Vergoeding bij 24 uur vertraging (IAH overstap gemist)?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Roog, 21 nov 2018.

  1. Roog

    Roog Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Beste forumleden,

    Mijn vraag is: Heb ik recht op een vergoeding bij een vertraging van 24 uur (door luchthavenperikelen)?

    Ik hoop dat jullie mij, vanuit jullie eigen ervaring of kennis, kunnen helpen met het volgende:

    De feiten:
    - Vlucht AMS - IAH op tijd geland
    - 1.50 uur overstap op vlucht naar Lima
    - Aansluitende vlucht gemist door zeer onbehulpzaam, traag en onprofessioneel luchthavenpersoneel bij de verschillende diensten (douane, bagagescan, etc.). Hoewel we meerdere keren hebben aangegeven dat wij een aansluitende vlucht moesten halen, werden we keer op keer op op strenge en brutale toon 'verzocht' terug in de rij te gaan staan.

    Toen we 5 minuten voor vertrektijd bij de gate aankwamen, was deze echter al gesloten. Omdat er geen eerdere verbinding was, zijn wij op de vlucht 24 uur later overgeboekt. Van United hebben wij een hotelovernachting en 3 vouchers van $10,- gekregen (die ontoereikend waren voor 3 maaltijden).

    Mijn vraag nu: Heb ik recht op een vergoeding door de vertraging van 24 uur? En zo ja, vraag ik deze aan bij United Airlines of via reisverzekering (AMEX FB Gold)

    Alvast dank voor het meedenken!
     
  2. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Denk dat het lastig wordt. schuld ligt niet bij de luchtvaartmaatschappij en ik weet uit ervaring hoelang een overstap kan duren bij de trage security e.d. daar. Mogelijk via Amex meer kans? Succes
     
    Roog en FlyingFonz vinden dit leuk.
  3. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Gemaakte kosten kan je declareren bij Amex, maar een vergoeding voor vertraging staat niet meer in de voorwaarden van Amex. Tenminste, ik kan ze niet meer vinden. Je zal dus bij de airline moeten claimen.
     
    Roog vindt dit leuk.
  4. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Immigratie process; out of the airlines control and out of your control as well. United heeft het naar mijn mening netjes opgelost met de hotelovernachting & vouchers & nieuwe boeking.
    Extra gemaakte kosten zou ik gewoon bij je reisverzekering claimen.
     
  5. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Eerlijk gezegd zou ik dit (vlucht begonnen in de EU, zo te zien alles op één ticket) eerst insteken voor € 600 per passagier voor meer dan 4 uur vertraging plus alle bijkomende kosten.

    Van "buitengewone omstandigheden" zoals bedoeld in de richtijn EG/261/2004 lijkt hier geen sprake te zijn, en daarnaast hebben ze er niet naar gehandeld door jullie niet direct op de eerstvolgende verbinding (die dan eventueel ook op een andere maatschappij had kunnen zijn) om te boeken.

    Eén cruciaal aspect van de bewijsvoering heb je alvast: je kwam op tijd aan uit AMS, dus aan de MCT heb je prima voldaan. Daar loopt het vaak op stuk bij bewijsvoering door vertraging op het vliegveld zelf (zie ook meivakantie 2017 op Schiphol).

    Mocht je geen zin hebben om zelf een robbertje te gaan (bek)vechten met UA, dan kun je het bij één van de no-cure/no-pay bureaus neerleggen.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2018
    Roog vindt dit leuk.
  6. Roog

    Roog Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Dank voor jullie reacties!!

    Ik heb de claim nu in eerste instantie ingediend bij UA. Het feit is dat ik 24 uur vertraging heb opgelopen door het missen van een aansluiting, die zij haalbaar achtten. In werkelijkheid bleek deze te kort en dat vind ik hun verantwoordelijkheid. In dit geval komt door het mogelijk door de trage processen op de luchthaven, dan moet UA het maar weer op IAH verhalen.

    PS. Ik zag overigens wel een optie bij AXA (AMEX Gold verzekering) om een claim in te dienen bij het missen van een vlucht.
     
  7. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dat is de vergoeding die ik bedoelde, voor extra gemaakte kosten. Ik meen dat ze jaren terug een vergoeding uitkeerden, die redelijk overeenkomt met de EU regels.
     
  8. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Ben benieuwd en uiteraard succes. Even advocaat van de duivel: Vraag me af hoe je gaat aantonen dat je de connectie hebt gemist door trage autoriteiten e.d en niet door te lang in een restaurant rondhangen of liggen slapen als ze erom vragen. Ze gaan er vanuit denk ik dat 1.50 uur ruim voldoende is
     

Deel Deze Pagina