Vrijheid om te posten van mening.

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 2 nov 2016.

?

Moet (onheus geformuleerde) kritiek geaccepteerd worden?

  1. Ja, Volaire houzee!

    11 stem(men)
    64,7%
  2. Nee, dit moet gemoderate worden om de sfeer goed te houden.

    6 stem(men)
    35,3%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Van een van onze frequente bezoekers kreeg ik te horen dat er op Insideflyer gecensureerd wordt. Dit klopt gedeeltelijk; op het forum worden reacties direct geplaatst maar op de blogs dient de auteur van de blog de reactie te valideren. Soms kan het dus zijn dat een blogger ervoor kiest om dit niet te doen op basis van persoonlijke afwegingen.

    In de voorwaarden staat
    "Je gaat ermee akkoord om de Dienst niet te gebruiken om materiaal te plaatsen of ernaar te linken dat lasterlijk, beledigend, haatdragend, bedreigend, spam of spam-achtig, aanstootgevend of erotisch is, persoonlijke informatie van anderen bevat, het auteursrecht schendt, illegale activiteiten aanmoedigt, of anderszins in strijd is met de wet."

    Als overtuigd libertarier sta ik volledige vrijheid van meningsuiting voor. Onterecht wordt vaak de quote “Ik verfoei uw ideeën, maar ben bereid te sterven voor uw recht ze uit te dragen” aan Voltaire toegeschreven maar ik geloof dat dit de enige manier is om een open en angstloze sfeer te creëren.
    Bij censuur is wat mij betreft, een mening minderwaardig aan die van jou zelf, wat nooit zo zou mogen zijn. Zolang iemand zich kan verdedigen moet een kritische mening ventileren mogelijk zijn. Ik snap dat dit de sfeer niet altijd ten goede komt maar heb vertrouwen in de gemeenschap.

    Het zelfreinigend vermogen van deze gemeenschap heeft zich in het verleden vaker bewezen en ik durf de sfeer buitengewoon vriendschappelijk te noemen, indien hiervan afgeweken spreekt men elkaar hier snel op aan. Ik hoop dan ook dat in de toekomst posts niet meer zullen worden geweigerd en dat hier ook geen aanleiding toe gegeven wordt.
    Natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe de rest hier over denkt.

    De bovenstaande poll is, geheel in Nederlandse traditie uiteraard, een louter raadgevende;)
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2016
    stijnec en FlyingFonz vinden dit leuk.
  2. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Daar ben ik het dus hartgrondig mee eens! Deze site is naar mijn idee inderdaad sterk genoeg en wordt gefrequenteerd door mensen die hun mening op intelligente wijze kunnen ventileren. Het is altijd interessant om verschillende argumenten te lezen en dus is volledige vrijheid zeer gewenst. Let wel die vrijheid stopt op het moment dat elke post ontaard in een krankzinnige scheldpartij en volstrekte off topic antwoorden zoals op sommige andere sites gemeengoed is dan heb je dus wel een webmaster nodig ..
     
    FlyingFonz en Flying doc vinden dit leuk.
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Naar mijn idee moet iedereen kunnen reageren zoals hij/zij denkt te moeten reageren. Zolang het maar aan die voorwaarden voldoet zoals je hierboven plaatst.

    Ben trouwens wel benieuwd waar de frequente bezoekers dit op baseren. Het is me nog niet opgevallen dat berichten geweigerd worden (wat spam daargelaten, maar ik hoop niet dat dit bij een frequente forumbezoeker vandaan komt).

    Zie wel eens voorbij komen dat het wat langer duurt voordat een bericht geplaatst wordt, bijvoorbeeld omdat de blogger even niet bij de software kan (werkt op mobiel wat minder makkelijk) . Auteurs moeten namelijk zelf goedkeuren.
     
  4. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Alle reacties direct plaatsen.

    Een andere suggestie: à la Tweakers een thread in het forum openen waarbij taalfouten en onduidelijkheden aangekaart kunnen worden, zie hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/43

    Er staan in de blog-artikelen behoorlijk veel verkeerd (of letterlijk) vertaalde Engelse uitdrukkingen, en er worden bijvoorbeeld ook hotel-recensies geschreven waarbij de lage prijs als reden om te boeken wordt genoemd, maar dan de prijs zelf niet. Elementary, my dear Watson.

    Op zich ben ik niet zo'n fan van het crowd-sourcen van het werk van een eindredacteur, maar het zou naar mijn idee de artikelen wel naar een hoger niveau stuwen.
     
  5. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    goed verhaal, lekker kort..... :D
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Het gaat er niet alleen om wat je zegt, maar ook hoe. Name calling of ad hominems om de boel op te stoken heeft niemand wat aan.
    Beargumenteerde/constructieve kritiek of commentaar is juist welkom.
     
    jongesander en Ready2Board vinden dit leuk.
  7. Pim

    Pim Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben jaren moderator en later admin bij tweakers geweest en ik denk dat modereren helaas een must is.

    Modereren doet niemand om 'de baas te zijn' of om een redelijke discussie af te kappen, ook niet als die op het scherpst van de snede is. Maar zo nu en dan komt er een troll langs die de sfeer op een site of forum goed kan verzieken. Zo erg dat gewaardeerde content bijdragende users opstappen.

    Nu loopt op deze site een hele andere doelgroep en is de kans op echte ontsporingen nihil Ik sluit me dan ook aan bij eerdere posts dat er best wat toegestaan kan worden. Als het over de scheef gaat zal de moderator hier vanzelf signalen van ontvangen
    :)
     
    flyerbe en high_class vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina