Turkish Airlines - AMS IST

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Mike, 30 aug 2014.

  1. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Greetings uit Istanbul waar ik een layover heb van 6,5 uur (bewust geboekt) en ik nu verblijf in toch wel de beste business class lounge binnen het star netwerk! Geweldig!

    Dit is mijn 3e vlucht ooit met turkish en ik ben eerlijk gezegt niet zo happy hoe Turkish NL de dingen op Schiphol doet..

    Let me explain

    Check-in:
    Er waren 5 counters: 3 Eco en 2 Business/Stargold alleen ipv aparte ingangen (die wel stonden aangegeven) was de ingang van the business counters geblokt en moest je gewoon aansluiten in de economy rij...

    Security:
    Bij de gate is er de security check. Er waren 2 rijen omdat er 2 rijen waren aangegeven: Eco en Business/Stargold.. dus op het moment dat de security kon beginnen kwam de TK medewerkster en sloot de business rij af en iedereen in die rij moest gewoon weer in de economy rij aansluiten

    Lounge
    Toegang tot de menzies lounge. Blijkbaar had TK mij een invitatie moeten geven wat ze niet hebben gedaan dus dat duurde ook nog weer langer

    Prio boarding
    Dat bestaat al helemaal niet bij Turkish, het is altijd met zijn allen tegelijk zonder announcements (tot nu toe altijd mijn ervaring.. overal met TK

    Vlucht
    De vlucht zat vol en mijn stoel ging tijdens de vlucht kapot. Nu kan de crew daar niets aan doen maar het vult mijn rijtje met frustraties

    Conclusie
    Toen ik bij de gate verhaal ging halen van waarom Turkish hun frequent flyers en business class passagiers totaal in de kou laat staan kreeg ik als antwoord van TK: Het is minder werk voor ons op deze manier!..

    Belachelijk!

    Turkish heeft geweldige catering en een spectaculaire lounge in Istanbul maar voor mij zijn de dingen juist zoals Prio checking en Prio security scans de voordeeltjes waar ik het vaak voor doe en als een airline die mij weg neemt... waarom dan nog TK vliegen?
     
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Mooi antwoord, het is minder werk voor ons... Wilde ze niet net zoals LH Europe's first 5 star airliner worden? Security aan de gate vind ik sowieso een rommeltje, lange rijen, vaak geen priority lane en priority boarding is zo te horen net zo slecht als bij KL.
     
  3. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    OM nog even de rant te vervolgen: Halverwege een 10 uur durende vlucht waren alle toiletten opeens kapot...

    Niet echt handig.. zelfs de business class toiletten waren kapot..
     
  4. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    dude, wat een drama!
     
    Alexo vindt dit leuk.
  5. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    En toen? Kon er de tweede helft van de vlucht niemand meer naar toilet?! Je hebt van die mensen die elk uur moeten...
    (dit ging om de vlucht naar KUL zeker?)
     
  6. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Jep toen hadden ze er 1 gefixt met een wachtrij van ongeveer 1 uur..

    TK was echt slecht met letterlijk 0 elite of business class passagier recognition! Ik ben haast geneigd om de GM van TK in NL een email te sturen van: Waarom doet TK zo?
     
  7. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Heb je nog compensatie gekregen in de vorm van een voucher of zo? KLM doet dat in ieder geval wel in dit soort situaties...
     
  8. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    haha nee
     
  9. Milanello

    Milanello Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Ben net terug van een vakantie in Zuid-Afrika, met TK via IST gevlogen naar JNB. Moet zeggen dat ik niet heel supertevreden ben met TK. Vlieg gewoon economy, maar heb betere ervaringen gehad.

    De vlucht van AMS - IST was voor mij een soort Ryanair-ervaring. Krap, klein vliegtuig, niks speciaals.
    De vlucht van IST naar JNB was wel prima. Zat aan het raam (2-4-2 opstelling), en de stoel naast me was vrij. Kon dus lekker breed zitten, maar de beenruimte vond ik nog niet heel speciaal. Ook de catering vind ik zelf niet zo bijzonder. Het ontbijt is ontzettend zout (de scrambled eggs krijg ik niet weg..), en rare combinaties. Ook het avondeten vind ik niet zo bijzonder. Kan me herinneren dat ik bij UA beter eten had. Nu had ik voor het eerst het gevoel dat vliegtuig-eten niet te vreten is, terwijl ik voorheen altijd prima kon eten. Ook het feit dat er een vent in mooie muts en witte koks-jas loopt, helpt helaas niks.

    Ook op de terugweg (zelfde ervaring met het eten) was de beenruimte zeer beperkt. Had meer verwacht van de airline die 'al vier jaar op rij de beste airline is'.

    Ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met TK. Heb eigenlijk speciaal deze vlucht geboekt omdat ik dan miles met UA kon sparen, vandaar mijn keuze.
     
  10. PaddyPower

    PaddyPower Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Heb laatst tussen IST en Kiev met TK gevlogen, dat was eigenlijk een hele goede ervaring. Boarden ging ordelijk, het eten was prima, genoeg beenruimte...
    Maargoed, dat was dan ook niet een hele lange vlucht. ;)
     
  11. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Nou, aan jullie verhalen zo te lezen is mijn vlucht AMS - IST met TK niet een waar ik naar uit kan kijken, en dan al helemaal niet IST - BOS die ik erna pak :(
     
  12. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Mijn longhaul ervaring met TK is heel goed. Maar... dat was in business class, over economy kan ik niets zeggen. Lekkere lie-flat stoelen, heerlijk eten, heel attente en vriendelijke crew.
     
    Ipponmaster vindt dit leuk.
  13. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    660
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Over die ene keer dat ik met TK heb gevlogen (AMS - IST - DAR) heb ik eigenlijk weinig te klagen. Twee keer vrijuit kunnen liggen, eten was redelijk tot goed, aardige crew... Alleen was telkens de WC, met name de vloer, aan het eind van de vlucht behoorlijk smerig.
     
  14. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    komende week komt er een review van @Eva Hopstaken over haar Turkish vlucht op de frontpage.
     
    FlyingDutchman87 vindt dit leuk.
  15. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    660
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Retourtje AMS - IST afgelopen week gehad, mijn tweede keer met TK, en dit was een beduidend mindere vlucht. Het 'hit-or-miss' gevoel bij TK lijkt dus wel terecht te zijn. Enkele ergernissen:
    - Douane en security op IST, je loopt van de ene rij de andere in. Om Turkije in te komen meer dan een uur moeten wachten bij de douane.
    - Het duurde op beide vluchten tot bijna anderhalf uur na opstijgen voordat we iets te eten en te drinken kregen, met name de terugweg snakte ik naar wat water omdat we er al ruim 45 minuten over deden voordat we opgestegen waren;
    - Cabin crew kon de volle vluchten gewoon niet aan. Ze waren of onderbemand of te onervaren.

    Ook mij viel het trouwens op dat er nauwelijks aandacht was voor status-pax.
     
  16. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Het zou al geweldig zijn als TK een prioity boarding zou invoeren!
     
  17. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Dat zou erg fijn zijn inderdaad. Een ding wat ze wel goed doen: 5 minuten wachten op mijn moeder die weer eens veel te lang in de business lounge op IST zat te chillen.
    Ze vloog wel business class. De vraag is of ze dat hadden gedaan als ze gewoon economy vloog.
     
    Flying doc, Basjep en Maan vinden dit leuk.
  18. Valentijn

    Valentijn Blue Tier

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    560
    Trofeepunten:
    123
    Net van BRU naar IST gevlogen met TK (in business) en ik was redelijk tevreden over ze. Was een prima vlucht, maar niks bijzonders.

    -Bij check-in duidelijk een business class/Star Gold-balie waar ik meteen aan de beurt was
    -Prio-security heb ik niet gemerkt, want ik was de enige die er was. Weet dus niet of ze die hebben of niet.
    -SN lounge op BRU is vrij schraal bij de B-gates. Maar ik was de enige passagier daar, dus dat was wel weer grappig.
    -Inderdaad geen priority boarding. Ze roepen wel om dat business class-passagiers te allen tijde mogen boarden, maar er is geen aparte rij voor. Voordringen vind ik een beetje lullig, dus ik ben gewoon achteraan aangesloten. Gelukkig zaten er maar 30 pax op de vlucht, dus het duurde niet lang.
    -Je weet qua vliegtuigtypes kennelijk niet waar je aan toe bent, in een half jaar na de boeking is mijn type 4x veranderd. Uiteindelijk had ik een A320 zonder 'echte' business class (lege middenstoel) in plaats van de A330 met flat beds die ik in eerste instantie zou krijgen. Dat was wel erg jammer.
    -Service was prima, ontbijt werd in 2 gangen uitgeserveerd en er werd steeds drinken bijgeschonken. Was een praktisch lege vlucht (3 in J, 27 in Y), dus crew kon het ook makkelijk aan.

    Al met al wel prima. Maar ik vind het altijd een beetje naar om een lege middenstoel in economy door te laten gaan voor business class. In economy zaten ze nu denk ik ruimer, omdat iedereen daar languit over een rij kon liggen en ik zat klem achter dat tafeltje op de middenstoel. First world problems natuurlijk ;)

    Nu in de lounge op IST, echt een geweldige lounge inderdaad!
     
    TheoS en kevin990 vinden dit leuk.
  19. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Hit or miss... helaas is het bij mij meestal eerder miss. Heel wat crews lijken totaal ongeïnteresseerd in hun job, de zo vaak bejubelde catering vind ik ook maar redelijk gewoon, ook in business krijg je vaak dezelfde maaltijd voorgeschoteld, de klantendienst is een lachertje en ik heb al zoveel defecten aan toestellen meegemaakt dat ik mij meer en meer vragen begin te stellen over de veiligheid. Ataturk is dramatisch overbevolkt, enkel de lounge verdient veel lof. Turkish spendeert heel veel geld aan het creëren van een imago, helaas blijkt dat nogal wat van het personeel niet meestapt in dat verhaaltje.

    En dan ben ik toch nog elite plus bij hen :)
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  20. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben op dit moment mijn vluchtreview AMS - IST - BOS met TK aan het uitwerken en een sneak peak...ik kom tot bijna dezelfde conclusie als @flyerbe =(
     
    jongesander en flyerbe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina