Vliegen met Chinese luchtvaartmaatschappijen

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 1 sep 2015.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Na aanleiding van de positieve reacties op mijn stukje over reizen per trein in China (kan je hier (klik) vinden, leek het mij leuk om ook een stuk te schrijven over vliegen met Chinese luchtvaartmaatschappijen. In het stukje schrijf ik over de drie SkyTeam carriers: China Southern Airlines (CZ), China Eastern Airlines (MU) en Xiamen Air (MF). Ik was niet verbonden aan SkyTeam, maar ik probeerde zoveel mogelijk Flying Blue rollover miles te verzamelen.

Op twee vluchten na was alles in business/first class. Vliegen in China is alles behalve saai, maar of het leuk is, is weer een andere vraag. De domestic vluchten zijn allemaal op narrow bodies.

Intercontinentaal: China Southern Airlines (A380) Business // Amsterdam - Beijing
    Paar weken terug heb ik al mijn ervaringen gedeeld over deze route, maar zal het nog wel even kort opsommen.
    • Mijn pre-assigned seat was weg
    • IFE systeem was in Amsterdam al kapot. Ze hadden businessclass al vol met op-ups en first zat vol
    • Toen we nog op de grond stonden in Amsterdam wilde de crew al van je weten wat je wilde eten voor lunch en ontbijt, inclusief wat je daarbij wilt drinken. Je kreeg geen menukaart te zien.
    • Dranken worden lauw geserveerd. Ook witte wijn en champagne
    • Crew uiterst onvriendelijk. Grissen zo je glas uit je hand
    • Je krijgt een mattress pad en een fatsoenlijke deken. Op zich niks mis mee, alleen de stoel is gewoon keihard zelf met matress pad en die deken had je niet nodig aangezien de cabine temperatuur zo'n 28 graden was
    • Lunch was nog wel goed, maar ontbijt kon je gewoon niet naar binnen krijgen
    Kreeg nog wel de excuses van de purser over het IFE en dat ze zou proberen mij te upgraden naar F als ik weer met China Southern zou vliegen. Gelukkig deed ik dat niet.

(C) Navjot // VIP check-in van China Southern Airlines op Beijing Airport

Op de luchthaven van Beijing werd het er niet beter op. Ik had een overstaptijd van 12 uur en ik moest mijn bagage claimen omdat ik transfer naar domestic. Echter was de transfer hall dicht en kon ik geen kant op. Dan toch maar door customs en proberen mijn bagage te droppen bij de incheckbalies. Staan vervolgens China Southern en China Eastern met allerlei Miss. weet ik veel wie klanten te helpen, maar als je vraagt waar de Sky Priority drop-off is kijken ze je met groten ogen aan. China Southern heeft iets verder op een soort lounge check-in dus probeerde het daar maar. Nadat ik 4 mensen te woord had gestaan omdat de rest geen Engels sprak, kreeg ik het antwoord dat ik om 16:00 nog maar eens moest proberen... Sta je dan om 08:00 met je gelabelde bagage naar je eindbestemming Hangzhou.

Domestic:
    Check-in:

Als premium passagier en SkyTeam Elite Plus lid mag je gebruik maken van hun First/Business/VIP check-in counters. Zoals je op de foto in Beijing kan zien. Deze bevinden zich vaak het dichts bij het security. Zoek de rode loper, dan weetje dat je goed zit. Check-in proces zelf was niks noemenswaardig. Je krijgt een lounge invitation card, maar of je die wilt is weer een andere vraag.

Ik schreef al over mijn incident in Beijing met de check-in agent. Toen ik 2,5 week later weer in Beijing was, mocht dezelfde check-in agent (8386) mij weer inchecken. Nou, ze wist nog wie ik was en ze zei exact hetzelfde. "Come back later." Wat er toen gebeurde is alles behalve fraai, maar ik was helemaal klaar met haar. Nadat je bent ingecheckt loopt er een medewerker met je mee naar de x-ray scanner, hij herkende mij ook nog. Dat ik herkend werd is vast niet positief. Als je dus ooit gaat inchecken in de VIP lounge van China Southern (zij checken ook Xiamen Air in)? Doe de groeten aan check-in agent 8386, mits ze er nog werkt.

Security:
    Op alle grote luchthavens van China hebben premium passagiers toegang tot de VIP security checkpoint. In principe kan je als SkyTeam Elite Plus lid geen gebruik maken van deze service, maar op bepaalde luchthavens zoals Shanghai en Xi'an, kan dat wel. Op de website van SkyTeam kan je deze informatie zien. Security proces is verder een grote grap. Vlak voordat je aan de beurt bent om je spullen op de band te leggen, geef je, je paspoort aan een van de medewerkers die vervolgens je boarding pass stempelt. Je krijgt je paspoort weer terug en deze overhandig jij weer op jou beurt aan de persoon bij de band. Hij of zij controleert of alles klopt en dan mag je eindelijk je spullen op de band leggen. In China gaan de detectiepoortjes altijd af. Kijk er trouwens niet vreemd op als gefouilleerd wordt door iemand van het ander geslacht.

Lounge:
    Kan ik heel kort over zijn, ga er gewoon niet heen. Geen eten, geen booze en ontzettend klein.
    IMG_1731.jpg

Boarding:
    Als je business/first vliegt en het vliegtuig staat niet bij de gate, dan zorgen ze altijd voor een VIP busje. Doen ze toch nog wat goed. Als het vliegtuig gewoon aan de gate staat, bereid je dan maar vast voor op het ergste. Priority boarding bestaat niet, ook niet als er wel een leuk bordje SkyPriority staat. Deze rij blijft meestal gesloten. Chinezen houden van voordringen en dat doen ze overal. In Changsha was het zo erg dat iemand de hele tijd tegen ons aan het rijden was. Sorry, maar anders kan ik het niet zeggen. Hij duwde mijn reisgenoot bijna omver, en toen verloor ik het een beetje. Heb die beste man een paar duwtjes gegeven en ben gaan bekvechten met hem. Schoot alleen weinig op aangezien hij het in het Chinees deed en ik in het Engels. Ergste was nog wel dat hij eerder mocht boarden dan wij. Sta je dan als businessclass passagier en SkyTeam Elite Plus lid. Waar zat meneer, ergens achterin de bus...

Heb je een carry-on? Zorg dat je bij boarding time bij de gate bent, want de Chinezen nemen alles met hun mee. Ik heb hele televisies voorbij zien komen. Flessen wijn, 3 koffers, enz. Het kan allemaal. Mensen nemen ook vaak hun eigen eten mee, kijk er niet gek van op als je de hele vlucht in de Mc Donalds lucht zit. Ja, mensen nemen Mc Donalds mee. Ook als je in first/business reist moet je op tijd komen.

Service Domestic Business Class/First:
    Type first/businessclass stoel van Xiamen, China Southern en China Eastern zijn allemaal hetzelfde. Allemaal in 2-2 configuratie. Bij alle drie de maatschappijen krijg je een kussentje, deken, pantoffels/slippers en koptelefoon. Eten is bij alle drie de maatschappijen dramatisch

(C) Navjot // Stoel van China Eastern

China Southern Airlines:

De stewardess helpt je met je bagage en legt een paar slippers aan je voeten. Klinkt goed toch? Klopt, maar toen hield de service op. Ze bieden je een krant aan, maar vaak hebben ze alleen Chinees. Je krijgt geen menukaart en je moet net zoals op de intercontinentale vlucht direct je keuze zeggen, inclusief drinken natuurlijk. Zit je bij aan het raam, dan krijg je na take-off een tafelkleed naar je hoofd gegooid. Met andere woorden, dek je eigen tafel! Je krijgt vervolgens een koud handdoekje en 20 minuten later begint de meal(service). Alles op de tray, en ook hier worden de dranken lauw geserveerd. Je hebt je laatste hap nog niet weg en de stewardess gaat er al vandoor met je tray. Je moet proactief vragen als je nog een glaasje drinken wilt, want ze bieden het je niet aan. Verder viel het mij op dat ik een beetje aangepaste service kreeg. Iedereen in de cabine kreeg thee aangeboden, maar wij niet. Nadat mijn reisgenoot in het Chinees vroeg waarom wij het niet kregen, kregen we het alsnog. Het leek wel alsof ze zo min mogelijk contact met ons wilde, omdat ze ervan uitgingen dat wij geen Chinees spraken.

IMG_1554.jpg

China Eastern Airlines:
    Is bijna identiek aan China Southern Airlines, alleen ik heb zelfs een keer mijn 'ontbijt' gekregen in een plastic zak!

Xiamen Air:
    Mijn Chinese vrienden hebben altijd gezegd dat het eten verschrikkelijk was bij Xiamen Air, iets wat ik mij nog nauwelijks kon voorstellen nadat ik China Southern Airlines gevlogen had.

Ook hier word je bij binnenkomst geholpen met je bagage en krijg je pantoffels aangereikt. In tegenstelling tot China Southern en Eastern, voelde ik mij hier wel altijd welkom. Het personeel sprak nauwelijks Engels, maar we kregen dezelfde service als de rest van de passagiers, iets wat China Southern en China Eastern niet deden. Bij Xiamen Air kreeg je wel een menukaart te zien, en je bestelling werd pas na take-off opgenomen. Het is zelfs twee keer gebeurd dat ik door alle stewardessen werd bedankt voor mijn loyaliteit en voor het kiezen van Xiamen Air. Al met al was de service een stuk beter dan de andere twee SkyTeam carriers.

Medepassagiers in business:
    Zitten in businessclass de beschaafde mensen? Absoluut niet! Ik heb gezien dat mensen hun nagels aan het knippen waren, boeren na het eten, blote voeten lekker tegen de bulkhead plaatsen. Op de vlucht van Chengdu naar Shanghai (3 uur) vroeg een ouderechtpaar of ze naast elkaar konden zitten. Ik zat samen met mijn reisgenoot in stoel 1A en C. Nou, vooruit we kunnen elkaar wel even missen. Ik nam plaatst naast een zakenman en zij naast een andere jonge dame die helemaal gek was van fashion. Die zakenman was de hele vlucht lang aan het spugen in de kotszak. Niet omdat hij moest overgeven, nee omdat hij lekker wilde spugen.

Laatst bewerkt: 1 sep 2015
    petercs, JustinCase, SVDH en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Service in Economy:
    Ik heb alleen met Xiamen Air in economy gevlogen, maar heb ook wel een idee hoe het bij de andere SkyTeam carriers gaat.

Bij China Southern Airlines en China Eastern Airlines is er 0 recognition voor elite flyers. Xiamen Air daar in tegen doet een uitstekende job. Voor take off krijg je een tasje met een krant (Chinees of Engels), dekentje en flesje water. Dit gebeurde beide keren en @Flying doc had het onlangs ook op zijn vlucht. Je krijgt in economy altijd eten, of je het nou wilt of niet. Ze zetten het gewoon voor je neus neer. Na het uitdelen van het eten komen ze twee keer langs voor drinken. Bij China Southern Airlines is het ongeveer hetzelfde, maar bij China Eastern Airlines krijg je het uit een plastic zak, die ze vervolgens niet komen ophalen.

IMG_1630.jpg
    Maaltijd bij Xiamen Air op een vlucht van iets meer dan één uur.

Medepassagiers in economy:

Exact hetzelfde als in business. In China nemen ze het ook niet zo nauw met veiligheid. Tijdens de landing zat een meisje aan het raam niet in haar stoel, die stond gewoon. De stewardess en papa zeiden er niks van. Je raad het al, bij touch-down kopte het kind de stoel voor haar. Verder niks ernstig, maar lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Arrival:
    Voor premium passagiers is er altijd een VIP busje als je een remote stand hebt. Priority Luggage is een soort grap in China. Het werkte op mijn 1e twee vluchten. Hangzhou en Changsha, maar daarna was het over met de pret. De sticker zat er op, maar onze koffers waren vaak de laatste op de band. Toen ik van Chengdu naar Shanghai Pudong vloog, kregen we i.p.v. de standaard Priority sticker een First Class sticker op onze koffer. Iets wat ik pas zag in Shanghai. Ik was er niet zo blij mee aangezien er geen priority luggage was en verder geen controle op luggage tags.

IMG_1756.jpg
    Wil je mijn koffer nog groter doelwit maken om gestolen te worden?

Intercontinentaal Xiamen Air (B787) Business // Xiamen - Amsterdam
    Mr. WorldTraveller13, you are the only business class passenger today. Nou, mooi begin.

Ook voor de vlucht naar Amsterdam gebruikt Xiamen Air een domestic First class lounge. Speciaal voor de vlucht naar Amsterdam kreeg ik nog wel wat vers fruit en een soort Chinese soep aangeboden. Het vliegtuig stond op een remote stand, wat betekende dat ik de hele partybus voor mij alleen had. Beetje ongemakkelijk als de hele wachtruimte kijkt hoe je de partybus in stapt. Was trouwens het enige moment waar ik andere passagiers zag.

Sorry voor de foto's mijn iPhone heeft zijn beste tijd gehad.
    IMG_1869.jpg IMG_1878.jpg

Bij de trap werd ik opgewacht door 8 stewardessen die mij hielpen met mijn koffers en begeleiden naar mijn stoel. Voor het eerst werd mij champagne aangeboden, normaal moest ik er altijd om vragen, maar zij boden het gewoon aan. En... de champagne was gekoeld!Ik vroeg nog of ik plaats mocht nemen in first, maar helaas mocht dat niet. Ik kreeg de menu en drankenkaart en na take-off werd mijn bestelling opgenomen.

IMG_1892.jpg

De stoel zelf was een stuk comfortabeler dan in de A380 van China Southern Airlines. Na het eten werd mijn bed opgemaakt door de stewardessen en werd in ingestopt. 2 uur voor landing werd ik wakker. De stewardess vroeg of ik goed geslapen had en of ik wat wilde eten, en hoe laat? Ontbijt was weer teleurstellend, maar had niks anders verwacht. Vlak voor de landing kreeg ik nog een cadeau van de purser en werd ik bedankt voor het vliegen met Xiamen Air.

IMG_1893.jpg
    Variant op de Delftse huisjes?

Al met al in Xiamen Air de winnaar. Nee, het is geen Singapore Airlines of Cathay Pacifc, zelfs geen KLM. Bij Xiamen Air voelde ik mij altijd het meest welkom, hadden de minste vertragingen en de service was gewoon het beste. Verwacht gewoon geen service van Chinese carriers. Mijn intra-Europa vlucht met KLM was beter dan al mijn Chinese vluchten bij elkaar opgeteld. En dat komt nou niet omdat de KL vlucht nou zo goed was.

Als ik weer eens in China moet vliegen kies ik voor Xiamen Air, geen twijfel over mogelijk. Ik schreef een paar dagen terug dat het niet heel realistisch is dat ik weer intercontinentaal met Xiamen Air zou vliegen, nou ik heb 2 dagen geleden Xiamen - Amsterdam geboekt met... Xiamen Air. Als je de keuze hebt om KLM of een Chinese carrier te vliegen? Kies ten alle tijden KLM.

Ik vloog op een goedkope KLM businessclass fare, maar als ik de normale prijs €3500 a €4000 had betaald, dan zou ik mij op zijn minst genaaid voelen.

Tips:
    • Moet je ergens zijn op een bepaalde tijd? Neem of een hele vroege vlucht of neem de trein (G). Meer dan 80% van alle domestic vluchten zijn vertraagd.
    • Kom niet te vroeg op de luchthaven. Als je één uur voor vertrek aankomt zetten is dat goed, zeker met de wetenschap dat je vlucht 9 van de 10x vertraagd is.
    • Eet voorafgaand van de vlucht, verwacht geen wondermaaltijd.
    • Zorg voor een flesje water na de vlucht. Taxirit naar je hotel kan zo 1 uur duren.
    • Zorg dat je vooraan staan in de rij voor boarding, anders is er geen plaats meer in de overhead bins. De overhead bins in China zijn wel een slag groter dan in Europa.
    • Ben je SkyTeam Elite Plus? Vraag altijd naar de First/businessclass check-in. Van Sky Priority hebben ze nog nooit gehoord. Vaak zijn deze te vinden dicht bij de security checkpoint.
    • Economy rij begint bij Xiamen Air pas bij rij 41 en bij China Eastern/Southern Airlines bij rij 31.

SVDH, tgrhuis12, Valentijn en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. BWempe

BWempe Silver Member

Leuk Bevonden:
    664
    Trofeepunten:
    113
    Bedankt voor je verslaglegging. Zoals ik gister al aan gaf zijn bovengenoemde carriers + Air China een no-go voor mij. Nu vlieg ik 9 van de 10 keer in Y(+), maar zoals je schreef geven zelfs de premium classes geen goede reiservaring. Heb je ondanks alle problemen en irriraties wel een beetje kunnen genieten van je intra-China trip?:p

4. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Ik vond China een verschrikkelijk moeizaam land om in te reizen. Mijn geluk was dat ik niet alleen was. Had een local bij me, maar we hadden afgesproken dat ik zoveel mogelijk het woord zou doen in het Engels. Als ik haar alles liet regelen was het allemaal wat makkelijker geweest, maar het nam wel het 'reizen' gevoel weg. Voordringen, gebrek aan Engels en non-smoking rooms zijn toch wel een issue. Al met al heb ik een prima tijd gehad in China, helaas moest ik mijn halve schema omgooien en miste mijn biertje met @Valentijn in Korea, maar daar stond tegenover dat ik toen een pint kon drinken met @high_class met uitzicht over Pudong.

Als ik mijn volledige reiservaring door China ga delen met jullie, wilt straks niemand meer naar China:p

SVDH, AnthonySneek, RSC09 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. morra

morra Member

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Haha leuk geschreven deze review en hoewel ik het al niet van plan was, ga ik nu zeker niet met een Chinese carrier vliegen ;)

6. Flying doc

Flying doc Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    1.336
    Trofeepunten:
    113
    Erg leuk om te lezen en zeer herkenbaar:).

7. Lionell

Lionell Administrator Medewerker Captains

Leuk Bevonden:
    3.106
    Trofeepunten:
    113
    Leuke verhalen! Niet voor herhaling vatbaar? :D

8. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    In oktober mag ik weer:D Ik heb nog één entry over, en die wil ik natuurlijk wel gebruiken. Natuurlijk even kijken de lieftallige check-in agent nog werkzaam is in Beijing. Verder niet echt plannen. Misschien ga ik wel per trein reizen.

9. BWempe

BWempe Silver Member

Leuk Bevonden:
    664
    Trofeepunten:
    113
    Entry? :)

10. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Ik heb een double entry visa. Mijn plan was om deze trip twee keer China in te reizen, maar door mijn 3000 wijzigingen in mijn reisschema en twee tyfoons, ben ik China maar één keer ingereisd.

11. BWempe

BWempe Silver Member

Leuk Bevonden:
    664
    Trofeepunten:
    113
    Aha, dat had ik even niet meegekregen;) Hoezo heb je eigenlijk Xiamen Airlines in C geboekt, nu KLM ook zeer competatieve prijzen biedt in C richting China?

12. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Het is op een KL ticket. Als student zijnde ben ik verbonden aan schoolvakanties. Het was of voor €980 met Xiamen Air terug, of €1500 met KLM.

13. BWempe

BWempe Silver Member

Leuk Bevonden:
    664
    Trofeepunten:
    113
    In ieder geval mooi dat jij uberhaupt nog vakantie hebt:p Ik zal waarschijnlijk alleen maar kunnen denken aan vliegen/vakantie tot aan Kerstmis:(

14. jongesander

jongesander Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    1.103
    Trofeepunten:
    113
    Schitterend verhaal, erg gelachen!

15. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    551
    Trofeepunten:
    93
    @WorldTraveller13, je verhaal is heel herkenbaar! Ik heb 5 dagen in China gereisd en als ik niet met een local was, weet ik niet of ik de trip als leuk had ervaren. In hotel gebrekkig Engels, mijn taxi was niet op tijd, onbeleefde staff en mensen. Maar de Chinezen hebben wel ontzettend lekker eten.

Met MF en MU wil ik zeker nog een keer vliegen, al is het maar om een keer met hen gevlogen te hebben. Met CZ heb ik vaker gevlogen, ik had op een vlucht waar de airhostess zo chagrijnig was dat ik me afvroeg wat ze er deed. De lounge op CAN was wel fijn, maar boarden was een ramp...

Ga je volgende keer andere plaatsen bezoeken?

16. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Silver Member

Leuk Bevonden:
    837
    Trofeepunten:
    113
    Bevestigd mijn intentie om Chinese carriers te vermijden. KLM of CX it is.

17. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Vroeger was Engels verplicht op de Chinese scholen, nu niet meer. Destijds leerde ze ook alleen maar Engels voor hun tentamens (schriftelijk), om vervolgens alles weer te vergeten. Ik heb zelfs een keer bij check-in gehad dat de frontdesk medewerkster via een soort Google Translate met mij wilde communiceren.

Onbeleefde staff viel in mijn geval wel mee, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik heel selectief de hotels uitkoos. In China raad ik ook niemand aan om hotels lager dan 5 sterren te nemen, en als het even kan bij een Westerse hotelkeet.

Ik heb mij redelijk ingehouden met het crazy Chinese eten. Het enige gekke wat ik heb gegeten zijn kikkerso_O. Ja, hele kikkers...

MF moet je zeker dan maar MU!? Slechtste punctionaliteit en ontbijt uit een plastic zak. Ieder zijn ding:p
    De airhostess doet me denken aan de check-in agent in Beijing:rolleyes: Ik heb alleen domestic lounges gehad, ook voor mijn vlucht naar Amsterdam. Boarden is alleen leuk als je een remote stand hebt, en je bent premium passagier.

Ik ga de volgende keer sowieso naar Beijing. De stad was de laatste keer hermetisch afgesloten i.v.m. de voorbereidingen om de militaire parade. Kan ik gelijk kijken hoe het de check-in agent gaat;) Verder niet echt plannen, maar Lijiang en Dali staan nog hoog op mijn lijstje.

SVDH en Fripsmaster vinden dit leuk.
  18. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Ik zou eigenlijk Cathay Pacific vliegen naar China, maar ik koos ervoor om voor de 'experience' te gaan. Nou, de experience heb ik gekregen:cool:

SvnKngs, SVDH, AnthonySneek en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Daan3

Daan3 Active Member

Leuk Bevonden:
    178
    Trofeepunten:
    43
    Mooi verhaal, herken er veel van.
    Ik kan er wel de lol van inzien om te reizen ondanks dat het soms moeizaam gaat. Hebben met China Southern trouwens weinig vertraging gehad, toch 3 binnenlandse vluchten. Het eten in China vinden wij over het algemeen lekker, maar niet in het vliegtuig :eek:. Wij eten bij de kleine tentjes. Streetfood slaan we wel over. Koffie drinken bij KFC, prima americano voor 10 yuan. Ach en de gewoontes als duwen en rochelen, het hoort erbij. Vond het dit jaar al veel minder dan een paar jaar terug. Wij hebben ook ervaringen met heel gastvrij en behulpzame chinezen. @WorldTraveller13 , als je nog een bestemming zoekt, fietsen rond Yangshuo, wij vonden het super. Wat een mooie omgeving.

high_class vindt dit leuk.
  20. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Bedankt voor de tip. Zag de naam wel eens eerder voorbijkomen. Ik heb nu niet zo veel tijd in China, zal dus keuzes moeten maken. Wij hebben vaak gegeten in van zulke lokale tentjes. Ze vinden het helemaal geweldig als je daar als toerist komt. Streetfood hebben we af en toe gegeten, maar van te voren eerst geobserveerd van waar is het constant druk. Viel mij inderdaad op dat er zo ontzettend veel KFC was in China. Ben er echter niet geweest. Starbucks daarin tegen weer wel;)

Gewoontes zoals rochelen negeer ik gewoon, zelfs als ze het naast mij doen in het vliegtuigo_O Maar ik laat mij niet aan de kant duwen.
    Tijdens mijn reis door China weinig vriendelijke Chinezen tegengekomen. Ja, medewerkers van het hotel en tellen mijn klasgenoten? In Pudong vond ik ze het vriendelijkst:eek: Ja, had ik zelf ook niet verwacht. Achteraf kunnen we lachen over hoe moeizaam het soms ging, maar ik kan nog steeds niet lachen om mijn avonturen met China Southern Airlines.

Deel Deze Pagina