Het leek mij wel aardig om op InsideFlyer een lijst bij te houden van volwaardige business class vluchten en Wide Body toestellen. Deels heb ik dit van andere forums, deels van het forum hier. Hieronder geef ik een aanzet, maar dit zullen ze lang niet allemaal zijn! Dus als je toevoegingen hebt zet ik ze er tussen! OneWorld widebody Airline: BA Type: 777-200 Route: DME -LHR Beschikbaarheid: MA en VR Premium Cabin: CW en First Airline: Finnair Type: A350 Route: HEL - LHR Beschikbaarheid: Wisselend Premium Cabin: Business Airline: Finnair Type: A350 Route: HEL - BRU Beschikbaarheid: Wisselend Premium Cabin: Business Airline: LAN Type: B787 Route: FRA - MAD Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Airline: Iberia Type: A340 / A330 Route: MAD - LHR Beschikbaarheid: ZO - MA - DI - WO - DO- VR Premium Cabin: Business Airline: Iberia Type: A330 Route: BCN - MAD Beschikbaarheid: ZO - MA - DI - WO - DO- VR Premium Cabin: Business OneWorld narrow body met full-flat business class Airline: BA Type: A321 Route: DME - LHR Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Airline: BA Type: A321 Route: OSL - LHR Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Skyteam widebody Airline: Air Europa Type: A330 Route: MAD - LPA Beschikbaarheid: VR-ZA-ZO Premium Cabin: Business Airline: Korean Air Type: B777 Route: VIE - ZRH Beschikbaarheid: MA-WO-ZA Premium Cabin: Business en First Star Alliance widebody Airline: Air China Type: A330 Route: MUC - ATH Beschikbaarheid: WO Premium Cabin: Business Airline: Air China Type: A330 Route: BCN - VIE Beschikbaarheid: MA - VR Premium Cabin: Business Airline: Etheopian Airlines Type: B787 Route: VIE - ARN Beschikbaarheid: MA - WO - DO - ZA Premium Cabin: Business Airline: Singapore Airlines Type: B777 Route: MUC - MAN Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Airline: Turkish Airlines Type: A330 / A340 Route: AMS - IST Beschikbaarheid: Dagelijks (maar niet 100% betrouwbaar) Premium Cabin: Business Airline: Turkish Airlines Type: A330 / A340 Route: BRU - IST Beschikbaarheid: Dagelijks (maar niet 100% betrouwbaar) Premium Cabin: Business Airline: Turkish Airlines Type: B777 / A340 / A330 Route: LHR - IST Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Airline: Turkish Airlines Type: A330 Route: CDG - IST Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Andere widebody vluchten Airline: Emirates Type: A330 Route: LCA - MLA Beschikbaarheid: Dagelijks Premium Cabin: Business Airline: Kuwait Air Type: A300 Route: GVA - FRA Beschikbaarheid: DO - ZA Premium Cabin: Business Airline: Kuwait Air Type: A330 Route: FCO - CDG Beschikbaarheid: MA - DI - DO - ZA Premium Cabin: Business Airline: PIA Type: B777 Route: OSL - CPH Beschikbaarheid: WO Premium Cabin: Business Anderen met Recliner business class Airline: Air Serbia Type: A19 / A320 Route: Diverse routes Beschikbaarheid: ... UPDATE 21-3-2016: geactualiseerd n.a.v. diverse aanvullingen. Daarnaast de Widebody toestellen zonder premium cabin uit het overzicht gehaald. Bij Air Serbia term "volwaardige business class" aangepast naar "recliner business class).
Skyteam widebody Airline: Air Europa Type: A330 Route: MAD-LPA Beschikbaarheid: ik kan dit niet bekijken, dus wellicht kan jij dit even opzoeken op EF! Leuk topic, wat mij betreft een toegevoegde waarde wanneer je bijvoorbeeld een award ticket boekt, waarbij je handig gebruik kan maken van de MPM-regel, om zo een 'ongewoon' vliegtuig te vliegen op een bepaalde route! Wellicht wel goed om een vaste opmaak te gebruiken, die wel wat overzichtelijker is dan de huidige. Misschien zoiets als wat er wordt gebruikt in de 'mijn volgende bestemming is'-thread?
Ja nog wel! Maar zoals ik kon zien stopt dit al op 1 november aanstaande. Voor zover ik kan zien wordt het toestel dan vervangen door een 777. Vandaar dat ik 'm niet meer in het overzicht had opgenomen.
N.B: Veel van de BA 767-300 vluchten binnen Europa worden niet met een volwaardige business class gevlogen. Dit is dan de domestic configuration. Ook zijn veel van deze vluchten niet op deze sectors te boeken (deze vluchten vliegen niet onder de 5th freedom). Verder een erg leuk lijstje!
Dank voor je aanvulling m.b.t de BA763 vluchten. Welke vluchten bedoel je precies, die niet te boeken zijn? De meeste vluchten van het lijstje tot nu toe zijn gewoon boekbaar hier namelijk.
Excuus, ik had na een avond intensief zoeken op ITA nog een filter aan staan die het onmogelijk maakte om iets te vinden.
Mocht je alsnog vluchten vinden of juist constateren dat vluchten niet boekbaar zijn, dan horen we het graag natuurlijk. De lijst moet actueel gehouden worden om bruikbaar te zijn.
In de ochtend vliegt BA van LHR met een Boeing 767 naar Istanbul. Of is die business class niet volwaardig? Wat is eigenlijk het verschil?
Ik heb het zo even niet kunnen achterhalen. Zal morgen nog even onderzoek doen, zet m in ieder geval tussen het overzicht. Met volwaardige business class bedoel ik dat het significant betere stoel moet zijn. Bijvoorbeeld een semi lie flat, lie flat. Maar ook een bredere stoel met flink extra beenruimte, zoals domestic first in de VS zie ik als volwaardige business class. Niet volwaardig business class is in mijn ogen het Club Europe product van BA, KLM business europe, etc. Hier heb je dezelfde stoel als in economy, met een tafeltje in de middenstoel. Natuurlijk krijg je hierbij wel loungetoegang, vaak goed eten onderweg en priority boarding. Maar toch is het "hard" product niet als volwaardig te beschouwen.
Vertrekt om 9:35 uit LHR naar IST. Ik weet niet of het om Club Europe of World Traveller gaat. Die business class op narrow body vluchten binnen Europe slaat nergens op vind ik. Daar hadden ze net zo goed een 2 gangpad 2 opstelling van kunnen maken, net als op sommige DL vluchten binnen de VS. Er kunnen evenveel passagiers in het vliegtuig.
Het is inderdaad een gevalletje "stuck in the middle ". Zal er wel mee te maken hebben dat er weinig voor nodig is om het toestel om te bouwen naar volledig economy. Ik ben zelf wel benieuwd wie überhaupt betaald voor een business ticket in Europa. Meeste bedrijven laten dit binnen Europa ook niet toe geloof ik. Als ik dat soort zaken moest beslissen binnen een onderneming zou ik binnen Europa ook iedereen Economy laten vliegen.
Denk dat 75%+ mensen zijn met een overstap naar een longhaul businessclass vlucht. De meerwaarde is inderdaad echt nihil.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Aangevuld met een handjevol "deep pockets" bedrijven en FF elites die gratis geupgrade zijn.