Vietnam

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door DutchFrequentFlyer, 26 jun 2015.

  1. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Deze zomer ga ik een dag of 20 naar Vietnam. Nog weinig gepland! Mensen die tips hebben? Must-see's, hotels/airbnb's, cultuur, eten, afdingen, transport etc...

    Thanks alvast!
     
  2. pmuy

    pmuy Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Aangezien ik deze zomer ook naar Vietnam ga, ben ik ook wel benieuwd naar enkele nuttige tips.
     
  3. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Paar jaar terug aantal diensten afgenomen bij Cees Verburg van Vietnam a la carte. hij woont in Hanoi en hij heeft ook een pension waar je prima en goedkoop kan slapen. Wij kwamen s avonds laat aan en hij had een mannetje naar het vliegveld gestuurd om ons op te pikken, kost een paar euro indertijd. Hebben ook VISA on arrival via hem geregeld wat ons een prettig bedrag bespaarde. Treintickets naar het noorden ook via hem, je betaald slechts een kleine provisie en scheelt een hoop wachten.
    Sapa is mooi maar de dorpjes verder richting Chinese grens zijn bekend om hun weekend markten bv Bac ha. Wij hebben toen een blog bijgehouden http://welkeloempia.reismee.nl
    Mocht je meer laten weten laat het me dan weten.
    Have fun
     
  4. Alexo

    Alexo Blue Tier

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    Hi Dutchfrequentflyer & muylle.pablo%40gmail.com,

    Leuk dat jullie naar Vietnam gaan! Ik heb zelf een jaar in Da Nang gewoond en kom er nog steeds minimaal een keer per jaar voor werk. M.I. is het een geweldig land! Ga zeker af en toe 'off the beaten track' en Vietnamezen zullen je zeer waarschijnlijk uitnodigen thee of bier te drinken met ze.

    Het grote voordeel van Vietnam is uiteraard de prijs. Alles is rete goedkoop. Voor 30 Euro kun je bijna overal een goed hotel vinden. Vraag wel altijd of je de kamer kan zien voordat je inchecket. De meeste hotels hebben een mooie receptie maar de kamers zijn vaak een stuk minder mooi! De manier waarop Vietnamezen met voedsel omgaan zouden wij in NL als onhigienisch beschrijven. Zelf eet ik zeer regelmatig op straat en ben nog nooit ziek geworden. Als het ergens druk is met locals kun je er van uit gaan dat het goed is! Vaak kun je op de locale food markets lekker eten en alles is SU-PER vers!

    Waarschijnlijk begint jullie reis in Ha Noi. Dit is een van mijn favoriete steden! Geweldige sfeer, overal de geur van eten dat over het algemeen heel goed smaakt! Ook een cruise in Ha Long bay is erg mooi! Ha Long city is echter niks aan dus zou m'n tijd hier niet verdoen. Tussen Ha Noi en Da Nang is niet gek veel te zien. Vluchten zijn echter goedkoop! Da Nang is een erg moderne stad met veel beach resorts. Ook kun je hier overal op straat goed eten. Ook westers eten is hier ruimschoots verkrijgbaar door de vele expats die hier wonen. Vanuit Da Nang rij je in ongeveer een uur naar Hoi An. Een schilderachtig haven stadje. Het bezoeken waard alhoewel het erg toeristisch is. op zo'n twee uur rijden ten noorden van Da Nang bevind zich de oude keizersstad Hue. Alhoewel niet mijn favoriete plek is het wel het bezoeken waard. De weg er naar toe is dit zeker wel! Als je zelf geen brommer wilt rijden kun je via danangeasyriders hier naar toe achterop bij een Vietnamees. Onderweg kom je langs het dorp 'Lang co' waar men in een lagune oesters en garnalen kweekt. Erg lekker!

    Ook ben ik in Nha Trang geweest, zo'n 400km boven Ho chi minh city. Niet heel erg Vietnamees maar een toeristische kustplaats. Prima voor een paar dagen strand of een goedkope duik cursus. Ik heb zelf een dag gedoken met 'Angeldive' Geloof dat het iets van 40 USD was voor een volle dag!

    Mui ne schijnt ook erg leuk te zijn. Zelf ben ik hier nog nooit geweest.

    Ho chi minh city kan ik je niet aanraden. IS een soort van slap aftreksel van bangkok. Wel kun je van hieruit trips maken naar de cu chi tunnels en de meh kong delta.

    Mochten jullie nog vragen hebben, feel free to ask!

    Xin chào!
    Alex
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  5. pmuy

    pmuy Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Bedankt voor jullie reacties, Alexo en Didier13.
    Ik kijk zeker al uit naar mijn reis(je) naar Vietnam. Helaas veel te kort: 2 weken. :confused:
    Met mijn vluchten heb ik wat 'creatief' moeten zijn, aangezien in de periode dat ik moest gaan de prijzen soms behoorlijk hoog waren. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Qatar Airways (CDG-DOH-SGN met als eerste vliegtuig een A380 en HAN-BKK-DOH-CDG met in Bangkok een stopover van een dagje), wat met €550 nog redelijk geprijsd was.
    Ik zal dus aankomen in HCMC, waar ik 4 nachten blijf (trips naar de Cu Chu-tunnels en de Mekongdelta zou ik wel graag doen).
    Normaalgezien reis ik graag met de trein, maar uit tijdsgebrek heb ik online voor €30 een vlucht geboekt (met Jetstar Pacific) van SGN naar HUI (Hue), waar ik vermoedelijk 2 nachten zal blijven slapen.
    Hierna was ik van plan 1 nacht te verblijven in Hoi An, wat hopelijk genoeg is om dat kleine stadje te bezoeken. Tussen Hue en Hoi An zou ik voor enkele eurootjes met de bus kunnen reizen (duurt enkele uren), maar dat moet ik nog even van naderbij bekijken.
    Na Hoi An moet ik opnieuw het vliegtuig op (deze keer met Vietjetair van DAD naar HAN, opnieuw €30) naar Hanoi, waar ik het langste verblijf. Een Halong Bay-cruise wil ik zeker, ondanks de soms hoge prijs, zeker doen. Het wordt moeilijk om te kiezen welke, aangezien er zodanig veel boten zijn die allemaal ongeveer hetzelfde aan bieden.
    Het blijft een beetje (te) kort, maar ik hoop toch de belangrijkste dingen gezien te hebben.

    Treintickets kun je tegenwoordig via de officiële website (https://dsvn.vn/) kopen. Je zal wel wat Google Translate nodig hebben, aangezien ze niet zo klantvriendelijk waren om een Engelstalige site te maken. Er is wel een instructiefilmpje te vinden op de YouTube-pagina.
     
  6. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    welke ha long bay trip zou jullie kiezen... moet nog een tripje kiezen daar, dacht aan 2 dagen 1 nacht trip.
     
  7. pmuy

    pmuy Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb inderdaad ook een 2 dagentrip geboekt. Mij leek het wel leuk om bij zonsondergang/opgang deze pracht te aanschouwen. :)
    Er zijn zulke trips in elk budget. Moet hoeveel personen ben je van plan te gaan en wat wil je eraan uitgeven?
     
  8. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik zat in mei in Vietnam. De meeste mensen slaan inderdaad de meeste plekken tussen Hanoi en Hoi an over. Erg jammer want hier valt wel degelijk veel te zijn! Persoonlijk heb ik alles ten zuiden van Hoi an overgeslagen omdat ik geen tijd meer had (zat er 2.5 weken). Mijn highlights:

    Ha Long bay cruise
    Voor 98 dollar heb ik een 2 daagse cruise geboekt bij Etnic travels. Dit was op een boot met 11 andere en je krijgt een 2p kamer met ac (vergelijkbaar met 3 sterren hotel). Er zijn enorm veel reisbureaus die cruises aanbieden. Let heel goed op waar je boekt want zeker de goedkopere zijn vaak slecht en nog gevaarlijk ook. De tour die wij hadden geboekt werd aangeraden door mensen die ik tijdens het reizen heb ontmoet. Je komt met deze tour niet bij de meest toeristische plekken in Ha Long bay (zoals bv de grotere grotten). Voor mij was dit een groot voordeel ;)

    Sapa
    Niet te missen. Sapa is prachtig. Wel erg toeristisch maar zoals altijd kun je hier makkelijk aan ontkomen door een scooter te huren en zelf wat rond te rijden. Ik heb hier ook een homestay gedaan wat erg tegenveel. Was meer een hostel in een straat met veel bars die duidelijk op de backpacker gericht waren. Love waterfall was voor mij het hoogtepunt. Toen wij er aankwamen was het al een uur of 5 en was er vrijwel niemand te vinden in het park. De route naar de Love waterfall (zowel scooter als lopen) was voor mij het hoogtepunt in Sapa.

    Oh en boek je hotel vooruit.. Ik ben gewent om pas te boeken als ik ergens ben. Dit liep in Sapa een beetje fout aangezien de bus 3.5 uur vertraging had en we midden in de nacht aankwamen. Vrijwel alle hotels (receptie) zijn dan gesloten.

    Ninh Binh
    Op de weg naar Dong Hoi overdag in Ninh Binh geweest, vooral bekend van de limestone rotsen en de bootjes die je door de grotten en rijstvelden kunt nemen (google voor pics). Ninh Binh ligt op 3 uurtjes van Hanoi. Ook hier kun je beter een scooter huren en zelf richting de limestones rijden. Je komt op de route meerdere plekken tegen waar ze je met een roeibootje langs de limestones brengen. Mis ook zeker de (Bich dong?) pagoda niet. Het beste uitzicht van Ninh Binh bevindt zich helemaal boven op de rots waar de pagoda gebouwd is. Goed opletten want de weg naar boven is niet erg opvallend. En zorg dat je er of heel vroeg bent of tegen sluitingstijd ivm stromen toeristen.

    Dong hoi
    Het plaatsje zelf is niet zo heel erg interessant. Wat wel interessant is zijn de gigantische grotten op een uurtje rijden. Ik geloof dat de top 3 grootste grotten ter wereld zich allemaal hier bevinden. De grootste ter wereld is wat prijzig (3000 dollar voor 7 daagse excursie). Je hebt echter ook excursies naar 1 van de andere grotten waar je vergelijkbaar langschap tegenkomt als de grootste grot ter wereld met onder andere ondergrondse rivieren. Vermijdt de standaard toeristische toegang tot de grot. Hoewel dit ook mooi is wordt de ervaring verpest door grote groepen vietnamese en chinese toeristen met luidspreker gidsen (luidspreker in een grot, hoe verzin je het..). Die fout heb ik zelf gemaakt helaas.

    Hoi An
    Ik ben vanaf Hue naar Hoi An gegaan op de scooter via de Hai Van pass. Superaanrader zoals hierboven ook al gezegd! Hoi an is inderdaad erg toeristisch maar wel erg leuk. Het eten is hier ook het beste in heel vietnam (imo). Ik ben hier vooral blijven hangen (5 dagen) omdat ik tegen het eind van mn vakantie zat en na bijna elke nacht in bus/trein/hostel te hebben door gebracht ik behoefte had aan wat luxe (hoi an resort, goedkoop en heel erg goed). Voor wat goedkopers kun je naar Golden dragon hotel gaan. Gloednieuw 3 sterren hotel met een erg leuke staff voor slechts 22 dollar per nacht.

    Uiteraard kun je Ninh Binh en Dong Hoi ook prima bereiken vanaf andere plaatsen met een excursie. Maar al deze plaatsen hebben een treinstation en de trein in vietnam is super relaxt. De beste tip die ik je kan geven is zelf naar bezienswaardigheden gaan en zo min mogelijk excursies boeken. Huur een scooter. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld op de weg en afgezien van Hanoi heb ik alles met de scooter gedaan.

    Als je puur strand wil zou ik ook eerder voor Mui Nui gaan. Nha Trang zit helemaal vol met russen en dat zijn over het algemeen niet de leukste toeristen. Maar dit is enkel wat ik gehoord heb van andere reizigers, zelf ben ik er niet geweest.

    Ik heb eventueel nog meer tips over specifieke excursies, hotels en restaurants.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  9. pmuy

    pmuy Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Nu vraag ik mij af: hoe doen jullie dat met jullie bagage. Gaan die mee op de scooter?
     
  10. Alexo

    Alexo Blue Tier

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    No problem in Vietnam!
    [​IMG]

    Een backpack moet wel lukken toch?;)
     
    Flying doc en Ready2Board vinden dit leuk.
  11. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Meeste verhuurders bieden de optie om je backpack naar je bestemming te brengen. Bedrijf waar wij gehuurd hebben heeft ook een vestiging in Hoi An waar we de backpacks bij aankomst weer konden meenemen.
    Zelf meenemen is inderdaad ook wel te doen. Ik ben van Hoi An naar Da nang gereden met iemand achterop, 2x60l backpack en 2x15l daypacks. Maar ik kan het niet aanraden op lange ritten ;)
     
  12. pmuy

    pmuy Newbie

    Berichten:
    21
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
  13. Alexo

    Alexo Blue Tier

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    Daar ben ik met de brommer naar toe geweest. het is een mooie tocht en het tempel complex is zelf ook leuk om te zien. Wel zonde dat het zo beschadigd is geraakt tijdens de oorlog.
    Ik kan me herinneren dat er onderweg daar naartoe weinig eten te koop is onderweg maar wellicht is dat nu anders.

    Grt
    Alex
     
    pmuy vindt dit leuk.
  14. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    iemand nog een goeie tip in Hanoi om te slapen?
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  15. Chek Lap Kok

    Chek Lap Kok Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    13
    Het lekkerste bier is 333 in het Vietnamees spreek je dat uit als 'Bah, Bah, Bah' :D
     
    pmuy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina