D’r is alle lange tijd discussie wat wel of wat niet met de Flight Modus.
EASA, verantwoordelijk voor richtlijnen binnen de luchtvaart in Europa, zegt er het volgende over:
https://www.easa.europa.eu/newsroom...evices-remain-and-connected-throughout-flight
Wat ik als vlieger kan beamen is wat eerder is benoemd in dit topic. De telefoons gaan ‘zoeken’ naar signaal. Dit zorgt voor de bekende interference op onze headsets en radio.
Als er een zogenaamde Low Visibility Procedure gevlogen moet worden, dan is het vliegen, monitoren en communiceren binnen de cockpit van levensbelang...
We vliegen immers met 0 zicht tot 100/200’ boven de grond. Ten alle tijden moet er a-la-minute ingegrepen kunnen worden en de veiligste optie gekozen worden...een doorstart.
Als er interference is wat de communicatie verstoord is dat potentieel een reductie van de vliegveiligheid.
Echter tegenwoordig is de interference een stuk minder dan een paar jaar geleden. Wellicht door nieuwe type telefoons etc. Daar heb ik geen kennis van.
Een reden voor maatschappijen om toch te vragen om telefoon uit te zetten is voor de afleiding waarvoor het gebruik van de telefoon kan zorgen. Dit ten tijde van kritieke vluchtfases taxi, take-off, approach en landing is aandacht vereist. Denk aan de safety briefing vooraf...
Klik om te vergroten...