Frankrijk verbiedt als eerste land korte binnenlandse vluchten1 min leestijd

Airbus A319 van Air France op de luchthaven van Parijs (CDG) (Bron: Air France)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Om de CO2-uitstoot een halt toe te roepen heeft Frankrijk onlangs als eerste land in Europa een verbod ingesteld op korte binnenlandse vluchten. Een aantal jaar geleden nam low-cost maatschappij Transavia nog een aantal verlieslijdende routes binnen Frankrijk van Air France over.

Frankrijk verbiedt korte binnenlandse vluchten

Het idee om binnenlandse vluchten te verbieden dateert nog van 2019. Toen mochten burgers met voorstellen komen om de CO2-uitstoot tegen te gaan. Aanvankelijk was het plan om alle vliegroutes die binnen vier uur met de trein te bereiken zijn te verbieden. Hierop maakte de luchtvaart toen bezwaar aangezien dan acht belangrijke vliegroutes zouden verdwijnen. Uiteindelijk is deze grens nu officieel op 2,5 uur gesteld wat betekent dat een aantal belangrijke vliegroutes binnen Frankrijk nu niet meer gevlogen mogen worden. Bijkomende eisen zijn dat deze bestemmingen met een hogesnelheidstrein bereikbaar moeten zijn. Ook moeten deze treinen zowel in de ochtend als in de avond rijden.

Airbus A320 van Air France nabij Mérignac in Frankrijk (Bron: Unsplash / Vincent Genevay)
Frankrijk verbiedt als eerste land in Europa korte binnenlandse vluchten. (Bron: Unsplash / Vincent Genevay)

TVG hogesnelheidslijn

Het gaat hier om de routes van Parijs naar Nantes, Bordeaux en Lyon. Deze drie routes zijn sinds een in 2017 geopende hogesnelheidslijn prima af te leggen met de TGV die ook nog eens vrij frequent rijdt. Bovendien is er ook een directe treinverbinding tussen de luchthaven van Parijs-Charles de Gaulle en deze drie steden. De Franse minister van transport is blij met dit verbod en noemt het een cruciale stap wat een symbolische boodschap afgeeft. De Europese organisatie van Transport & Environment geeft aan dat de drie routes goed zijn voor slechts 3% van de CO2-uitstoot op binnenlandse vluchten. Dat is natuurlijk nog niet heel veel maar wel een stap in de goede richting.

Uitgelichte afbeelding: Air France

Reacties

  1. bedeve zegt

    Jammer dat Goffe niet vermeld wanneer het ingaat.
    Ik heb nog een vluchtje Nantes-CDG- AMS voor december staan.
    Ben benieuwd of nu die vluht geannuleerd wordt , of dat ie wordt omgezet in een trein/vliegtuig combi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *