Wat is wijsheid? AMEX FB Platinum of AMEX Platinum?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Hulstenaar, 29 nov 2018.

  1. Hulstenaar

    Hulstenaar Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik leg mijn dilemma aan jullie voor met de vraag om advies. Ben al 8 jaar FB Platinum en heb een AMEX FB Platinum account zodat mijn vrouw gebruik kan maken van de partnerkaart. Moet dus nog 2 jaar voor Platinum for Life, wat een kwestie van tijd is gezien het feit dat ik al 1500 XP's heb. Ik verwacht de komende 2 jaar maar af en toe met Skyteam te vliegen. Ik zit te denken om te switchen naar de reguliere AMEX Platinumkaart vanwege de extra benefits (hotels voornamelijk), maar mijn vrouw verliest dan haar Platinum status.

    Wat denken jullie?
     
  2. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    1.732
    Trofeepunten:
    253
    Als je toch bijna niet vliegt met Skyteam, het is aanhouden van de Plat FB kaart je dan 600 euro per jaar waard. Met de normale kaart heb je ook lounge toegang en wellicht dus alleen geen priority voor je vrouw als ze niet BC vliegt.... Tel daarbij de voordelen van de extra benefits op.......

    Persoonlijk zou ik hem aanhouden, zou het gedoe thuis liever afkopen door hem aan te houden en daarnaast de andere kaart nemen :eek::D:cool:, die van mij wil het liefst zelf haar status behalen (ook al geef ik aan dat ze ook plat kan worden als ik het volgend jaar haal)
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  3. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Lastige (persoonlijke) keuze. Ik ben net overgestapt naar FB Amex plat zodat we ‘platinum voor twee’ voordeel hebben. Als je verwachting is dat je minder gaat reizen met skyteam, dan zou ik geloof ik de reguliere Amex plat kiezen met alle voordelen. Als je minder met skyteam gaat vliegen, waar ga je dan vooral mee vliegen als ik vragen mag? En heeft je vrouw ook een fb platinum kaart ontvangen of krijgt ze alleen de status en geen fysieke kaart en kofferlabels?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  4. Hulstenaar

    Hulstenaar Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Voor ons is Brussel dichterbij, dat wordt dus Star Alliance. Ja, mijn vrouw heeft haar eigen kaart en bagagelabels. Die mag ze dus dan inleveren ;)
     
    beuse242 vindt dit leuk.
  5. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    De grote vraag is denk ik : hoeveel/vaak maakt je partner gebruik van SkyTeam en dus de Platinum previleges? Dan pas kan je de afweging maken wat het meest oplevert.
     
    Ambtenaruh en jongesander vinden dit leuk.
  6. Danielk

    Danielk Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Zo ongeveer de enige situatie waarin de FB Amex Platinum qua waarde in de buurt komt van de normale Amex Platinum is als je al FB Platinum bent, vanwege het uitbreiden van die status naar de partnerkaart. Maar als je toch weinig Skyteam vliegt valt dat al weg. De universele reis-voordelen (Privium, loungetoegang, travel voucher, hotelstatus etc) van de normale Amex zijn een stuk groter.
     
    BIndair, Thijsk, Hulstenaar en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben wel geïnteresseerd in een AMEX Platinum, hoe kun je die aanvragen?
     
  8. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    1.732
    Trofeepunten:
    253
    Www.americanexpress.nl :p
     
  9. Luco

    Luco Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Of door gebruik te maken van een referral van iemand. Levert je veelal een goedkopere jaarbijdrage op in het 1e jaar, en een start met meer punten.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Als je iemands referral hier gebruikt, krijgt diegene een flinke lading punten. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de huidige korting bij de amex-balies op Schiphol 2x zo hoog is als de referral.
     
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Helaas is de betrouwbaarheid van een Amex-aambod op Schiphol even betrouwbaar als de gemiddelde airline na een EU261 claim...
     
    lloydje33, Carel1 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Kun je je negatieve ervaring hier delen en vertellen hoe het opgelost is, zodat we ons kunnen hoeden voor oplichterij?

    Ik heb vrijdag een nieuwe amex kaart afgesloten op Schiphol, rond 11u, met een aanbod dat dubbele korting gaf tov de online aanbieding. Om iets na 13u had ik per e-mail een bevestiging, waarin diezelfde voordelen zwart op wit stonden.
    Ik zal over een paar weken nog eens berichten of ze zich daaraan gehouden hebben, maar voor mij geen negatieve ervaring tot nu toe.
     
  13. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Laten we daar op wachten ;)
     
  14. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348

    Ben wel benieuwd wat het Schiphol aanbod was tov de online/referral aanbiedingen?
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Het online aanbod voor de Amex regular platinum card heeft @Flying doc hier net twee keer gepost: 3 maanden gratis, 150 euro reistegoed en 22k miles bij elke alliantie. Dat is ook nog niet helemaal eerlijk voorgelicht, want :
    -22k "miles die je bij elke alliantie kunt gebruiken" zijn geen miles, maar Amex punten ("membership rewards"), die je om moet zetten naar airline miles en voor de alliantie Skyteam levert dat tussen de 7.333 (Delta) en 17.600 miles (Alitalia, KL/AF) op en geen 22.000.
    -"onbeperkt lounge visits" zijn volgens diverse sites (zoals deze) niet zo onbeperkt.

    De aanbieding op Schiphol is ook 150 euro reistegoed, 22.000 membership rewards en heeft dezelfde kaart specs, maar is dan 6 maanden gratis. Dat wordt verrekend als 350 euro kaartbijdrage in het eerste jaar ipv 700 euro.

    Verschil is dus alleen de kaartbijdrage: online cq. via referral is 175 euro duurder in het eerste jaar dan op Schiphol.

    Ik ben al jaren klant bij American Express en weet dat het razend interessant is om referrals te scoren, maar laten we elkaar gewoon een beetje eerlijk helpen hier, dan heeft het forum het meeste nut.
     
  16. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Deze suggestie vind ik niet chique noch correct maar verdedig je recht om zoiets te mogen denken en zeggen. Volgens mij ben ik het forum, met liefde, al veel ten dienste geweest, ik hoop dat goed voorbeeld doet volgen...

    De lezers alhier heb ik zo hoog zitten dat ze ook weten dat het woord miles door verschillende aanbieders wordt vertaald als credits, points, rewards etc.

    De rewards conversie rate wisselt per partner evenals het aantal miles/credits/points/rewards/"you name it" dat voor dezelfde vlucht nodig is vo verschillende partners. Zo kun je zoals je zelf als voorbeeld geeft binnen Skyteam overboeken naar Alitalia, Delta, KLM/AirFrance.

    De welkomstbonus wisselt van tijd tot tijd. Mijn ervaring is dat de "jongens" op Schiphol zich nog wel eens "vergissen" om de deal mooi te maken wanneer je laat merken dat je in de materie zit. Dit heeft mij persoonlijk een lange mailconversatie opgeleverd waarin ik uiteindelijk in het gelijk werd gesteld en hetzelfde aanbod kreeg als mondeling toegezegd.

    De onbeperkte lounge visits zijn inderdaad een van de benefits. Het feit dat deze net als de Crownlounge voor Elite+ tijdens de spits afhankelijk zijn van beschikbaarheid betekend niet dat het incorrect is. Toch ben ik bang dat hier een behoorlijke publication bias geldt voor de site die je aanhaalt. Het is me eenmaal overkomen en na een belltje met Amex heeft me dat een net aantal miles/credits/points/rewards/"you name it"opgeleverd.
     
    Didier13 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    @Flying doc Begrijp me niet verkeerd, ik betwist je eerdere bijdragen aan het forum niet. 1600+ posts is extreem respectabel. Ik gaf alleen aan dat ikzelf als forumlid op zoek was naar gedetailleerdere info over waarom je American Express op Schiphol zo onbetrouwbaar noemde. Dat heb je nu toegelicht.

    Daarnaast heb je een in mijn ogen misleidende advertentie in je handtekening staan. Veel gebruikers van insideflyer NL vliegen KLM of Skyteam-partners, dus ik ben gewoon benieuwd bij welke Skyteam-maatschappij je op dit moment 22.000 miles kunt krijgen via jouw advertentie.
     
  18. Hulstenaar

    Hulstenaar Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt aan diegenen die inhoudelijk op het oorspronkelijke topic hebben gereageerd.
     
    Flying doc en jongesander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina