Welk Frequent Flyer Programma?

Discussie in 'Star Alliance' gestart door DVL, 6 apr 2023.

  1. DVL

    DVL Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Ik lees al een tijd mee hier en heb heel veel geleerd (waarvoor dank!), maar heb nu een vraag waar ik niet uit kom.

    Ik ga met vrouw en kinderen op reis. Wij hebben een ticket geboekt met de volgende vluchten:

    AMS-SFO (LH vluchtnummer, uitgevoerd door UA; fare basis TNCNL; fare class T volgens UA)
    SFO-AKL (NZ; fare basis TNCNL; booking class S volgens NZ)
    AKL-CHC (NZ; fare basis TNCNL; booking class L volgens NZ)
    MEL-SIN (SQ; fare basis VNCNL; fare class Q volgens UA)
    SIN-FRA (LH vluchtnummer, uitgevoerd door SQ; fare basis VNCNL; fare class V volgens UA)
    FRA-AMS (LH; fare basis VNCNL; fare class V volgens UA)

    Mijn ticket vermeldt een 'fare basis'. Als ik mijn vluchten opzoek bij United en Air New Zealand, vind ik daar ook booking/fare classes. Wat ik gevonden heb, heb ik hierboven toegevoegd. Het ticket is issued by Lufthansa. Het is een goedkoop ticket, dus er vallen waarschijnlijk weinig miles mee te verdienen, maar ik vind het ook zonde om de miles die we wel kunnen krijgen te laten lopen. De grote vraag is welk frequent flyer programma we het best kunnen gebruiken.

    Ik heb flink wat zitten stoeien met wheretocredit.com, maar kom er niet uit. Als ik de hierboven genoemde fare/booking classes gebruik en de operating airline (als ik het goed begrijp, is bij Star Alliance de operating airline bepalend voor het aantal miles) invoer, kom ik niet eens in de buurt van de miles die ik volgens United zou verdienen. Volgens United zou ik voor al mijn vluchten behalve die met NZ (de vluchten met NZ zijn ook niet zichtbaar als ik mijn boekingscode invoer op united.com) met Mileage Plus 3851 miles verdienen.

    Ik zit met twee vragen:
    - Wat doe ik fout?
    - Welk frequent flyer programma raden jullie aan voor mijn specifieke situatie?

    Mijn vrouw en ik hebben allebei nog een Mileage Plus account uit het verleden met een handvol miles die niet verlopen. Van 3851 miles erbij gaat mijn hart niet sneller kloppen, maar ik heb geen idee of het ergens anders beter is.

    Wij hopen de komende jaren weer wat vaker intercontinentaal te vliegen, maar het aantal vluchten zal beperkt zijn tot een of twee per jaar voor vakantie.

    Meedenken zou zeer gewaardeerd worden! Veel dank alvast.
     
  2. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.669
    Leuk Bevonden:
    2.447
    Trofeepunten:
    358
    Als ik even snel met je mee kijk (pin me er niet op vast) dan heb je als ik op je boekingsklasse kijk minimaal 50% miles bij elke leg bij Singapore Krisflyer of United MileagePlus.

    Volgens GCMap is het aantal miles dat je vliegt zo'n 24.000 mijlen, dat maakt dan 12.000 miles als je hiervan 50% pakt.
    http://www.gcmap.com/mapui?P=ams-sfo-akl-chc-mel-sin-fra-ams

    Overigens is dit een aardig rondje over de wereld, leuk! :)
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2023
    DVL vindt dit leuk.
  3. DVL

    DVL Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Dank je wel voor je reactie!

    Met wheretocredit.com kom ik vooral voor Mileage Plus (veel) lager uit met input "calculator#AMS-SFO-UA-T/SFO-AKL-NZ-S/AKL-CHC-NZ-L/MEL-SIN-SQ-Q/SIN-FRA-SQ-V/FRA-AMS-LH-V" (ik kan nog geen link plaatsen).

    Krisflyer staat wel hoog, met zo'n 8000 miles. Misschien moeten we daar maar voor gaan.

    Mijn input lijkt echter niet te kloppen. Als ik de twee vluchten met NZ uit de berekening haal, kom ik uit op 170 miles met Mileage Plus, terwijl United op mijn boekingspagina 3851 miles aangeeft.

    Het frustrerende bij dit hele verhaal vind ik dat het voelt als een grote gok. Ik wil dingen graag snappen :)

    En ja, het is een mooi rondje om de wereld. We kijken er enorm naar uit!

    Dank je wel nogmaals voor het meedenken.
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Wat is je uiteindelijke doel met de miles?

    SQ is een fantastische airline, maar met het Krisflyer program is het niet eenvoudig status te behalen en recent hebben ze de beschikbaarheid award tickets flink teruggebracht. Ook het boeken van vluchten bij partners met awards is niet eenvoudig/goedkoop bij SQ.

    Krisflyer bied wel een family program, waarbij je de award miles kunt delen /poolen.

    ik zou vooral kijken waar je in de toekomst je awards miles wilt gaan spenderen en/of waar je status wilt behalen. Als je maar een beperkt aantal miles in je account hebt en die na verlopen omdat je ze niet kunt spenderen, dat is ook zonde.
     
    DVL vindt dit leuk.
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.318
    Leuk Bevonden:
    3.211
    Trofeepunten:
    483
    Heel begrijpelijk allemaal! Wat je kunt doen is de earning tabel er bij pakken. Bij Star Alliance gaat het er echt om wie de vlucht uitvoert en niet het vluchtnummer / maatschappij die het ticket heeft uitgegeven. In jouw geval dus de earning tabel van United en Singapore Airlines. Daar kun je per boekingsklasse ook zien wat het oplevert. Zo kun je zien of Wheretocredit of de United site het bij het juiste eind heeft.

    Ieder programma kent verder sterke en zwakke punten. Voor longhaul vluchten naar Azië is Krisflyer inderdaad niet de goedkoopste, maar daar staan lage toeslagen tegenover. Awards van Europa naar het Midden Oosten zijn bijvoorbeeld juist weer vrij goedkoop, evenals Europa - (Zuid) Afrika. Daarnaast bijvoorbeeld handig voor Alaska award tickets (vrij goedkoop) en intra Azië awards.

    Heb niet de indruk dat je doel is om elite status te behalen, maar meer dat je de miles graag geldig wilt houden.

    Misschien ook goed om eens te bekijken bij welke programma's je relatief gemakkelijk miles kunt sparen met andere zaken, zoals hotel boekingen. Met Agoda spaar je bijvoorbeeld toch nog wel een leuk aantal SQ miles. Maar ook andere sites zoals Rocketmiles kunnen soms (vooral met een promotie) interessant zijn. Daarnaast kan het interessant zijn als een programma een AMEX transfer partner is.

    Mooie reis gewenst alvast en als we nog verder kunnen helpen: altijd leuk!
     
    lloydje33, Daan3, DVL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Sifi

    Sifi Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    3
    Kijk eens naar Aegean Airlines, daar kan je heel snel een Silver en/of Gold status krijgen en behouden.

    Als je een paar keer Aegean of Olympic vliegt worden de requirements nog lager.

    Tevens kan je een familie account aanmaken en worden alle Miles gedeeld.

    Ik heb met 2x Business class retour tickets AMS-SFO en wat short haul economy vluchten binnen een paar maanden Gold bereikt.
     
    DirkOnTour en DVL vinden dit leuk.
  7. Sifi

    Sifi Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    3
    Ter illustratie hoe makkelijk het is om Star Alliance Gold te krijgen via Aegean:

    Vanochtend toevallig van Amsterdam naar Athene gevlogen, en eenmaal aangekomen bij de gate stond iedereen voorgesorteerd bij de priority (Business & Gold) poortjes.

    De zichtbaar geïrriteerde stewards die de boarding in goede banen wilden leiden sloten de priority gates, met de mededeling over de microfoon dat er 88 Gold members zijn op een vlucht van 160 passagier. Alleen business class kreeg voorrang.

    Dat is dus meer dan de helft! Ik moest wel ff lachen. Helaas wel ff moeten wachten op mijn beurt om te boarden. Veel verontwaardigde Gold members…

    Nog niet meegemaakt bij andere Star Alliance members, maar daar krijg je die status ook niet voor een appel en een ei.
     
    RobertFB, FlyingBlob en lloydje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina