Verschil Flying blue Platinum / klassiek platinum

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Mohal, 1 feb 2020.

  1. Mohal

    Mohal Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    1
    Hey allemaal,

    spaar ontzettend veel punten en zit toch te twijfelen soms of de membership rewards punten niet beter zijn om te sparen als de flying blue miles.

    membership rewards kun je voor zoveel airlines gebruiken, en zag ook nog voor Bol/zalando cadeaubonnen

    flying blue miles enkel voor vluchten (flying blue shop is duur)

    wat is jullie reden om voor de flying blue te kiezen ipv de klassieke kaart van amex?
     
  2. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Grote voordeel Flying Blue kaart is de bonus XP. Daarnaast is de ratio van Membership Reward Points altijd 5:4, dus iets onvoordeliger. Je krijgt daar echter veel flexibiliteit (en mooie award-kansen) voor terug, dus ik vind ze uiteindelijk ook waardevoller.

    Zelf heb ik ze allebei, door slim aan te vragen en up- en down te graden vang je zo meerdere bonussen.

    Oh, en wissel MR's alstjeblieft nooit in voor cadeaubonnen, zo haal je erg lage waarde uit de punten.
     
  3. Mohal

    Mohal Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    1
    slim van je! Ik reis weinig en haal de miles dus ook niet uit het reizen, maar door de hoge creditcard uitgaven. je hebt ze allebei, dat zijn toch dubbele kosten? Of kun je een gratis klassieke platinum kaart naast je flying blue kaart aanvragen?
     
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Klopt, dubbele kosten, maar als je de gold card aanvraagt is die het eerste jaar gratis, en dan kun je elke zes maanden up/downgraden om zo weer bonuspunten, XP's etc te vangen. Ik houd dus niet beide Platinum kaarten tegelijk.

    Op mijn website heb ik een uitgebreid artikel geschreven over mijn strategie met deze kaarten, mocht je dit interessant vinden :) Zie link in handtekening.
     
    Johan10, wimt, JeeDee en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Mikey

    Mikey Blue Tier

    Berichten:
    212
    Leuk Bevonden:
    288
    Trofeepunten:
    63
    aangevraagd via jouw Link Dan :)
     
    beuse242, Didier13, Daan3 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ha wat leuk, thanks! Zullen op mooie tripjes worden ingezet.. :)
     
    beuse242, VinceG en JustinCase vinden dit leuk.
  7. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb beide al een aantal jaren.
    Ik reis redelijk wat met KLM en zet graag de miles in voor gratis vluchten voor mijn vriendin. Daarnaast is Platina for two ideaal gezien mijn moeder niet vaak vliegt.
    De classis gebruik ik eigenlijk voor privium, hotel status en de Fine hotels en Resorts (FHR) waar ik regelijk vaak verblijf.
    Als de FB kaart toegang gaf tot FHR, zou ik de classic annuleren.
     
  8. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
     
  9. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Hallo DanFL44,

    Ik begreep bij Amex dat je wel altijd de korting krijgt maar niet de bonus punten als je het voorgaande jaar een amex kaart gehad hebt. Hoe reageren ze daar op bij jou als je de kaart na 6 maanden aanpast of een nieuwe aanvraagt terwijl je de andere nog hebt?

    Lees net in je artikel dat deze regel niet zou gelden voor up- of downgrade. Dat wist ik niet. Maar bij de link staat wel deze tekst:
    Dit is een speciale aanbieding, omdat u door iemand bent geïntroduceerd. Deze aanbieding is alleen geldig als u de afgelopen 12 maanden geen (extra) kaarthouder bent geweest bij American Express en als u The Gold Card via deze link aanvraagt.

    Dus hoe zit dat dan met de bonus bij een upgrade want dan ben je in een van de 2 lijnen amex kaarthouder?
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020
  10. Sander92nl

    Sander92nl Newbie

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    3
    Het kan wel, maar dan moet je het slim timen. In principe kan je zowel de gewone als de Flying blue creditcard naast elkaar hebben.

    Je kan bijvoorbeeld nu de gewone versie aanvragen en een jaar gebruiken.
    Vervolgens vraag je over circa 11 maanden de flying blue creditcard aan als 2e kaart. Daar krijg je zowel de welkomstbonus als gratis jaar lidmaatschap bij cadeau en vervolgens zeg je direct de “gewone” kaart op.

    Dit heb ik ook gedaan en zo pak ik met beide credit cards jaarlijks de welkomstbonus en het gratis lidmaatschap.
     
  11. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Ja dat snap ik maar dan zit er bijna een jaar tussen. In de post van Dan ging het volgens mij over 6 maanden. En gaat jouw nieuwe kaart dan in voordat de andere is afgelopen? of meteen na 11 maanden?
    Dus heel simpel de vraag: Krijg je na een jaar of eerder de bonus ook als je al kaarthouder bent? Want in de tekst van Amex wordt geen onderscheid gemaakt tussen de 2 lijnen.
     
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ik reageer in PB even wat uitgebreider. Up- en downgraden staat los van de aanvraagbonus, hier krijg je altijd punten voor (is ook geen minimum spend voor).
     
  13. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Ok dan ga ik het nogmaals bekijken. Zie ik blijkbaar iets over het hoofd. Wilde al een extra kaart aanvragen maar heb daar even mee gewacht.
    Voor de duidelijkheid: ik heb liever dat jouw uitleg klopt dan de mijne!
     
  14. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Wat je kunt doen is het slim upgraden van je kaart. Bijvoorbeeld de FB Gold kaart aanvragen (20.000 miles en 30XP ontvangen en na een half jaar upgraden naar platinum (en weer 60XP en miles ontvangen). Deze na een half jaar opzeggen. Dan weer een normale Amex card aanvragen en hetzelfde herhalen. Op het eind van dat jaar kaart opzeggen en weer van voor af aan beginnen.
     
  15. ReneG

    ReneG Newbie

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    33
    Trofeepunten:
    18
    Maar hoe zit het het dan met je rewards die je op je gewone AMEX kaart hebt gespaard op het moment dat je de kaart opzegt.
     
  16. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Voor je opzegt moet je al je Rewards gebruiken. Niet zo ingewikkeld hoor, zijn een aantal prima transfer partners (Asiamiles, Krisflyer, Avios, FB)
     
    ReneG vindt dit leuk.
  17. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    die moet je opmaken :)
     
  18. ReneG

    ReneG Newbie

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    33
    Trofeepunten:
    18
    Dat begrijp ik ;)
    Maar misschien is daar ook een mooie hack voor (ipv transfer naar partners)
     
  19. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Nee, daar is geen alternatief voor. Dat is ook wel een voordeel van de Flying Blue Amex. Dat gaat automatisch en hoef je niet over na te denken. De waarde is daar ook 1 euro=1 punt. Bij de normale Amex 1 euro=0,8 punt

    Ps. Beide voor de Gold uitvoering
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
    ReneG vindt dit leuk.
  20. Max2000

    Max2000 Blue Tier

    Berichten:
    159
    Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    *1 euro = 1 punt, bij de FB AMEX GOLD. toch?
     

Deel Deze Pagina