Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
We weten inmiddels van Garuda Indonesia dat ze een airline zijn die een behoorlijke ontwikkeling doormaakt. En daar waar een deel van het redactieteam van Ikvliegveel.com mee mocht vliegen met de inaugural Amsterdam-Londen vlucht had ik maar gelijk vier Garuda vluchten had geboekt, maar dan wel intra-Azië. Dit is mijn ervaring.
Vlucht 1: Kuala Lumpur – Jakarta
Niets is fijner dan het hebben van elite status terwijl er een ongelofelijke lange rij staat bij de reguliere check-in balies. Mijn 1e interactie ooit met Garuda was daarom gelijk al prettig, aangezien ik gebruik kon maken van de Skypriority check-in. Als een 1e verrassing kreeg ik een fast-track immigration kaart voor Kuala Lumpur en ook een fast-track kaart voor de immigratie in Jakarta (daar had ik niet op gerekend)!
Een 2e verrassing tijdens deze vlucht was dat het toestel (een short-haul 737-800) voorzien was van inflight entertainment, iets wat we in Europa nooit meer zien.
Een 3e verrassing was dat heel economy class een welkomstdrankje kreeg (sap) terwijl we nog op de grond zaten. Ook iets wat ik tot nu toe nog niet eerder heb mee gemaakt.
Na aankomst in Jakarta had ik binnen 2 minuten mijn visum en stond ik binnen 3 minuten bij de bagageband om mijn koffer op te halen, maar dit blijkt helemaal niet nodig bij Garuda als je SkyTeam Skypriority passagier bent.
Verrassing nummer 4 was namelijk dat er een arrivals lounge is. Ok, wel redelijk klein maar hij is er wel.
Een 5e verrassing was dat je ook niet je eigen koffer hoeft op te halen. Je geeft namelijk je baggagetag af en met gaat ”achter de schermen” op zoek naar je koffer die ze dan persoonlijk komen brengen!
Vlucht 2: Jakarta – Denpasar
Ook op de luchthaven van Jakarta werd ook weer heel duidelijk gemaakt dat de Skypriority passagier hier gewaardeerd wordt.
De lounge van Garuda was redelijk ok. De staff was een beetje clueless maar overall een redelijk goede wachtruimte.
Onder weg naar de gate was de 6e verrassing: Skypriority security check is wel heel erg aanwezig. Een aparte rode loper en gewoon ontzettend groot.
Eenmaal aangekomen bij de gate stond ook al gelijk de 7e verrassing te wachten (en op dit moment was Garuda al voor mij the gift that keeps on giving), want bij de gate was er een speciale Skypriority wachtruimte. Daar waar de ‘normale’ passagier op ‘normale’ stoeltjes moest zitten stonden er voor de Skypriority passagiers ruime stoelen waarin ”wij” konden wachten.
De vlucht naar Bali was een goede vlucht. Ook hier werd een volledige maaltijd geserveerd, op een vlucht van iets meer dan een uur. Bij aankomst op Bali stond hier verrassing 8 op me te wachten.. omdat er namelijk geen arrivals lounge was, was er wel een aparte Sky Priority plek bij de bagageband. Helemaal afgetaped speciaal voor elite plus passagiers van Garuda.
Vlucht 3 Denpasar – Jakarta
Na een geweldige tijd op Bali met onder andere een nacht in het spectaculaire Viceroy hotel was het tijd om terug naar Jakarta te vliegen. Bij de check-in stond verrassing 9 letterlijk op me te wachten: een portier die mijn koffer persoonlijk richting het vliegtuig ging brengen (helaas geen foto).
Op één of andere manier had ik grote verwachtingen van de lounge. Bali is toch belangrijke bestemming voor Garuda en dus ik had goede hoop. Helaas moet ik wel zeggen dat de lounge hier slecht was. Het was letterlijk een wachtruimte met wat warme rijst en een beetje cola en de staff was meer een soort show dan dat ze ook werkelijk dingen voor je konden regelen. Maar goed, tot nu toe was het één grote geweldige Garuda ervaring dus hierover zal ik niet al te veel klagen.
Verrassing nummer 10: We konden boarden in de lounge. Ik dacht dat we gewoon naar de gate moesten gaan maar nee hoor, Garuda doet aan in-lounge boarden. Want:
Verrassing nummer 11: Er staat een luxe prive busje voor je klaar om je naar het toestel te brengen! Ik had bijna een beetje een Lufthansa First Class gevoel.
De vlucht naar Jakarta werd uitgevoerd door een A332 met een loadfactor van ik gok rond de 60% in economy class. En met een hele rij voor mezelf en natuurlijk weer een complete maaltijd was ook dit weer een geweldige vlucht.
Vlucht 4: Jakarta Kuala Lumpur
Terug richting Kuala Lumpur met een zelfde soort ervaring bij de check-in. Deze keer dan een bezoekje aan de internationale lounge van Garuda die een stuk beter was. Er was een redelijk goed ontbijt en de staff was hier iets meer competent dan in de andere lounges.
Een 12e verrassing was dat er in de lounge koks waren die on-demand dingen voor je gingen maken. Of je nu pannenkoek of een omelet wou hebben zij gingen voor je aan de slag.
De vlucht van Jakarta naar Kuala Lumpur was mijn laatste Garuda vlucht. Bij aankomst in Kuala Lumpur kwam mijn koffer als een van de eerste van de band. Altijd mooi meegenomen en een perfecte afsluiting van mijn intra-Azië Garuda Experience.
Conclusie
Mijn 1e ervaring met Garuda was geweldig, een ervaring die ik nog niet bij een andere airline heb gehad! Tijdens mijn interactie met de cabin crew, lounge- en airport staff waren ze allemaal een beetje geshocked toen ik vertelde dat ze hard op weg zijn mij nieuwe lievelings airline te worden omdat ze iets bieden wat ik nog nooit zo 123 als economy class passagier heb meegemaakt. Ik had constant het gevoel alsof Garuda iets wil bewijzen aan de wereld, en duidelijk wil maken: wij zijn helemaal 2014, we weten wat de passagier wil en wat de passagier nodig heeft zodat ze niet alleen nu maar ook een volgende keer weer voor ons product kiezen!
Een geweldige ervaring en ik kan niet wachten om weer aan boord bij Garuda Indonesia te zijn!
Wat zijn jouw ervaringen met Garuda?
BTmagazine.nl zegt
Een tijdje gelden stonden ze nog op de zwarte lijst. Dat ze in een keer zo goed zijn kan ik moeilijk geloven.
In 2011 meegevlogen echt heel slecht, in 2013 nog eens en die was ook niet echt veel beter.
Maar zal binnenkort een keer undercover mee vliegen met ze om ze eens te beschrijven en te fotograferen.
SVDH zegt
Tja, dit zijn toch echt onze ervaringen. Garuda’s fifth freedom vlucht tussen AMS en LGW is prima en ook Mike’s ervaring in Azie waren boven verwachting. Misschien proberen ze juist zo hard om van het ‘zwarte lijst imago’ af te komen? Als dat zo is, dan doen ze ’t goed!
BTmagazine.nl zegt
Ja dat zou kunnen SVDH, maar om van een vliegtuigmaatschappij die op de zwarte lijst stond enkele jaren geleden een hele goede maatschappij te worden in een jaar tijd is: 1 een heleboel geld nodig en 2 een heel andere management. Geld blijft een probleem in Indonesië en dat andere management is aangetreden in 2012 en 2013, met veel mensen van buiten de luchtvaart industrie, maar laat nu net de CEO Emirsyah Satar al vanaf 2005 CEO zijn. En dat is net de periode dat het bedrijf gewoon de afgrond in ging. Dan zou je ook de CEO moeten vervangen of is dat een pion van de regering daar ? Kijk een nieuw toestel kopen kan iedereen tegenwoordig en ja de hardware is perfect als het toestel nieuw is, maar hoe gaat het onderhoud in de toekomst ?, Wat is het idee achter de hardware, wat zijn de doelstellingen en toekomst visie. Een luchtvaartmaatschappij valt en staat met het personeel en het naleven van bepaalde standaards. Ik ben benieuwd of Garuda over enkele jaren nog zo’n uitstraling heeft als men minder geld heeft voor de marketing.
Mike zegt
Ik ging er met 0 verwachtingen in en ik vond Garuda echt geweldig.. alle 4 vluchten waren gewoon top en de overall treatment van elite plus passagieren was gewoon goed!
Iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen maar als je alleen al kijk naar het hard product zoals arrivals lounge en al die speciale skypriority dingen… geweldig
James T zegt
BTmagazine: jullie moeten je huiswerk goed doen. GA is op de zwarte lijst gekomen omdat alleen de EU (andere landen zoals Australië, Japan, Singapore, China, Maleisië en Saoedi-Arabië NIET) van meining was dat de Indonesische overheid niet aan de veiligheidseisen voldeed die de EU had gesteld. Als gevolg daarvan zijn alle Indonesische luchtvaartmaatschappijen, dus ook Garuda Indonesia, op de zwarte lijst gezet. In die tussentijd was GA ook al ICAO gecertificeerd. Er is dus nooit bewezen dat GA als airline niet veilig is.
R Buskermolen zegt
Het lijkt allemaal geweldig, dat Elite plus van Garuda. Leuk als het allemaal goed gaat. Hun loyalty program voor frequent flyers is echt bagger. Maar helemaal de customer service organisatie. Die ontbreekt volkomen. Daar moet je eens mee proberen in contact te komen. Bijna onmogelijk. Je hoeft trouwens toch geen moeite te doen, want ze reageren toch niet. Dan mogen ze onderdeel zijn van SkyTeam, maar op dat gebied kunnen ze nog een heleboel leren van bijvoorbeeld KLM, waar het altijd toppie geregeld is. Ik was Elite member bij Garuda, maar nooit meer. Ik schrijf alles wel netjes op mijn KLM Flying Blue account. Die weten wat service is. En dat maak je niet goed met een bekertje jus d’orange.