Vorige maand was ik voor vakantie in Oezbekistan en Kirgizië. Na de verhalen van Lucky op OMAAT over zijn (mislukte) poging om in Oezbekistan met de Ilyushin IL-114-100 te vliegen leek het mij leuk om de binnenlandse vlucht met zo'n toestel te maken. Omdat de reisagent de tickets had geregeld kon ik niet anders dan afwachten of ik geluk zou hebben. Gelukkig zag ik een dag voor de vlucht op FR24 dat er een Ilyushin stond ingepland voor mijn vlucht van Tashkent naar Urgench!! Vanuit de domestic-terminal konden we reeds een blik op de gereedstaande vliegtuigen werpen. 4 Ilyushin's op een rij. Vanaf de domestic-terminal mochten we met de bus naar het toestel en kon ik snel wat foto's van de buitenkant maken. Helaas mocht ik van de platformmedewerkers eigenlijk geen foto's maken. Het interieur van het toestel is niet top maar voor een vlucht van ruim 1,5 uur was dat geen probleem. Onderweg kregen we nog een broodje en wat koffie en water geserveerd. Na aankomst in Urgench had ik nog de kans om snel een foto van het gehele toestel te maken Al met al een leuke verrassing om met deze Ilyushin te mogen vliegen.
Oezbekistan is een interessante bestemming. Veel cultuur in de steden langs de oude zijderoute (Khiva, Bukhara, Samarkant). Tashkent is moderner met veel sovjet-invloeden. Afstanden tussen steden zijn wel vrij fors en de wegen matig tot slecht. Onderweg is weinig te zien (afgezien van soms oude auto's) of te beleven. Qua prijzen voor eten en drinken is het zeer goedkoop!