Uitwijken door omstandigheden

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door high_class, 2 nov 2015.

  1. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Ik vroeg me af wat een beetje de factoren/regels zijn voor uitwijken van vliegveld.

    Gister na 12 uur vliegen uitgeweken naar Rotterdam om vervolgens na bij tanken naar Amsterdam te vliegen. Opzich wel geinig om met een 772 te landen op Rotterdam en vervolgens na 2 uur in 10 min naar Amsterdam te vliegen, ware het niet dat ik in rotterdam moest zijn, maar er niet uit kon :D
     
  2. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Waarom was het toestel uitgeweken in dit geval? Mist in combinatie met weinig brandstof?

    Volgens mij is het geheel situationeel te bepalen wat er na een uitwijklanding gebeurt. Als er geen technisch mankement is kan makkelijk doorgevlogen worden. Is dit wel het geval, worden regelmatig bussen ingezet of een vervangend toestel.

    Per type vliegtuig is een minimum runway length vastgesteld. Op Rotterdam kan een 747 probleemloos stijgen en landen met passagiers en brandstof.
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  3. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    ik denk inderdaad dat dit het geval was, aanvankelijk wilde zij door naar brussel.

    Probleemloos zou ik niet willen zeggen, alle het brandweer materieel stond opgelijnd en behalve het heel hard moeten remmen ging het opstijgen ook niet zo soepel als op amsterdam. Verder had het vliegtuig ook moeite met de bochten van het veld en ik had het idee dat uiteindelijk het vliegtuig maar geparkeerd werd op de feeder baan van de runway :D
     
    jongesander vindt dit leuk.
  4. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Dat is wel bijzonder. 772's en 747's wijken wel vaker uit naar Rotterdam, maar dan zonder brandweer.

    Laat natuurlijk onverlet dat het vliegveld niet is ingericht voor heavy's.
     
  5. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Deze regels bestaan er zeker.
    Opgesteld door ICAO in Annex 3 over meteorologie en nog wat andere documenten van ICAO.
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    De 2200m van Rotterdam is natuurlijk beduidend minder dan de gebruikelijke 3300-3800m op Schiphol. Op zich geen probleem, maar wel harder remmen en lastiger opstijgen.
     
    high_class en jongesander vinden dit leuk.
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    In feite zie je het op SXM ook (2300m). Als KL daar een take off doet is dit op vol vermogen, niet volgetankt (dit doen ze op curaçao), flaps worden goed gebruikt.

    Met een lange runway kun je in sommige gevallen met een geknepen motorvermogen stijgen.

    Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de regels waar @Innersoul het over heeft!
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2015
  8. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    ik was ook op zestienhoven die avond en het was gewoon vol daar. normaal staan er niet meer dan 3 toestellen. nu 2 easy, 3klm ,1 777 van klm, 3 transavia, 1 corendon, 1 austria en ze kwamen nog achter elkaar binnen. gewoon plaatsgebrek en een beetje improviseren dus. passagiers gingen met bussen verder, ik denk dat schiphol op dat moment niet bereikbaar was door de mist
     
    high_class vindt dit leuk.
  9. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    de 777 moest naar schiphol vanwege een vlucht naar singapore van het toestel en in mindere mate ook omdat rotterdam de bagage niet kon offloaden
     
  10. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Er zijn minima vastgesteld qua zicht voor de verschillende instrument naderingen en landingsbanen; de Runway Visual Range. Dit hangt af van het naderingssysteem, vliegtuig en crew certificering.
    Als de RVR net boven minimum is kan er wel geland worden, maar de capaciteit is zo verminderd dat er tijdens piekuren wel uitgeweken moet worden. Welke vliegtuigen uitwinken hangt dan meestal af van de hoeveelheid brandstof aan boord en technische vereisten zoals grootte en soort naderingssystemen.
     
    jongesander en high_class vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina