Voordelen reisgenoot?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door RickdeJong, 29 jul 2018.

  1. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Over een week of twee vlieg ik naar New York met mijn moeder. Zelf heb ik een FB Platinum status, maar m'n moeder heeft qua status niks. Ik ben benieuwd welke voordelen qua status "gedeeld" kunnen worden.

    - Kun je samen versneld door de douane?
    - Priority boarding?

    Dat we samen de lounge in kunnen is goed terug te vinden, bovenstaande twee alleen wat minder. Ik begreep van een collega dat @ErikBenjamin hen nog wel eens heeft weten mee te loodsen door de douane op zijn Skypriority, maar is dit standaard? Of puur geluk / hangt het af van degene die de rij controleert.

    Zelf vind ik de priority bij douane namelijk een van de fijnste voordelen die er is, al helemaal op CDG waar ik via vlieg =))
     
    Marcelle vindt dit leuk.
  2. Marcelle

    Marcelle Blue Tier

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    101
    Trofeepunten:
    33
    Ik ben benieuwd naar de reacties aangezien ik binnenkort in dezelfde situatie zit. Alleen ik heb de Goldstatus en mijn man explorer. En wij vliegen ook via Parijs naar Johannesburg met niet zo'n lange overstap. En dan is priorety bij de douane wel extra prettig.
     
  3. Maarten_22

    Maarten_22 Silver Tier

    Berichten:
    402
    Leuk Bevonden:
    200
    Trofeepunten:
    268
    Security op Schiphol doet altijd enorm moeilijk, op andere vliegvelden is het vaak geen probleem. Priority boarden is vaak ook geen probleem.
     
    Marcelle vindt dit leuk.
  4. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Recent toen ik met mijn vriendin samen reisde werd zij bij de priority toegang op Schiphol geweigerd. Het suffe was dat de KLM mevrouw bij het inchecken nog gezegd had dat we wel samen van mijn Sky Priority toegang gebruik konden maken. Niet dus.

    Op CDG het tegenovergestelde. We stonden in de normale rij. Er was daar een dame aan het begin van de rij aan het controleren of iedereen goed stond en die heeft ons direct naar de prio rij toegestuurd. Daar ook zonder prolprobl doorheen gekomen.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  5. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Thanks :) Dan op hoop van zegen dat we in CDG naar de priority lane kunnen. Afgelopen maand richting Vancouver was ik maar wat bij dat ik op CDG niet in de normale rij hoefde :D
     
  6. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    564
    Leuk Bevonden:
    1.109
    Trofeepunten:
    428
    Hangt inderdaad van de luchthaven en het humeur van de medewerkers af. Schiphol en Kopenhagen waren nooit een probleem, tot de automatische poorten ingevoerd werden. Nu doen ze er heel moeilijk over. PRG zijn ze wat makkelijker, maar ook lastiger sinds de automatisch poorten. Voor sommige dingen gaat er echt niets boven menselijk contact!

    Gisteren lukte het trouwens wel om een SP stempel te krijgen op mijn zoons boardingpas bij check in, maar dat was waarschijnlijk omdat ze in vakantiehumeur waren en er toch geen business volk op reis zijn deze dagen, en waren veel kinderen in CPH Express.

    Priority check in en boarding is normaal geen probleem om mee te lopen met degene die de hoogste status heeft.
     
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Grappig, nog nooit problemen ondervonden op Schiphol, zowel bij schengen als niet-schengen. Op Koningsdag (het was de allerdrukste dag in het jaar op schiphol haha) zelfs twee mensen meegenomen (niet-schengen), beste SP-ervaring tot op heden, landside naar lounge duurde 9 minuten in plaats van vele uren (lounge werkte dan weer niet met 3, maar dat is helemaal fair).
     
  8. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    564
    Leuk Bevonden:
    1.109
    Trofeepunten:
    428
    Loungetoegang is officieel gratis voor kinderen tot 2 jaar, maar heel veel geluk gehad tot een jaar of 4-5, onder het mom van "ik maak een uitzondering, niet tegen iemand zeggen" :)
    Over het algemeen vind ik de prijzen (na korting) voor een derde gast schappelijk, zeker als het rond de lunch of avondeten is. In verhouding tot eten kopen voor drie in de terminaal, is het goed te doen in de lounge bij een langere layover. Over het verschil in kwaliteit van het eten kunnen we het in een andere draad hebben ;)
     
    beuse242 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  9. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.384
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    223
    Sinds ik een keer met mijn dochter (die toen 10 jaar was) ben geweigerd bij security op Schiphol loop ik altijd even langs de incheckbalie en vraag om SP voor haar. Ook met collega's gaat dit trouwens altijd goed. Ik denk een kwestie van netjes en beleefd vragen :D

    Ben 1x op CDG door douane gegaan en ook daar gevraagd of vrouw en dochter mee mochten, geen probleem.

    Met boarding nooit een probleem gehad, even melden dat we samen zijn en klaar.
     
  10. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.029
    Leuk Bevonden:
    1.244
    Trofeepunten:
    448
    Yup, die ervaring heb ik ook , zelfs als het ontzettend rustig is. Daar valt nog wel wat te winnen als klantvriendelijke luchthaven!
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Security op Schiphol is geen probleem als je naar een niet-Schengen bestemming reist. Je kunt namelijk zo van de Sky Priority check-in naar de Fast track gaan. Bij de Sky Priority checkin van KLM laat je je fysieke kaart zien en laten ze je zo door.

    Als je naar een Schengenbestemming reist doen ze enorm moeilijk. Daar staat ook een medewerker van Schiphol/Privium te controleren. Ik ben daar zelfs op een rustige zondagochtend samen met vriendin weggestuurd.

    Boarden is inderdaad geen probleem met reisgenoten zonder Sky Priority op hun instapkaart.
     
    FlyingFonz en MarcoK vinden dit leuk.
  12. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    163
    Leuk Bevonden:
    154
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb zelf nog nooit problemen ondervonden met dit op welke luchthaven dan ook. Laatst wilde ik 2 personen mee nemen op mijn Sky Priority en toen zei de mevrouw aan het begin van de check-in dat het eigenlijk is toegestaan om maximaal 1 persoon bij de gehele reis mee te nemen op mijn Sky Priority. Maar voor deze keer werd er een uitzondering voor mij gemaakt zei de mevrouw en we mochten door. Verder ben ik er nooit geweigerd toen ik een reisgenoot mee had.
     
  13. Thanh

    Thanh Blue Tier

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    28
    Ook hier geen problemen ervaren met vlucht van AMS naar LAX. Gewoon SP boarden
     
  14. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.606
    Leuk Bevonden:
    2.443
    Trofeepunten:
    583
    Dit is mij laatst ook gelukt op schiphol.(was wel BA en niet schengen)
    Vloog naar londen samen met een BA Gold en mocht door de priority poort bij security. Bij boarden kijkt men volgens mij niet eens of de 2e persoon wel priority/sp er op heeft staan. Een van de twee is genoeg.
     
  15. Marcelle

    Marcelle Blue Tier

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    101
    Trofeepunten:
    33
    Aan al reacties te lezen, neem ik liever toch maar wat extra tijd voor de douane op Schiphol. Maar als ik in Parijs de korte line kan pakken scheelt dat tijd Wb de overstap. Weer wat wijzer ;)
     
  16. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Ik heb nooit problemen ondervonden en toch zeer regelmatig met een gast gereisd die geen elite was. Niet bij baggage afgifte, douane, lounge of boarding.

    Zelfs wel eens een extra persoon die ik kende uit de normale rij gehaald en samen met mij en gast (non elite) geboard. Ook familie meegenomen (vrouw op award ticket dus FB voordelen + 3 kids waarvan jongste 8) de lounge in. Op zowel AMS als SIN was dit geen enkel probleem.
     
  17. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Alleen security van Schiphol doet moeilijk. Verder geen probleem.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  18. MarcoK

    MarcoK Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    334
    Trofeepunten:
    63
    Ik vlieg morgen samen met mijn vriendin (beide FB Platinum) en mijn ouders (FB Silver en Ivory) met KLM op een FB award ticket naar MAN. Omdat ik de awardtickets met mijn miles geboekt heb, genieten al mijn reisgenoten op deze tickets van de Platinum status.

    Alleen lees ik nu dat het vandaag en morgen bizar druk is op Schiphol. Ook rekening houdend met de verbouwing van Lounge 52 ben ik benieuwd wat het toegangsbeleid van de Crown Lounge in deze periode is. Wie of wat wordt er toegelaten/geweigerd en ondervinden awardtickets hier nadeel van?

    De laatste keer dat ik de lounge in wilde (paar maanden terug) konden ik en mijn vriendin geen gasten mee nemen. Dit was echter op een regulier ticket. Iemand recentere ervaringen?
     
  19. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Vanochtend nog op Schiphol in de vertrekhal geweest en vond het wel meevallen met de drukte.

    @MarcoK Omdat je de tickets van jouw miles hebt gekocht hebben je ouders ook de platinum status voor die vlucht dus kunnen ze gewoon mee de lounge in.

    Laatst werd bij lounge 52 voor het eerst om mijn fysieke platinum kaart gevraagd. Dat vond ik raar, ze kunnen toch zien dat ik toegang heb als ze mijn instapkaart scannen? :confused:
     
    MarcoK vindt dit leuk.
  20. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Let even op dat SP of jouw status op de BP straat. Valt me op dat dat de laatste tijd nog weleens mist. Dan kunnen ze nog weleens moeilijk doen bij de lounge ed.
     
    MarcoK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina