Tijdelijk Amex FB Platinum?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Ruud75, 10 sep 2018.

  1. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik ben sinds 2012 FB Silver member op basis van het aantal vluchten, en sinds november 2017 heb ik ook de Amex FB Gold card, met name vanwege de extra XP.

    Ik sta nu op 101 XP, dus voor komend jaar mijn Silver weer veiliggesteld zonder de extra Amex XP. Stel dat ik dit jaar nog 2 retourvluchten binnen Europa zou maken en daarmee op 121 XP zou uitkomen. Als ik dan tijdelijk zou upgraden naar Amex FB Platinum, zou ik met de extra 60 XP net FB Gold status kunnen behalen.

    Hierover heb ik de volgende vragen:
    • Is het eenvoudig om tussen verschillende Amex-niveaus te wisselen, en met name ook weer na korte tijd te downgraden of volledig op te zeggen?
    • Wat is het juiste moment om met zo weinig mogelijk kosten naar Platinum te upgraden? De kaart is op 5-11-2017 aangevraagd, in eerste instantie waren de rekeningoverzichten gedateerd rond de 14e van iedere maand, daarna is dit aangepast naar de 23e/24e van iedere maand. Oftewel, wat is de peildatum voor berekening van het aantal XP voor het volgende jaar, en hoe lang duurt het voordat een upgrade verwerkt is?
    • Is FB Gold status de moeite waard? Met name, biedt dit vergelijkbare voorrang bij security en paspoortcontrole als Privium Basic, zodat ik de kosten van het Privium Basic abonnement zou kunnen besparen?
    • Zijn er betere/goedkopere/eenvoudigere manieren om FB Gold status te behalen?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  2. TLSpace

    TLSpace Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    13
    Een optie die vaak genoemd is op dit forum en ik ook ga doen is een XP-run, bijvoorbeeld AMS-CDG-BCN v.v. in business, dit levert 60XP op en kost afhankelijk van je beschikbaarheid 400-450 euro.
     
    Carel1, Ambtenaruh en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  3. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Gold is zeker de moeite waard. Je krijgt lounge toegang, voorrang bij check-in, security en boarding. Voorrang bij de paspoortcontrole krijg je alleen met Privium.
     
    Ambtenaruh, Abesir en Tristan88 vinden dit leuk.
  4. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Thanks voor de reacties. Ik overwoog al om naar een festival in Malaga te gaan eind november, dus zojuist de knoop doorgehakt en een business class retour AMS-CDG-AGP geboekt. Twee vliegen in 1 klap ;-)

    De vlucht tussen CDG en AGP wordt uitgevoerd door Air Europa, maar ticket is gekocht via klm.com, dus ik neem aan dat ik hier ook gewoon 15XP per vlucht mee verdien?
     
    Daan3 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  5. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Als jij gewoon KL of AF code voor de vlucht hebt, no problemo. UX dan hebbie pech, maar volgens mij kan je die weer niet boeken via klm.nl.
     
  6. Ruud75

    Ruud75 Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Dus vergelijkbaar met CityJet vluchten RTM-LCY vroeger; boekte je via KLM dan kreeg je wel miles, maar niet indien geboekt via CityJet.

    Alle vluchten in mijn boeking hebben AF-codes: AF 1341 (uitgevoerd door AF), AF 5056 (uitgevoerd door AirEuropa), AF 5053 (uitgevoerd door AirEuropa) en AF 8228 (uitgevoerd door KLM), dus ik verwacht dat dit goed gaat komen. :)

    Ik vlieg best regelmatig en al vrij lang FB member, maar het blijft soms een wazig wereldje. Bijvoorbeeld toen XP's net geintroduceerd waren heb ik een keer tijdens inchecken een upgrade naar business class genomen (LHR-AMS) in de verwachting dat dat extra XP zou opleveren, maar dat bleek helaas niet zo te zijn...
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    AF en KL coded vluchten leveren miles op:)
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  8. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Én XP :)
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  9. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    En een upgrade heeft voor XP’s geen meerwaarde. Bij AF kon je voorheen nog wel eens mazzel hebben met levelmiles , maar nu in principe alleen meer miles door besteden bij KLM/AF
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina