Wat zijn jullie cancellation ervaringen?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door thomassmit, 15 mei 2016.

  1. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben relatief nieuw op dit forum en zocht naar jullie ervaringen omtrent cancellations en compensatie. Het is altijd de vraag in welke mate je gecompenseerd word en hoewel hier Europese regelgeving voor is, lijkt het toch vaak dat status de doorslag geeft.

    Ik was benieuwd naar jullie ervaringen die je tot nu toe hebt meegemaakt. Wat is het grootste gezeik dat je ooit met een luchtvaartmaatschappij hebt gehad toen je vlucht gecanceld werd? En hoe werd je vervolgens gecompenseerd?
     
    Lionell vindt dit leuk.
  2. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Om te beginnen zal ik mijn ervaring posten.

    3 cancellations op 1 dag met KLM:
    Begin oktober 2015 ben ik voor werk een aantal dagen naar BHX geweest. Ik zou op vrijdag terugkeren en toen ik 's ochtends nietsvermoedend wakker werd, had ik een mail van KLM ontvangen waarin stond dat door het mistige weer op Schiphol mijn vlucht geannuleerd was. Kan gebeuren natuurlijk, maar omdat ik graag voor het weekend thuis wilde zijn had ik weinig zin in gezeik.

    Allereerst onder het ontbijt contact opgenomen met ATP (corprate travel dienstverlener) met de vraag wat ze voor mij konden betekenen. Ze konden me direct omboeken naar een vlucht vanaf MAN op 1,5 uur rijden met de taxi. Nadat ik de bevestiging had ontvangen en ik me klaar had gemaakt om te vertrekken, kreeg ik een mail dat ook deze KLM vlucht was geannuleerd.

    Vervolgens maar weer ATP gebeld met de vraag of ze nog meer opties hadden, maar die gaven aan dat ik het met met KLM contact op kon nemen. Vervolgens bij KLM 70 minuten aan de lijn gehangen. Het was erg druk omdat heel Schiphol ontregeld was. Na mijn vervelende ervaring te hebben uitgelegd en heel begripvol te hebben geluisterd vroeg de medewerker aan de andere kant of ik misschien richting London kon komen. Er was immers nog goede beschikbaarheid op vluchten vanuit London wat "slechts 2,5 uur" rijden met de trein was. Nadat ik dit verzoek toch enigszins geïrriteerd had afgeslagen en dat ik graag met mijn collega's voor het weekend thuis wilde zijn zag de medewerker toch nog 3 tickets in C op de 17:25 vlucht vanaf BHX. Ik blij met de upgrade, en alles opgelost dacht ik.

    We vertrokken naar het vliegveld en dit keer kregen we op 10 minuten afstand van het vliegveld een email waarin stond dat de 17:25 ook gecanceld was. We konden dus weer van voor af aan beginnen en het was inmiddels al 2 uur 's middags.

    Op BHX mocht ik vervolgens achteraan aansluiten bij de AF/KLM ticket desk (had nog geen status afgelopen jaar) en na veel opties doorzoeken hadden we het voorrecht om met FlyBE naar ABZ te vliegen en daarna in Y naar AMS met KLM. Een downgrade van de upgrade die we zojuist gehad hadden.

    We hadden weinig andere opties dus besloten het maar te proberen. We probeerde vervolgens met onze 17:25 KLM C boarding pass de Aspire lounge te komen, maar hier werden we geweigert omdat de vlucht gecanceld was. Wie gaat de toegang betalen zei de medewerker geïrriteerd? KLM niet in elk geval omdat de vlucht niet meer zou vertrekken. Ik besloot om toch maar toch te gaan zeuren op social omdat ik een 2 keer zo lange vlucht heb en vervolgens gedowngrade vanaf ABZ terug mocht vliegen. Wie niet waagt wie niet wint, dacht ik nog.

    Nadat ik op ABZ geland was had KLM inmiddels gereageert met de mededeling dat het inderdaad geen goede service was en dat ze ons in C op de 06:00 vlucht vanaf BHX hadden omgeboekt. Sta je vervolgens op ABZ en krijg je net te horen dat je ticket naar huis omgeboekt is naar een plek waar je net vandaan kwam. Je kan je wel voorstellen wat je dan denkt :). Mijn "wie niet waagt wie niet wint" argument had zich pijnlijk tegen ons gekeerd.

    Omdat de vlucht naar AMS binnen 90 min zou vertrekken zat er aardig wat haast achter om KLM te bellen. Na weer 45 minuten in de wacht te hebben gehangen en het verhaal aan een uiterst vriendelijke medewerker te hebben uitgelegd kreeg ik het verlossende woord. Ik was blijkbaar nog steeds op beide vluchten geboekt. Daarnaast was ze wel zo aardig (hoewel het eigenlijk niet kon gezien het originele Y ticket) om de C tickets weer in orde te maken.

    Uiteindelijk met een vertraging van ruim 10 uur op Schiphol aangekomen. Enkele dagen later met KLM contact opgenomen over compensatie. Voor de eerste 2 vluchten had ik het idee dat ze zich zouden beroepen op overmacht, maar uiteindelijk deden ze dit ook voor de 3e vlucht die in mijn ogen geen gevolg van de mist was, maar van een verstoorde dienstregeling door de mist.

    Na redelijk wat corspondentie heb ik toch uiteindelijk 5000 miles gekregen voor het ongemak. Uiteindelijk netjes opgelost, want volgens de overmacht regeling had ik recht op niets.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2016
    high_class, rezag, FlyRicky en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina