Ik vroeg me af wat een beetje de factoren/regels zijn voor uitwijken van vliegveld. Gister na 12 uur vliegen uitgeweken naar Rotterdam om vervolgens na bij tanken naar Amsterdam te vliegen. Opzich wel geinig om met een 772 te landen op Rotterdam en vervolgens na 2 uur in 10 min naar Amsterdam te vliegen, ware het niet dat ik in rotterdam moest zijn, maar er niet uit kon
Waarom was het toestel uitgeweken in dit geval? Mist in combinatie met weinig brandstof? Volgens mij is het geheel situationeel te bepalen wat er na een uitwijklanding gebeurt. Als er geen technisch mankement is kan makkelijk doorgevlogen worden. Is dit wel het geval, worden regelmatig bussen ingezet of een vervangend toestel. Per type vliegtuig is een minimum runway length vastgesteld. Op Rotterdam kan een 747 probleemloos stijgen en landen met passagiers en brandstof.
ik denk inderdaad dat dit het geval was, aanvankelijk wilde zij door naar brussel. Probleemloos zou ik niet willen zeggen, alle het brandweer materieel stond opgelijnd en behalve het heel hard moeten remmen ging het opstijgen ook niet zo soepel als op amsterdam. Verder had het vliegtuig ook moeite met de bochten van het veld en ik had het idee dat uiteindelijk het vliegtuig maar geparkeerd werd op de feeder baan van de runway
Dat is wel bijzonder. 772's en 747's wijken wel vaker uit naar Rotterdam, maar dan zonder brandweer. Laat natuurlijk onverlet dat het vliegveld niet is ingericht voor heavy's.
Deze regels bestaan er zeker. Opgesteld door ICAO in Annex 3 over meteorologie en nog wat andere documenten van ICAO.
De 2200m van Rotterdam is natuurlijk beduidend minder dan de gebruikelijke 3300-3800m op Schiphol. Op zich geen probleem, maar wel harder remmen en lastiger opstijgen.
In feite zie je het op SXM ook (2300m). Als KL daar een take off doet is dit op vol vermogen, niet volgetankt (dit doen ze op curaçao), flaps worden goed gebruikt. Met een lange runway kun je in sommige gevallen met een geknepen motorvermogen stijgen. Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de regels waar @Innersoul het over heeft!
ik was ook op zestienhoven die avond en het was gewoon vol daar. normaal staan er niet meer dan 3 toestellen. nu 2 easy, 3klm ,1 777 van klm, 3 transavia, 1 corendon, 1 austria en ze kwamen nog achter elkaar binnen. gewoon plaatsgebrek en een beetje improviseren dus. passagiers gingen met bussen verder, ik denk dat schiphol op dat moment niet bereikbaar was door de mist
de 777 moest naar schiphol vanwege een vlucht naar singapore van het toestel en in mindere mate ook omdat rotterdam de bagage niet kon offloaden
@jongesander http://www.wmo.int/pages/prog/www/ISS/Meetings/CT-MTDCF-ET-DRC_Geneva2008/Annex3_16ed.pdf
Er zijn minima vastgesteld qua zicht voor de verschillende instrument naderingen en landingsbanen; de Runway Visual Range. Dit hangt af van het naderingssysteem, vliegtuig en crew certificering. Als de RVR net boven minimum is kan er wel geland worden, maar de capaciteit is zo verminderd dat er tijdens piekuren wel uitgeweken moet worden. Welke vliegtuigen uitwinken hangt dan meestal af van de hoeveelheid brandstof aan boord en technische vereisten zoals grootte en soort naderingssystemen.