Trip Report: Korean Air Business Class 787-9 Incheon - Fukuoka

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 20 aug 2017.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.858
    Trofeepunten:
    113
    Voorgaande trip report:
    Korean Air Business Class 747-8 Rome - Incheon

Helaas niet zo uitgebreid als mijn vorige verslag.

Nadat ik mijn stempeltje gescoord heb en langs de douane ben gelopen, kom ik in de voor mij zo bekende aankomsthal terecht. Zoals altijd is het er ontzettend druk. Ik baande mij een weg naar de roltrap om in de vertrekzone te komen.

De luchthaven van Incheon staat al jaren in de top 5 van beste luchthavens, wat niet geheel onterecht is. Wat ik jammer vind is dat er veel Aziatische luchthavens zijn die geen priority security aanbieden. In april waren er veel klachten over de lange rijen bij security op onze nationale luchthaven. Dat was helemaal niks vergeleken met de ochtendwave op Incheon. Gelukkig kom ik eind van de middag aan en valt de rij voor Incheon begrippen mee. Ik was er met ongeveer 35 minuten doorheen.

Afhankelijk van welke security filter je neemt, is de Korean Air Business Class lounge direct aan de overzijde van immigratie. De lounge is opgesplitst in tweedelen met mooi uitzicht op de tarmac. Zoals gebruikelijk zit de lounge goed vol. Ik heb twee rondjes gelopen voordat ik een plekje zag. De lounge is niet erg boeiend of een must-see. Laten we het houden op functioneel. Het aanbod qua eten viel een beetje tegen. De kwaliteit was prima, maar weinig keuze. De wifi werkte prima om te streamen. In de lounge zijn ook een aantal lockers aanwezig om je spullen op te bergen. Let wel op: tijdens de piekuren is de lounge overvol, bij de receptie willen ze dan nog wel eens mensen (elite flyers) wegsturen.

Bij de gate aangekomen stond de Boeing 787-9 al te wachten voor de 50 minuten durende vlucht naar Fukuoka. Boeiend dat ze voor een 787-9 langer de tijd nodig hebben dan voor een 747-8. Boarding begon stipt op tijd en ik was de eerste die aan boord mocht.

Vlucht
    Bij binnenkomst vriendelijk begroet door de crew en naar mijn stoel gebracht. Er waren helaas geen stoelen meer bij het raam beschikbaar, dan maar in het middengedeelte. Zoals gebruikelijk bleef de stewardess op mij wachten zodat ze mijn jas kon aannemen.

Korean Air heeft op haar 787-9 zowel in business als first, apex suites geïnstalleerd. Apex suite is eigenlijk een high-density first class product, maar ik blijf het raar vinden dat ze hetzelfde product in J en F aanbieden. Dit hebben ze ook op de Airbus A330 en een aantal 777’s. Korean Air heeft maar 18 business class stoelen in 2-2-2 configuratie.

Er zijn geen bagagebakken boven de middelste rij. Je koffer kan onder de ottoman of in de bagagebakken aan de zijkant. Rondom de stoel zijn er helaas geen mogelijkheden om wat persoonlijke spullen op te bergen. Je paspoort gaat nog wel, maar dingen zoals een koptelefoon niet.

Bij de stoel lag een kussen en slippers. De stoel naast mij was wederom geblokkeerd voor mijn comfort. Op zich blij mee, maar was stiekem ook wel benieuwd om te ervaren of je echt merk dat er iemand naast je zit.

Korean Air heeft voor een ander inflight-entertainment systeem gekozen dan op haar 747-8. Jammer, want de resolutie was beduidend minder. Het aanbod was wel hetzelfde en de touchscreen werkte zonder haperingen.

Nadat iedereen zo’n beetje zijn of haar plek had ingenomen, kwam de crew langs met hot towels en welkomstdrankje. De purser ging langs elke passagier om hem of haar te bedanken voor het vliegen met Korean Air. Zij kon het zelfs in het Japans! Ondertussen deelde haar collega het nodige papierwerk uit.

Tijdens pushback kwam de purser met een PA om iedereen welkom te heten op de vlucht. Deze vlucht is in samenwerking met… alle codeshares werden opgelezen in het Japans, Engels en natuurlijk Koreaans!

Zodra het bordje stoelriemen vast uit ging, sprong de crew uit hun stoel om de maaltijd te bereiden. Met een vliegtijd van ongeveer 50 minuten, heb je ongeveer 10 minuten de tijd om te eten.

Er was op deze vlucht geen maaltijdkeuze. Daarnaast werd ook de tafel niet gedekt. Voor deze vlucht hadden ze een broodje met vlees, salade, pompoensoep en wat fruit. Presentatie kan beter, maar het eten smaakte verder prima.

*hap hap, slok slok* en net voor de landing alles weggewerkt. Voor zowel de crew als de passagier een hele uitdaging. In mijn vorige trip report schreef ik al over dat de crew net robots lijken, nou op deze vlucht zijn ze nog geavanceerder. Ze moeten het nu zelfs rennen;)

Nadat ik al het papierwerk heb ingevuld, komt de purser langs om iedereen weer te bedanken voor het vliegen met Korean Air. Vervolgens plofte ze naast haar collega neer op de jump seat. Ja, ik heb het te doen met de crew.

Na de landing was het het 5 minuten taxiën naar de gate. Wederom zorgt Korean Air ervoor dat premium passagiers in alle rust het vliegtuig kunnen verlaten.

Bij immigratie stond geen rij en was binnen no-time het land in. Bij douane krijg ik zoals gebruikelijk een koffer controle. Bij douane hebben ze een blauwboek liggen waar alle soorten drugs staan afgebeeld. De douanier gaat ze dan één voor één langs met de vraag of je in bezit bent van de aangewezen drug. Nadat ik alles met ‘nee’ hebt geantwoord, gaat de koffer open. De teleurstelling is van zijn gezicht af te lezen. Geen drugs, geen tabak en geen alcohol. En dan moet hij ook nog al mijn spullen netjes terug in de koffer stoppen. Sorry, volgende keer beter! Al met al duurt zo’n proces toch 5 minuten.

Nadat alle formaliteiten waren afgerond, sprong ik in de taxi richting het hotel.

Slot
    Het was op deze vlucht moeilijk in te schatten hoeveel/ hoe weinig privacy je hebt als je in het midden zit. De Japanse ouderen kwamen net niet boven de schutting uit;)

Het eten was prima, maar betrekkelijk veel voor zo’n korte vlucht. De crew is tijdens de vlucht alleen maar aan het hollen om iedereen op tijd te voorzien van een hapje en drankje.

Ik heb plannen om de apex suites op de 787-9 uit te proberen op een langeafstandsvlucht. Hopelijk kan ik dan een fatsoenlijk oordeel geven over het product.

Lionell, FelixTheCat, stijnec en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina