Trip Report: Korean Air Business Class 747-8 Rome - Incheon

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 17 aug 2017.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Deze vlucht was onderdeel van mijn 11 vluchten in 7 dagen.

안녕하세요!

Begin dit jaar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met Korean Air’s apex suite op een 1,5 uur durende vlucht. Het was mij erg goed bevallen en was erg benieuwd hoe dit product zou zijn op een langeafstandsvlucht. Alitalia kwam een paar maanden geleden met een mooie fare van Japan met Korean Air codeshare. 200% Flying Blue miles en de 747-8, mooie combo!

Ongeveer 3,5 uur voor de geplande vertrektijd arriveerde ik op de luchthaven Rome Fiumicino. Je vraagt je al af, waarom zo vroeg? Ik kon geen stoelen vooraf selecteren en online inchecken werkte ook al niet. Korean Air vliegt in de zomermaanden haar Boeing 747-8 met apex suites naar Rome. Vooral de stoelen bij het raam bieden veel privacy. Er waren nog enkele stoelen beschikbaar, waaronder ééntje op het bovendek. Om beslag te leggen op deze stoel, wilde ik de eerste persoon bij de incheckbalies zijn.

Toen ik de terminal binnenliep zag ik lange rijen staan voor de China Eastern en Asiana naar Shanghai Pudong en Incheon. De Korean Air balies zitten goed verstopt aan het uiteinde van de terminal. Na ongeveer 10 minuten wachten gingen de balies open en kon ik beslag leggen op de laatste stoel bij het raam, 17A. Alitalia doet het check-in proces voor Korean Air onder supervisie van de Korean Air station manager. De check-in dame was zo vriendelijk om de stoel naast mij te blokkeren voor mijn comfort. Ze overhandigde mij een kaart om gebruik te maken van de priority security en mijn twee instapkaarten naar Incheon en Fukuoka. Daarnaast vertelde ze in detail hoe ik naar de lounge kan lopen. De hand van Korean Air was duidelijk zichtbaar tijdens het inchecken.

Na de formaliteiten bij security liep ik naar de E-Gates waar ik in no-time gecleared was. De Alitalia lounge zit verstopt in een hoekje dicht bij de uitgang. De lounge was zeer, zeer matig. Het was klein, warm en nog eens klein. Er was alleen lasagne en wat mini- sandwiches. Drinken kon je niet zelf pakken, maar moest besteld worden aan de bar. Na 1,5 uur ben ik gillend de lounge uitgerend en heb ik wat gegeten in de terminal. De Alitalia lounge bij de G-Gates is beduidend beter.

Na mijn maaltijd liep ik naar de gate waar de Boeing 747-8i verscholen stond achter een muur. Bij de gate ernaast begon China Eastern met boarden voor de vlucht naar Shanghai Pudong. 15 minuten voor vertrek begon Korean Air met het boarden van de 747-8. Normaal gesproken worden eerst de premium passagiers en de elites geboard, maar nu mocht iedereen direct boarden. Weliswaar via twee aparte rijen, maar gebruikelijk is het niet. Tot mijn verbazing werkte het prima.

Vlucht

Aan boord werd ik welkom geheten door de stewardess die mij richting de magische trap wees. Het trappetje op de 747 blijft speciaal voor mij. Het heeft iets magisch wat ik niet kan beschrijven. Bij de A380 heb ik dit gevoel helemaal niet.

Eenmaal boven gekomen werd ik met een grote glimlach ontvangen en naar mijn stoel gebracht. Waar je bij KLM regelmatig een lange tijd moet wachten voordat ze aanbieden om je jas op te hangen, blijven ze bij Korean Air altijd wachten bij je stoel zodat ze direct je jas of suiter kunnen aanpakken. Top!

De stoelen op het bovendek staan in een 2-2 opstelling, maar elke stoel heeft wel direct toegang tot het gangpad omdat de stoelen staggered staan opgesteld waardoor er een kleine loopruimte is voor de stoel bij het raam. Als het privacy scherm omhoog is, is het net een mini-suite. Op het hoofddek staan de stoelen in een 2-2-2 configuratie. De middelste stoelen zijn niet staggered, waardoor je vrij dicht bij elkaar zit. Zelfs met het privacy scherm ophoog, heb je het gevoel hebben dat je in de ‘love seats’ zit.

Bij mijn stoel lagen de slippers, amenity kit, menukaart, koptelefoon, kussentje en deken al klaar. Op het bovendek heb je net zoals de A380 grote bakken waar je zonder probleem al je spullen kwijt kan. Nadat ik plaats heb genomen in mijn zetel, kwam de stewardess langs met de welkomstdrankjes en pinda’s. Ik koos voor een vruchtensapje. Korean Air schenkt alleen alcohol op de grond vanuit Zuid-Korea.

Toen ik de menukaart opende schrok ik wel een beetje. De kaart was éxact hetzelfde als mijn vlucht twee jaar geleden. Ondertussen was iedereen aan boord. Korean Air en het Alitalia grondpersoneel kregen het voor elkaar om een bijna volle 747-8i in 15 minuten te boarden. First class was leeg, business class voor ongeveer de helft gevuld en economy class zat helemaal vol.

Zoals gebruikelijk bij Korean Air kwam de purser langs om elke business class passagier te bedanken voor het vliegen met Korean Air. Even later deed de stewardess die in jou sectie werkte dat ook. Vlak voor opstijgen werden de maaltijdkeuzes opgenomen en hot towels uitgedeeld.

Vlak na het opstijgen, komt de crew langs met de eerste drank ronde en nog meer pinda’s:) Gevolgd door opnieuw een hot towel en de maaltijd service.

Ik had gelezen dat de stoelen bij het gangpad veel minder privacy geven dan de stoelen bij het raam. Tijdens de maaltijd service wilde ik dat wel uitproberen. Ik besloot om plaats te nemen op de stoel naast mij, want aan de overzijde van het gangpad zat ook iemand bij het gangpad. Ik moet zeggen dat ik het allemaal meevalt. Naar mijn gevoel bieden de stoelen zelfs meer privacy dan de reverse herringbone stoelen. Een groot nadeel van deze stoelen vind ik het gebrek aan ruimte om je kleine spullen zoals portemonnee of paspoort op te bergen. Alleen de stoelen bij het raam op het bovendek hebben voldoende opbergmogelijkheden.

De maaltijd service is een punt wat gehaat en geliefd is onder de passagiers. Het is niet alleen bij Korean Air, maar bij veel Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Alles gaat éxact volgens het draaiboek. De crew lijken net robots en jij bent onderdeel van de assemblagelijn. Tijdens de maaltijd service schenken ze proactief water en wijn bij. Ik vind het wel prima omdat het efficiënt is, maar ik kan mij goed begrijpen dat mensen deze manier van service verschrikkelijk vinden. Wat ik wel apart vond was dat ik altijd als 1e service had. Zowel rij 16 als 17 zijn gereserveerd voor elite flyer, maar dan hadden ze net zo goed kunnen beginnen bij rij 16.

Niet alleen de menukaart was identiek, de hele presentatie was hetzelfde als 2 jaar geleden. Voor mijn hoofdgerecht had ik natuurlijk de bibimbap gekozen. Je kunt geen Korean Air vliegen zonder de bibimbap te eten. Ik hoopte eigenlijk om weer een bibimbap instructiekaart te bemachtigen, maar deze hadden ze helaas niet aan boord. De stewardess bood aan om het te mixen voor mij, 감사합니다!

De maaltijd sloot ik af met een kaasplankje en ijs in combinatie met een heerlijk glaasje port. Ik keek de film af en besloot dat het mooi was voor vandaag. Precies op het moment dat ik mij gereed wil maken voor mijn nachtrust, worden de immigratie en douaneformulieren inclusief Korean Air pen uitgedeeld gevolgd door een flesje water voor de nacht.

Ik deed het privacy scherm omhoog en maakte mijn bedje gereed. Er is veel kritiek op de KLM dat ze een hondendekentje en een kussentje van niks aanbieden in World Business Class. Nou, Korean Air presteert het om met een nog slechter kussentje dan KLM aan te bieden. Nadat ik wat kussentjes bij elkaar geschraapt heb was het tijd om mijn oogjes te sluiten. Nu ben ik zeker niet de langste en de breedste, maar het bed was erg small en kort. Als je 1,85 bent kan je niet je benen helemaal gestrekt hebben. De afstandsbediening zit precies op een plek wat je snel aanraakt als je in ligt. Door de aanraking ging continue mijn scherm aan. Ik heb het opgelost door de afstandsbediening uit de houder te halen en het in de opbergruimte ernaast te stoppen.

Als een blok viel ik in slaap om 1 uur later ruw uit mijn slaap gehaald te worden door de een PA. Dit was ik even vergeten. Bij elk beetje turbulentie gaat het bordje stoelriemen vast, maar daar blijft het niet bij. Elke keer komt er dan de mededeling dat de captain het bordje stoelriemen vast heeft aangedaan. Ja, zelfs als ’s nachts als iedereen ligt te tukken. Mijn advies is om je koptelefoon of oordoppen in te houden. Daarnaast te allen tijde je stoelriem vast te hebben. Korean Air controleert dit namelijk als het bordje aan gaat.

Na de PA pakte ik mijn noise canceling headphones erbij en viel ik weer als een blok in slaap. Uren later toen het vliegtuig bijna boven Beijing vloog werd ik wakker, waarschijnlijk door de geur van het ontbijt;). Direct stond de stewardess naast mij met de vraag of ik goed geslapen heb en of ze mijn ontbijt mocht klaarmaken.

Aan de overzijde van het gangpad zaten twee Italianen, samen met mij de enige niet- Koreanen in business class. Toen het ontbijt geserveerd werd, trokken ze hetzelfde gezicht wat ik twee jaar geleden deed. Ze hadden dezelfde ‘fout’ gemaakt als ik destijds. Ze hadden voor de rijstepap gekozen... Zoals je kunt raden had ik voor de andere optie gekozen, de quiche. De quiche was heerlijk.

Met nog ongeveer 45 minuten tot de landing besloot ik met het inflight- entertainmentsysteem te spelen. Het scherm is werkelijk prachtig en het beeld is scherp, maar het aanbod is beperkt. De afstandsbediening en scherm beschikken allebei over een touchscreen, wat goed werkt. Nadat het speelkwartier is afgelopen vul ik het benodigde papierwerk in.

Het is gebruikelijk dat de crew na de maaltijd service zich terugtrekt uit de cabine. Dit doen ze om de passagiers zo min mogelijk tot last te zijn en het verkeer door de cabine zo laag mogelijk te houden. Het

Zo’n 30 minuten voor de landing begint de crew met het gereed maken van de cabine. Voor het eerst in 11 uur zie ik weer daglicht. Korean Air houdt haar cabines gedurende vlucht donker, ongeacht het tijdstip.

De purser kwam opnieuw langs om je te bedanken voor het vliegen met Korean Air. Het mag dan wel in het draaiboek staan, maar het klinkt nog altijd een stuk beter dan het platinum 'bedankje' bij KLM.

Vlak voor de landing komt de stewardess die mij van dienst was gedurende vlucht langs om mijn jas te overhandigen en te bedanken voor het vliegen met Korean Air. Blijft lastig om correct te buigen als je vast zit in je stoel;)

Na het ontwijken van een paar rakketten van Kim (geintje), zette de piloot de 747-8i aan de grond in Incheon. Na het lange taxiën, komt de 747-8 tot stilstand bij de gate het dichtst bij de paspoortcontrole.

Na het bedanken van de crew rol ik als laatste het trappetje af. Onderaan de trap worden de overige passagiers vriendelijk verzocht om te wachten totdat ik van de loopbrug af ben.

Ondanks dat ik een doorverbinding heb, loop ik naar immigratie waar ik mijn 1e stempel in mijn nieuwe paspoort laat zetten. De officier vond het wel leuk om de 1e stempel te zetten.

From this day forward, it’s going to be only South Korea first, South Korea first.

Slot

Korean Air biedt een goed product aan op haar 747-8 ondanks wat beperkingen zoals de lengte en breedte van het bed. De beste stoelen zijn bij het raam gevolgd door die daarnaast aan het gangpad. Bij de middelste stoelen zou ik wegblijven als je solo reist.

Als je net zoals ik in rust en comfort van A naar B wilt zonder toeters en bellen, dan is de service van Korean Air perfect. Wil je continue in de watten gelegd worden, dan vrees ik dan Korean Air teleurstelt. Buiten de maaltijdservice om, moet je het belletje indrukken of naar de galley moet lopen voor je hapje of drankje.

Hopelijk introduceert Korean Air een fatsoenlijk kussen zoals bij Chinese carriers. Als ze dat doen, hebben ze een zeer goed product wat vaak beter zal zijn dan hun directe concurrent.

dvddvd, Goffe de Boer, Roij en 18 anderen vinden dit leuk.
  2. ITZ

ITZ Member

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Leuk verslag! Bedankt voor het delen.

Misschien een beetje off-topic, maar heeft iemand hier toevallig ervaringen met het boeken van Korean Air award tickets op FB miles? Lijkt me leuk om dit een keer te doen ipv de KLM of AF.

3. Keystation

Keystation New Member

Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Leuk verslag! :)

4. Didier13

Didier13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    300
    Trofeepunten:
    63
    Thanks worldtraveller, lekker verslag!

5. Sandor

Sandor Active Member

Leuk Bevonden:
    116
    Trofeepunten:
    43
    Kan gewoon online via de KLM site (behalve first class, maar dat kan helemaal niet). Weinig tot geen toeslag viel mij op.

ITZ vindt dit leuk.
  6. kevinvdwal

kevinvdwal Active Member

Leuk Bevonden:
    158
    Trofeepunten:
    43
    Haha, grappig om te horen dat ze nog steeds hetzelfde menu hebben als 2 jaar geleden. De bouillon met 'oogjes' en de 'heerlijke' pap zie ik zo weer voor mij. Daar trap ik ook nooit weer in. :p

WorldTraveller vindt dit leuk.
  7. chawa

chawa Active Member

Leuk Bevonden:
    174
    Trofeepunten:
    43
    Now,....ik vond het juist zeer inspireren voor mijn avond eten vanavond.... heerlijk hoor
    Ik kreeg ook gelijk heimwee naar ICN

WorldTraveller en jongesander vinden dit leuk.
  8. flykoen

flykoen Active Member

Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Genot om te lezen!

9. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Kan online geboekt worden bij KLM of Air France. Let wel op: Er zijn blackout dates. Ticket wordt binnen enkele minuten na de betaling uitgegeven.

10. Sandor

Sandor Active Member

Leuk Bevonden:
    116
    Trofeepunten:
    43
    Ik zou ook graag een keer in de apex suite van KE willen vliegen. Zijn er nog andere vluchthavens binnen Europa vanaf waar dat mogelijk is?

11. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    London Heathrow (747-8), Frankfurt (747-8) en Praag (747-8). Er zijn een aantal 777-300ER's uitgerust met apex suites, maar deze worden regelmatig last-minute geswapt voor een glijbaanstoel. Daarnaast gaat Korean Air haar 787-9 met apex richting Zürich en Madrid sturen.

Fripsmaster vindt dit leuk.
  12. Sandor

Sandor Active Member

Leuk Bevonden:
    116
    Trofeepunten:
    43
    @WorldTraveller Thanks. Als ik KE een keer boek, dan wil ik die glijbaanstoel inderdaad vermijden. ;)

13. Goffe de Boer

Goffe de Boer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    353
    Trofeepunten:
    63
    Mooi verslag @WorldTraveller.
    KE staat ook nog op mijn lijstje.

Vanaf CDG wordt er met een A380 gevlogen, maar die heeft geen apex business class geloof ik. Een enkele reis boek je voor 100K miles. Belastingen bij KE op FB miles zijn heel laag.

14. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    A380 heeft inderdaad geen apex suites, maar glijbaanstoelen. Is ook de enige reden waarom ik KE's A380 nog niet gevlogen heb. Van hun huidige vloot heb ik op de A380 na, heb ik met alle types gevlogen. Ik hoop dat ze ooit de A380 ergens intra-Azië inzetten, dan kan ik het afstrepen zonder de jackpot te betalen.

15. Goffe de Boer

Goffe de Boer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    353
    Trofeepunten:
    63
    Voor mij geen glijbaanstoelen:). Ik was zelf eigenijk van plan om de 77W of 74 eens te vliegen binnen Azie.

16. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Er staat dat ze full flat zijn, maar dat zijn ze niet helemaal.

Ik heb begin dit jaar 37,5k FB uitgegeven voor 1,5 uur apex suites (747-8) tussen Incheon en Pudong. Daarnaast vliegt KE haar 747-8 naar Hong Kong en Singapore. Naar Hong Kong heb je de grootste kans dat je een 777-300ER met apex suites hebt. Jakarta ontvangt dacht ik een A330-300 met apex suites.

17. ITZ

ITZ Member

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Ok, bedankt voor je antwood. Zoek je dan gewoon via de award booking tool? Je kan hier geen maatschappij selecteren toch? Had gezocht op een bestemming maar daar kwam Korean Air niet voor als carrier.

18. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.971
    Trofeepunten:
    113
    Award booking tool. Heb alleen ervaring met een simpele Incheon - Pudong route. Geen idee hoe het zit met langere vluchten.

Deel Deze Pagina