Wat bij faillissement

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door ErikBenjamin, 27 dec 2016.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik kom de afgelopen weken wat berichten tegen over de financiële situatie bij Alitalia. Zo kopte upinthesky een paar dagen geleden: "Alitalia gaat twee ‘cruciale maanden’ tegemoet"

    Alitalia heeft twee maanden de tijd om nieuwe financiering te vinden voor de maatschappij. “De volgende twee maanden zijn cruciaal voor Alitalia”, stelt CEO Cramer Ball in een verklaring. Zonder nieuwe financiering is er geen toekomst voor de Italiaanse flagcarrier.
    Los van dat het dit keer over Alitalia gaat, zijn er natuurlijk in het verleden meerdere maatschappijen failliet gegaan of hebben deze (regelmatig) op het randje van gestaan. Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre jullie de toekomst zien van een Alitalia? Krijgen ze weer een nieuwe kapitaalinjectie van grote vriend Etihad?

    Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt met reeds gekochte tickets. Alitalia is Skyteam-partner dus worden deze overgenomen? Of is het simpelweg achteraan aansluiten bij de deurwaarder als het om losse tickets gaat? (chartervlucht/reisorganisatie uitgesloten)
     
    Lionell vindt dit leuk.
  2. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Airlines die in in dezelfde alliantie zitten zijn vaak nauwelijks financieel verbonden. Partner airlines hebben geen enkel incentive of verplichting om vluchten over te nemen. Wat ik zou doen is eens naar de voorwaarden van je reisverzekering en creditcard(aankoopverzekering) kijken. Goede kans dat daar mogelijkheden zitten.

    Wat ik zelf wel een interessante vraag vindt: Hoe zit het als je via Alitalia een ticket hebt geboekt waarbij een segment (of het hele ticket) wordt uitgevoerd door een partner-airline (bijvoorbeeld KLM)? Mijn vermoeden is dat je dan alsnog met de sh*t zit: de ticketing moet immers uitgevoerd worden door Alitalia en zodra die operations stoppen, wordt ticketing/boarding pass etc. dus ook een probleem.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Update wat betreft Alitalia:

    Well, unfortunately it looks like Etihad’s investment in Alitalia isn’t working out quite as either party had hoped. A few years back Etihad bought a 49% stake in Alitalia, and there’s no doubt they improved their onboard product, in terms of business class seats, wifi, crew uniforms, dining, etc.

    All of that is nice, but it doesn’t make an airline profitable. Since Etihad purchased a stake in Alitalia, the goal has been for Alitalia to break even by 2017. Instead Alitalia is expecting to make more than €600 million in operating losses this year. That’s average losss of €68,500 per hour. Ouch.

    These losses aren’t sustainable, and in this case it looks like cash will be running out sooner rather than later. ItalyEurope24 is reporting that Alitalia is expected to run out of cash by the end of March, and will no longer be able to afford fuel or lease payments for their planes, pay their 12,000 employees, cover airport fees, etc.

    Unlike in the past, Alitalia is also running out of options. Etihad already owns a 49% stake in Alitalia, which is the largest stake they’re allowed to hold. Furthermore, given the financial pressure Etihad is under, I can’t imagine they’ll continue to just throw money at Alitalia, given that Alitalia’s problems are getting worse, rather than better. Etihad has started to cut off airberlin, so I imagine the fate for Alitalia will be similar.

    In fairness, Alitalia was in a similar situation just before Christmas last year, though they received a €180 million lifeline (which only lasts a few months, at the rate they’re losing money):

    They avoided the collapse on December 22nd when the shareholder banks on the board, UniCredit and Intesa Sanpaolo, released the lines of credit that were already granted, worth €180 million. Facing strong pressing by Paolo Gentiloni’s government, the banks turned a blind eye to the fact that there’s no business plan to indicate how the company intends to turn things around and stop hemorrhaging losses.


    “Within three weeks,” Alitalia will have a plan that’s “strong and brave”, stated President Luca Cordero di Montezemolo on January 12th. More than six weeks have passed, but the plan still hasn’t shown up. Independent advisor Roland Berger gave a negative first evaluation of CEO Cramer Ball’s business plan draft. There were also failed results for the savings that the December 22nd board had asked Ball to launch within 60 days. They’ve only saved (for certain) €1.2 million, in maintenance, in comparison with their goal of reaching at least €160 million this year among all suppliers (from airplane leasing to handling), excluding employee costs.

    Simply put, the airline is a complete disaster. Is there a chance they’ll be given yet another lifeline? Absolutely. Is it possible that the airline will be forced to ground planes and shut down many of their operations in a few weeks? I’d say so.

    But even if Alitalia gets yet another lifeline, I don’t see how they’ll actually thrive long term. These are all short term boosts that might give them a few more months of life, but it doesn’t solve their bigger issue. Up until now Alitalia hasn’t met any of their stated goals since Etihad’s takeover, and the situation is getting worse, and not better.

    Personally I wouldn’t feel especially confident about any Alitalia flights for travel after March operating as scheduled.

    Bron: http://onemileatatime.boardingarea.com/2017/02/28/alitalia-running-out-of-cash/
     
  4. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Een medewerkster van eBookers vertelde mij laatst dat airlines een verzekering hebben voor het geval dat ze failliet gaan zodat je in ieder geval je geld terug krijgt. Ik heb het alleen nog niet kunnen verifiëren...
     
  5. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    De meeste creditcards hebben een clausule dat je je geld terug krijgt als de prestatie niet geleverd wordt. Dat is dus zo als de vliegmaatschappij failliet gaat, er zijn in de diverse internationale fora wel wat voorbeelden van te vinden, zoals bijvoorbeeld Cimber air, Estonian Air en OLT Express.

    Ik zal de laatste zijn die zegt dat het bij Alitalia eeuwig zo kan doorgaan, maar ik zou me verder niet al te druk maken over wat in de Blogosphere rond gaat, dit soort sensatieberichten genereert nu eenmaal clicks, Alitalia verkeert al jaren lang in zo'n soort situatie, en voorlopig vliegen ze nog. Kijk maar eens hier: http://www.ilfattoquotidiano.it/tag/alitalia/ - jaren lang dezelfde soort berichten.

    En als het echt niet meer kan, dan vermoed ik dat er weer wat uit de hoge hoed komt zoals die 'synergie' met Poste Italiane: http://www.airportwatch.org.uk/2013...f-state-aid-from-italys-state-postal-service/
     
    ErikBenjamin vindt dit leuk.
  6. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    268
    Tsja de financiële situatie van Alitalia.. google eens op Alitalia, faillissement en doorstart. Dit soort situatie lijken zich om de paar jaar voor te doen. Hoe ver het nu zal komen? Jammer genoeg voor Alitalia is er nu geen Berlusconi meer die graag met zijn nationale luchtvaartmaatschappij paradeert.

    OT: Ik denk niet dat Skyteam partners random vluchten gaan overnemen. Dus ik zou maar goed informeren bij de reisverzekering.
     
  7. platman

    platman Newbie

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Ben bang dat Skyteam partners hier niks voor gaan overnemen aangezien dit geen verplichting is binnen dezelfde alliantie. Even navragen bij de reisverzekering / creditcard maatschappij kan dus geen kwaad.
     
  8. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Alitalia vraagt uitstel van betaling (25/04/2017)

    "Het bestuur van Alitalia heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat is de uitkomst van een crisisoverleg naar aanleiding van het afgekeurde reddingsplan.

    Ook wil de maatschappij met de aandeelhouders om de tafel. Op donderdag 27 april is een aandeelhoudersvergadering gepland."


    http://www.upinthesky.nl/2017/04/25/alitalia-vraagt-uitstel-van-betaling/
     
    high_class vindt dit leuk.
  9. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb begin mei nog een vlucht met Alitalia :D Hopelijk geen gekke dingen
     
  10. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Ik voor eind juni :eek: naar Milaan. Heen met KLM terug met AZ - op een FB award booking.
     
  11. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik aanstaande zaterdag. Ik lees dat de overheid flink geld leent om Alitalia nog even overeind te houden.
     
  12. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Wat is dan "even", hoe lang houden ze dat vol...o_O
     
  13. Ingelein

    Ingelein Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    En hoe zit het dan nu met Air Berlin? Wat als je daarvoor tickets gekocht hebt? Met de 150 miljoen van de overheid houden ze het geen maanden meer vol...
     
  14. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Op het forum vind je onder "Andere Airline Programma's" een draadje over Air Berlin - Top Bonus met informatie.
     

Deel Deze Pagina