Van een van onze frequente bezoekers kreeg ik te horen dat er op Insideflyer gecensureerd wordt. Dit klopt gedeeltelijk; op het forum worden reacties direct geplaatst maar op de blogs dient de auteur van de blog de reactie te valideren. Soms kan het dus zijn dat een blogger ervoor kiest om dit niet te doen op basis van persoonlijke afwegingen.
In de voorwaarden staat
"Je gaat ermee akkoord om de Dienst niet te gebruiken om materiaal te plaatsen of ernaar te linken dat lasterlijk, beledigend, haatdragend, bedreigend, spam of spam-achtig, aanstootgevend of erotisch is, persoonlijke informatie van anderen bevat, het auteursrecht schendt, illegale activiteiten aanmoedigt, of anderszins in strijd is met de wet."
Als overtuigd libertarier sta ik volledige vrijheid van meningsuiting voor. Onterecht wordt vaak de quote “Ik verfoei uw ideeën, maar ben bereid te sterven voor uw recht ze uit te dragen” aan Voltaire toegeschreven maar ik geloof dat dit de enige manier is om een open en angstloze sfeer te creëren.
Bij censuur is wat mij betreft, een mening minderwaardig aan die van jou zelf, wat nooit zo zou mogen zijn. Zolang iemand zich kan verdedigen moet een kritische mening ventileren mogelijk zijn. Ik snap dat dit de sfeer niet altijd ten goede komt maar heb vertrouwen in de gemeenschap.
Het zelfreinigend vermogen van deze gemeenschap heeft zich in het verleden vaker bewezen en ik durf de sfeer buitengewoon vriendschappelijk te noemen, indien hiervan afgeweken spreekt men elkaar hier snel op aan. Ik hoop dan ook dat in de toekomst posts niet meer zullen worden geweigerd en dat hier ook geen aanleiding toe gegeven wordt.
Natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe de rest hier over denkt.
De bovenstaande poll is, geheel in Nederlandse traditie uiteraard, een louter raadgevende

Klik om te vergroten...