbestellingen worden door Air France-KLM als Groep gedaan waardoor de definitieve stationering tussen de maatschappijen flexibel is. En dat is exact wat er nu gaat gebeuren. Air France-KLM heeft aangekondigd dat de openstaande bestellingen voor de Boeing 787 en Airbus A350 geruild wordt tussen beide maatschappijen. Hiermee wil de groep de vloot optimaliseren en profiteren van meer harmonie en snellere groei.
Ruiling
Het betreft toestellen die tussen 2021-2023 zouden worden geleverd. 6 787 bestellingen van Air France gaan naar KLM terwijl 7 Airbus A350-900’s van KLM onder Air France zullen gaan vallen.
Op dit moment heeft Air France 9 787-9’s in de vloot. Er zal in mei 2020 nog één Dreamliner aan de Franse tak geleverd worden. De eerste A350-900 wordt in september verwacht. Met de bestaande 20 A350’s in bestelling en de 7 extra die van KLM komen, zal Air France uiteindelijk 28 toestellen hebben.
KLM heeft nu 13 787-9’s en de 787-10 wordt binnenkort geleverd. Eind 2020 moet dit zijn gegroeid naar 21. Met de 6 Dreamliners van Air France komt het totaal op 27 toestellen.
Het is opvallend dat Air France-KLM geen onderscheid maakt tussen de -9 en -10 subtypen. Dit is een indicatie dat er nog flexibiliteit is in de bestelling om van variant te wisselen.
Wilhelm zegt
Jammer. De business opstelling bij AF in de A350 is veel fijner. Namelijk samen vliegen door middenstoelen