Werkindeling van cabinepersoneel KLM ter discussie

Discussie in 'Nieuws' gestart door high_class, 15 jun 2016.

  1. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.370
    Leuk Bevonden:
    634
    Trofeepunten:
    113
    KLM heeft een nieuw serviceconcept getest op haar intercontinentale business class-vluchten. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben voor de werkwijze van het cabinepersoneel.

    Het uitgangspunt is dat passagiers in World Business Class (WBC) zelf moeten kunnen bepalen wanneer zij eten, werken, ontspannen of slapen op hun vliegreizen met KLM.

    Nu staan in de WBC in de regel twee bemanningsleden die tussen de 30 en 35 passagiers bedienen (op de Airbus A330, Boeing 777 en 787). Twee bemanningsleden zijn echter niet voldoende om de persoonlijke dienstverlening te geven die KLM beoogt met haar nieuwe WBC-concept. Een oplossing zou kunnen zijn om de purser, die nu op intercontinentale vluchten meestal als vliegende keep fungeert in de economy class, in te zetten als extra kracht in de business class. De senior purser blijft de leidinggevende van de hele cabine en is in principe niet operationeel inzetbaar.

    Bovenstaand scenario is geen voldongen feit, maar een optie die KLM overweegt om haar doelstelling – een betere dienstverlening voor haar meest betalende passagiers – te bereiken. Een andere optie is om hiervoor een extra cabin attendant (CA) in te zetten.

    “Wij evalueren continu onze service aan boord en kijken waar wij verbeteringen kunnen doorvoeren,” zegt Miriam Kartman, EVP KLM Inflight Services in een reactie aan Zakenreis. “De test in de World Business Class is nu afgelopen en we hebben positieve reacties ontvangen. Indien wij overgaan tot een nieuw concept, heeft dat mogelijk gevolgen voor een deel van de werkwijze van de cabin crew. Maar daarbij zullen wij altijd de ‘koninklijke’ weg bewandelen en dit in samenspraak met de vakbonden bespreken en doorvoeren. Het is nu te vroeg om daar iets over te zeggen.”

    Geen purser op Europa
    De rol van purser, die ook als hoogste purser op Europa vliegt (senior pursers vliegen uitsluitend ICA), staat sowieso ter discussie, melden bronnen binnen KLM aan Zakenreis. Daarbij zou worden gekeken naar het volgende scenario.

    In plaats van een purser als leidinggevende op de Europa-vloot, zou – naar model van KLM Cityhopper (KLC) – deze rol voortaan worden uitgeoefend door een cabin attendant 1 (CA-1).

    Bij KLC moet deze steward of stewardess minimaal één jaar vliegen en krijgt drie extra cursusdagen. Een CA-1 is een stuk goedkoper dan een purser of Inflight Supervisor.

    Als deze maatregel ook wordt doorgevoerd op de Europa-vloot van KLM, zou dat de maatschappij op termijn aanzienlijke kostenbesparingen opleveren omdat er daardoor minder (dure) pursers nodig zijn.

    Verder zou het systeem van één- en tweebanders onder de loep worden genomen. Momenteel duurt het ruim vijftien jaar voordat een cabin attendant van éénbander een tweebander wordt. Deze tweebanders worden ingezet in de voorste cabines (business class en economy comfort).

    Net zoals momenteel KLM-medewerkers op de grond opnieuw moeten solliciteren naar hun functie, staat het cabinepersoneel wellicht hetzelfde te wachten. Cabinepersoneel met twee banden zou moeten kunnen aantonen dat het over de juiste vaardigheden beschikt om passagiers in de business class optimale service te verlenen.

    Een denkbaar neveneffect is dat een deel van het oudere en daardoor duurdere cabinepersoneel geen zin heeft om weer achterin de economy class te moeten gaan werken. Met als gevolg instroming van jong (en goedkoper) cabinepersoneel dat voldoet aan de kwalificaties die passen bij KLM nieuwe stijl.

    --------

    Zouden we nu ook eindelijk leuke jonge meisjes krijgen bij "onze" KLM. Naast dat de stoelen beter kunnen is een gezellige jonge cabin crew ook een gemis
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Silver Member

    Berichten:
    2.501
    Leuk Bevonden:
    803
    Trofeepunten:
    113
    Ik heb er een hard hoofd in want de pursers, c.q. de vakbond, zijn meestal niet zo happig op extra werk.
    Dit is wat er mis is met KLM. Ze kunnen bijna geen verandering doen zonder goedkeuring van de vakbonden. Willen ze eindelijk de service voor de meestbetalende passagiers verbeteren, liggen de vakbonden dwars. Deze claimen namelijk dat ze toestemming moeten geven voor een bezettingswijziging in de cao. Maar de cao-onderhandelingen liggen stil omdat KLM de eisen inzake pensioenen niet wil inwilligen. Een impasse.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  3. MarcoK

    MarcoK Active Member

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    141
    Trofeepunten:
    33
    “Wij evalueren continu onze service aan boord en kijken waar wij verbeteringen kunnen doorvoeren,” Dan heb ik nog twee simpele suggesties voor ze:
    1. Champagne in echte flutes aanbieden.
    2. De Foodtrolleys verbannen uit de Business (Serveren vanaf een dienblad lijkt veel chiquer).
     
  4. Musliston

    Musliston Member

    Berichten:
    66
    Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    8
    Van mij hoeft er maar één ding te veranderen in C: arrogantie moet eruit en vriendelijk- en hartelijkheid komen ervoor in de plaats. Het valt me op dat ze in Y echt hun best doen.
     
  5. Innersoul

    Innersoul Active Member

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    228
    Trofeepunten:
    43
    Side note: hoe zou de ideale cabin crew (niet alleen van KLM) eruit moeten zien? Volgens mij is hier al een topic van die @Flying doc ooit geopend heeft
     
    WorldTraveller en Flying doc vinden dit leuk.
  6. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    1.916
    Trofeepunten:
    113

Deel Deze Pagina