Wisknie.... Telefoon helemaal uit bij landing in de mist

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Huib, 14 mrt 2018.

  1. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    AF CDG-OTP (Boekarest)

    Voor de landing werd gevraagd telefoons etc helemaal uit te zetten vanwege mist.
    Dus niet alleen flight mode.

    Voor mij de eerste keer.
    Alle Roemenen op mijn rij wisten dat dat vaker was want...., maar die domme Hollander.

    Iemand meegemaakt?

    Huib
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Vaker van gehoord ja. Maar of het daadwerkelijk iets uithaalt...
     
  3. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Kennelijk wel, want ik loop nog vrolijk rond.:D
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2018
  4. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    Telefoons zijn qua storing veroorzaken het ergst vlak voor de landing, omdat dan GSM-antennes weer binnen het bereik van de telefoon komen en de telefoons uit alle macht gaan proberen om verbinding te maken. Dat is precies de fase waarin de cockpit-crew, zeker wanneer het mistig is, de navigatie- en communicatieapparatuur het hardst (en zonder verstoring) nodig heeft. In principe zou dat in de vliegtuigmodus geen probleem moeten zijn, maar ik denk dat deze maatregel bedoeld is om te dealen met het feit dat er altijd mensen zijn die de vliegtuigmodus niet helemaal begrijpen...
     
  5. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Das een goeie. Daar had ik niet aan gedacht.
    Dan rest nog de vraag wie dit verzoek, zoals ik, werkelijk heeft meegemaakt.

    Huib
     
  6. Roog

    Roog Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb het vorig jaar een keer meegemaakt aan boord bij Easyjet bij een landing op Praag in de mist (minimale zicht conditie).
     
  7. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.212
    Leuk Bevonden:
    1.587
    Trofeepunten:
    273
    Hmm Dan is het ook nog de vraag of je bij een buitenlandse maatschappij dergelijke mededelingen in hun onverstaanbare Engels kan verstaan als ze zoiets omroepen..Ik herinner me nu een vlucht met Vueling waarbij onverstaanbaar "Due to bad weather blabla zwww zww mobile zww zzw...."
    Het was mistig en omdat menig Spanjaard zijn telefoon pakte bij de Spaanse mededeling denk ik met terugwerkende kracht dat het ook zo'n mededeling was.
    Ik heb een AMS-ALC in gevaar gebracht denk ik....
     
  8. Wat is er zo moeilijk aan om je te telefoon helemaal uit te zetten? Als je regelmatig vliegt dan weet je dat ze het steeds vaker van je verlangen
     
  9. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    Nee, het wordt juist steeds minder vaak van je verlangd. De norm is steeds meer dat 'vliegtuigmodus' voldoende is.
     
    Huib vindt dit leuk.
  10. Echt niet hoor,
    Ze nemen t Zeker Voor t onzekere....
    Ik weet niet hoeveel en waar je heen vliegt
     
  11. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Tot nu toe was inderdaad vliegtuigmodus altijd prima. Wat me wel is opgevallen is dat in Europa, op vliegtuigstand, ik m’n iPad mag blijven gebruiken tijdens takeoff en landing, wat in bijv. Azië niet mag. Cabin Attendants controleren er ook echt streng op in Azië.
     
  12. Precies... Zeker op de vluchten buiten Europa moet meestal alles uit staan..terwijl eerst vliegtuig modus voldoiende was
     
  13. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    794
    Trofeepunten:
    348
    Afgelopen twee jaar ongeveer 100 vluchten, intercontinentaal, binnen Europa, USA domestic, binnen zuid-Amerika, binnen Azië, dus ik heb wel enige ervaring...
     
    Fripsmaster en FlyingFonz vinden dit leuk.
  14. Niet bijzonder veel dus,
    maar dan weet je toch dat ze zeker buiten Europa en Zeker in Azie willen dat alles uitgaat.... ze gaan echt niet meer checken of discussie aan of die wel of niet op vliegtuig modus staat.. en terecht vind ik hoor... ik word doodmoe van die mensen die niet even hun telefoon 5min opzij kunnen leggen
     
  15. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.691
    Leuk Bevonden:
    1.917
    Trofeepunten:
    648
    Dat apparaten buiten Europa nog steeds uitmoeten (of helemaal niet aan mogen zoals recent nog in China) heeft er meer mee te maken dat nationale authoriteiten de vliegtuigmodus nog niet in de regelgeving hebben verwerkt.
     
  16. Dat zou ook Zeker kunnen,
    Maar ik begrijp ze heel goed dat ze niet iedereen op hun blauwe ogen kunnen geloven dat ie op vliegtuig modus staat.. Dus ik ben Voor alle electronische apparatuur uit
     
  17. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    D’r is alle lange tijd discussie wat wel of wat niet met de Flight Modus.

    EASA, verantwoordelijk voor richtlijnen binnen de luchtvaart in Europa, zegt er het volgende over:
    https://www.easa.europa.eu/newsroom...evices-remain-and-connected-throughout-flight

    Wat ik als vlieger kan beamen is wat eerder is benoemd in dit topic. De telefoons gaan ‘zoeken’ naar signaal. Dit zorgt voor de bekende interference op onze headsets en radio.
    Als er een zogenaamde Low Visibility Procedure gevlogen moet worden, dan is het vliegen, monitoren en communiceren binnen de cockpit van levensbelang...
    We vliegen immers met 0 zicht tot 100/200’ boven de grond. Ten alle tijden moet er a-la-minute ingegrepen kunnen worden en de veiligste optie gekozen worden...een doorstart.

    Als er interference is wat de communicatie verstoord is dat potentieel een reductie van de vliegveiligheid.

    Echter tegenwoordig is de interference een stuk minder dan een paar jaar geleden. Wellicht door nieuwe type telefoons etc. Daar heb ik geen kennis van.

    Een reden voor maatschappijen om toch te vragen om telefoon uit te zetten is voor de afleiding waarvoor het gebruik van de telefoon kan zorgen. Dit ten tijde van kritieke vluchtfases taxi, take-off, approach en landing is aandacht vereist. Denk aan de safety briefing vooraf...
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2018
    SvnKngs vindt dit leuk.
  18. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    108
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb de laatste opmerking verwijderd.

    Was er maar af en toe een sarcasme emoji he!

    V.g.
     
    FlyingFonz en Flying doc vinden dit leuk.
  19. Thnx
    Ha ha ja idd het is al zo serieus overal....
     
    SanHor vindt dit leuk.
  20. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Duidelijk...verhaal,
    Dank.

    Opa fladdert al vijftig jaar en voor mij was het nieuw.
    Bij Tarom moeten je oordopjes er even uit bijvoorbeeld. Waarom daar wel en KLM/AF niet?
    Tijdens het neerstorten trek je ze toch echt wel van je kop.
    En waarom verbiedt Tarom dan ook niet om je oogjes dicht te hebben bij de landing.
    Naar OTP zat ik in een AF airbus 318. Beetje oude roestbak, voor zover ik dat kan beoordelen. Wellicht nog ouwe headsets?

    Huib

    oops, laatste vlucht AF van gisteren werd gevraagd oordoppies eruit te doen. Zo leer ik altijd weer bij.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018

Deel Deze Pagina