Tools voor de frequent flyer

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Lionell, 14 jul 2014.

  1. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Binnen ons forum zullen een aantal mensen zijn die hardcore frequent flyers zijn en het klappen van de zweep kennen. Dwz zij weten wat, waar, hoe en wanneer ze veel miles kunnen verzamelen, of wanneer er gunstig air miles besteed kunnen worden voor een vlucht in business of first class.

    Die miles komen er niet vanzelf, hiervoor moet je vliegen en om te zoeken naar goedkope vluchten, hoeveel miles je zal verdienen met je vlucht, of wanneer er award tickets beschikbaar zijn, bestaan er talloze (online) tools die je hierbij kunnen helpen.

    Hier volgt een klein overzicht van enkele van m'n favoriete tools. Heb je zelf tools die je vaak gebruikt, of heb ik er enkele over het hoofd gezien, laat het me weten en dan voeg ik ze toe in de onderstaande lijst:

    AwardWallet (link) (link naar forum topic)

    Een van de meeste gebruikte tools om al jouw frequent flyer accounts en hotel accounts online te beheren. Er bestaan ook versies van die je op een iOS of Android toestel kunt draaien, wel zo handig als je onderweg bent. Een groot voordeel is dat deze tool al de login gegevens van accounts kan opslaan, dwz dat je kan klikken op een account en je wordt dan automatisch ingelogd op hun site. De basis versie van AwardWallet is gratis!

    Er bestaat ook een "Plus" versie en deze kost je $ 10 per 6 maanden (ongeveer 7.5 euro) en je krijgt er bovendien een AwardWallet OneCard bij. Dit is een plastic kaart waarop maximaal 30 frequent flyer of hotels vermeld kunnen worden met jouw accountnummer en telefoonnummer van de customer service.


    Kayak (link)

    Kayak laat je toe om via 1 site te zoeken naar goedkope vliegtickets, dit kan voor retourvluchten, enkele reizen of tickets met multistops op verschillende bestemmingen. De site zoekt op verschillende andere websites het op dat moment goedkoopste ticket uit. Het handige is dat je zoekcriteria kan invoeren voor een bepaalde trip en deze daarna opslaan in je profiel (als je een gratis account aanmaakt). Voor deze opgeslagen trips ontvang je dan periodiek emails met een indicatie over het prijsverloop. Kayak is niet enkel voor het zoeken naar vluchten, maar is eveneens handig voor hotels, huurauto's, complete vakantiepakketten en is verkrijgbaar voor iOS of Android.


    Skyscanner (link)

    Nog zo'n handige site waar je snel naar vluchten (en/of hotels) kan zoeken. Het mooie aan Skyscanner is dat je behalve op datum, ook op periode kan zoeken. Ik bedoel hiermee dat je prijzen kan opvragen voor een hele maand of zelfs een jaar. Je krijgt dan een grafiek te zien die aangeeft wanneer de goedkoopste tickets beschikbaar zijn. Het leuke aan Skyscanner is dat je de bestemming leeg kan laten in je zoekopdracht en dat ie dan de goedkoopste bestemmingen laat zien voor de datum waarop je bvb vanaf Amsterdam of Brussel wil vertrekken. Ook op Skyscanner kan je email alerts instellen en is eveneens verkrijgbaar op iOS of Android.


    Great Circle Mapper (link)

    Dé tool bij uitstek om er achter te komen hoeveel miles er tussen verschillende bestemmingen liggen. Het enigste wat je hoeft te doen is de IATA code (link) van de verschillende vliegvelden invullen gescheiden door een "-" teken,
    bvb. AMS-JFK-LAX-AMS of BRU-CAI-BKK.


    Expertflyer (link)

    Expertflyer bestaat in 3 versies, namelijk een gratis versie en 2 betalende diensten (de zgn. Pro plans). Met de gratis versie kan je via de site zoeken naar voorkeurstoelen op een bepaalde vlucht en hiervoor een alert instellen. De Basic versie kost $ 4.99 per maand en de Premium versie kost $ 9.99 per maand of je kan ineens betalen voor een jaar wat iets voordeliger uitkomt, nl. $ 99.99 (ongeveer 74 euro). Op deze link kan je een vergelijkingstabel van features vinden over de twee Pro abonnementen. De Pro versies laten je o.m. toe om te zoeken naar beschikbare vluchten, voorkeurstoelen, vluchtprijzen en de beste mogelijkheden om air miles te besteden.


    KVStool (link)

    De KVS Availalbility tool bestaat ondertussen al 10 jaar en is een betaalbare dienst en software programma waarmee je kan zoeken naar flink wat zaken zoals vluchten, beschikbaarheid van awardvluchten bij de 3 grote allianties, upgrades, fare rules (de kleine lettertjes), overzicht van stoelen, vertrek- en aankomsttijden,... om er maar een aantal te noemen. Een overzicht van de verschillende abonnementen en hun features is
    hier te vinden.


    ITA Matrix by Google (link) (forumlink naar ITA gebruik & parameters)

    Een krachtige online zoekmachine voor vluchtinformatie, ticketprijzen, enz. Let op via deze site kan je geen tickets kopen, maar met de informatie die te vinden is kan je naar een luchtvaartmaatschappij of reisagent bellen en vragen of hen jou helpen met de boeking. Er zijn mensen die de ITA als hun broekzak kennen en af en toe de meeste gekke routes vinden aan goedkope tarieven.
    De handleiding van @Jan van Putten over ITA is HIER te vinden.
    De handleiding van @Points to be Made in het Engels is te vinden op deze link.


    Google Flights (link)

    De Amerikaanse zoekgigant stelt nog een tool beschikbaar om vluchten en de desbetreffende informatie bij elkaar te sprokkelen. Google heeft een mooie gedetailleerde uitleg voorzien op deze link.


    Seatguru.com (link)

    Wat is er vervelender dan je vakantie beginnen met een vlucht waar je ergens achter in economy class op een stoel zit met weinig beenruimte? Op Seatguru kan je zoeken naar de stoel layouts van zowat alle vliegtuigmaatschappijen. Waarom niet die paar euro extra betalen tijdens je reservatie om dan op een stoel naar jouw keuze te zitten? Deze tool zal je helpen om de stoelkeuze te vergemakkelijken.


    Checkmytrip (link)

    Een tool die het mogelijk maakt om online je reservatie te checken adhv je reservatie- of PNR-nummer. Je kan via deze site geen wijzigingen maken aan bestaande reservaties, maar zodra je via de reisagent of site van de luchtvaartmaatschappij een boeking hebt aangepast, zal deze aanpassing te zien zijn in deze tool. Ook voor deze tool bestaan er versies op iOS en Android.


    Flightmemory (link)

    De site Flightmemory.com stelt je in staat om al je vluchten bij te houden, uitgedrukt in totaal aantal km's / miles gevlogen, welke airline je het meeste mee hebt gevlogen enz enz.

    Airline Route Mapper (link)

    @Valentijn heeft over deze tool een handleiding geschreven en deze is HIER te vinden.

    Statusmatcher (link)

    Een website waar je te weten komt welke status match er mogelijk is tussen verschillende hotels of airlines.

    Flight tools (met dank aan @kevin990 )
    30K (link)

    Een tool waar je aan de hand van een airline en boekingsklasse kan zien waar je de miles het beste kan crediten.

    Where to Credit (link)

    Nog een tool om te zien waar je de miles kan parkeren.

    Hopelijk komt één of meerdere tools bij jou van pas als je verslaafd raakt aan het verzamelen van air miles of elite status :)
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2015
    Tristan88 en budjepaul vinden dit leuk.
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Normaal zweer ik ook bij ITA maar ik heb laatst de woede van Singapore Airlines op mijn hals gehaald door die tool! :D
    Volgens ita was de laagste prijs iets van 6700 euries voor AMS-SIN retour in Business class en daarover postte ik dus. SQ nam toen contact op dat dat helemaal niet waar was en dat het goedkoopste tarief in de 3000 viel. Geen idee waarom ita dat niet liet zien echter.
    Verdere handige tools vind ik flightstats voor on time performance statistieken, schema's maar ook gratis availability informatie (echter niet zo betrouwbaar als KVS/EF).
    Daarnaast gebruik ik flightmemory voor het bijhouden van mijn vluchten en flightradar24.com/data voor het tracken van vluchten dan wel speficieke kisten.
     
  3. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    ITA laat ALLEEN maar published fares zien en heeft geen toegang tot speciale nego fares die bijvoorbeeld alle OTA's hebben.

    Zie hier
     
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ja ik weet van van negociated fares tussen OTA's en de airlines maar het lijkt me raar als een airline niet hun eigen boekingsysteem met prijzen koppelt aan ITA. Ik ga ervan uit dat de fares op de site van SQ zelf onder de published fares vallen? Want ita gaf alleen full fare terwijl er gewoon discounted business beschikbaar was bij SQ zelf. Dat is toch geen negociated fare?
    Ze zouden er in ieder geval naar kijken aangezien ik wel heb gezegd dat het niet mijn bedoeling was SQ zo in de kijker te zetten maar dat ita normaal gesproken betrouwbaar is en ook erg populair en dat ze het dus voor hun eigen bestwil beter kunnen fixen
     
  5. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    Zou natuurlijk niet zo mogen zijn maar mijn ervaring is juist dat Aziatische airlines daar geen boodschap aan hebben.

    In Nederland zou er een level playing field moeten zijn.. dus dat een cheaptickets dezelfde tarieven heeft als de airline zelf.. maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn... Dat heeft er mee te maken dat de hoofdkantoren van die airlines een houding hebben van: Bij ons is het altijd het goedkoopst... en geen rekening houden met lokale partnerships..

    Dus altijd naast ITA ergens anders je tarieven checken!
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ja ik dubbelcheck als ik ga boeken altijd wel maar voor een algemeen prijs idee meestal niet.
    Over level playing field gesproken, er zijn organisaties die oproepen om laagste prijsgaranties in Nederland te verbieden, net zoals in sommige gevallen in Duitsland. Het gaat nu nog over hotels maar misschien zal dit wel overgaan naar de airlines. KLM gaat overigens later dit jaar een laagste prijs garantie invoeren.
     
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Verdere handige sites: Checkmytrip (ook een app) om je boeking te checken aan de hand van je PNR.
    Voor Skyteam geeft de MMB van Saudia veel meer info dan bijvoorbeeld die van KLM of AF.
    Bij Oneworld is Finnair een handige methode om je boeking te wijzigen (bijvoorbeeld ander FFP# toevoegen).
     
  8. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Toegevoegd aan de bovenstaande lijst :)
     
  9. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Niet zo zeer een travel tool, maar wel een verdraaid handige waar ik bij zweer is de app van 1Password. Ik heb de volledige versie gekocht ($ 50) en is een prima investering. De app is beschikbaar voor OSX en Windows en er zijn ook versies voor mobiele devices. De mobiele apps kan je syncen met je OSX of Windows machine zodat je altijd al je logins op zak hebt. De app beschikt over een extensie voor Chrome waarin alle logins worden opgeslagen voor bvb. hotel sites, luchtvaartmaatschappijen, maar ook forums (zoals die van ons :) ), webmail logins, online shops, enz. Meer info is te vinden op deze link
     
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Van bijna alle tools zijn wel apps te downloaden: Flight Lite (Seatguru en Flightstats ineen), OnTheFly (ita), Flightstats, Checkmytrip en dus Awardwallet en jAircodesW zijn wel een must. Daarnaast natuurlijk nog de Schiphol app en die van de airlines/allianties. Voor de Skyteam vliegers; de app van Delta biedt een overzicht van Skyteam lounges. Misschien niet altijd accuraat als je niet met DL vliegt maar het geeft wel een goed idee.
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    PS Lionell, bij Awardwallet staat "Er bestaat ook een "Plus" versie en deze kost je $ 10 per maanden (ongeveer 7.5 euro)", volgens mij mist hier een getal. ;)
     
  12. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    En natuurlijk statusmatcher.com toevoegen aan je lijstje... of het altijd 100% waar is vraag ik me soms wel af.. maar geeft wel een indicatie welke airline watch matched
     
  13. Kilian

    Kilian Silver Member

    Berichten:
    1.127
    Leuk Bevonden:
    378
    Trofeepunten:
    308
    Vooral de match van Falcon Flyer naar HON Circle vindt ik erg bijzonder (en daardoor ongeloofwaardig)
     
  14. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    hoezo.. ben jij geen HON dan ?;) Na die Brazilie wedstrijd had LH zoiets van: You are now a hon, and you are also now a hon.. hon status for everyone!
     
  15. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Had Luftie Oprah Winfrey daar dan niet voor moeten vragen? :p
     
  16. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Voor gebruik op mobiele apparaten nog een mooie aanvulling:

    My Flights (€1,79) (link)

    Het is een soort "check-my-trip" voor op mobiel of tablet om details van je vluchten te kunnen zien. Voordeel hierbij is dat je door middel van een push-bericht automatisch op de hoogte wordt gehouden als er iets gewijzigd is aan je vlucht. Dat kan zijn dat vluchttijden gewijzigd zijn, stoelreservering is aangepast of dat er misschien met ander toestel gevlogen wordt.

    Verder gebruik ik ook FlightTrack Pro waar je push-berichten ontvangt wanneer een door jou ingevoerde vlucht de gate heeft verlaten, is opgestegen, wanneer toestel op eindbestemming verwacht wordt en wanneer toestel daadwerkelijk geland is. Leuk voor je eigen vluchten en ideaal voor als vrienden/familie op reis zijn om hen te volgen en "heel attent" een berichtje te sturen bij aankomst of vertrek!
     
  17. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Aangepast ;-)
     
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Niet specifiek voor frequent fliers, maar wel handig voor op reis: een VPN app. Om bijvoorbeeld veilig in te loggen op sites, bankzaken te regelen of zaken te boeken. Daarnaast kan je in het buitenland dan ook naar Uitzendinggemist en dergelijke kijken. Ik gebruik Tunnelbear (iOS en Windows), met 500MB per maand gratis en een extra GB als je een tweet stuurt over ze. Servers in een aantal landen waaronder dus NL maar ook de VS, VK en Duitsland.
     
  19. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Het is geen vereiste, maar wat nog in het rijtje zou kunnen is de site Flightmemory.com.
    Al je vluchten kun je daar bijhouden, uitgedrukt in totaal aantal km's / miles gevlogen, welke airline je het meeste mee hebt gevlogen enz enz.
     
  20. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Toegevoegd ;-)
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina