Telegraaf: Vliegen voor een prikkie

Discussie in 'Nieuws' gestart door ErikBenjamin, 6 jun 2017.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    LONDEN - Vliegen wordt steeds goedkoper. Afgelopen jaar zijn de bodemtarieven bij zogenoemde prijsvechters met ruim 30% gedaald, van gemiddeld 64 naar 44 euro. Die prijsvechters zijn nu al goed voor een derde van alle vluchten in Europa. De ticketoorlog gaat dit jaar naar verwachting voor nog lagere prijzen zorgen.

    Dit alles blijkt uit twee Europese onderzoeken die tot dezelfde conclusie komen: de budgetmaatschappijen verlagen de kosten en kleden hun product verder uit. Zij vallen niet alleen fullservice concurrenten aan, maar knokken ook harder met elkaar om iedere passagier, aldus het Duitse luchtvaartcentrum DLR en het Britse expertbureau Flightglobal.

    Het aantal budgetvluchten binnen Europa is in de winter 2016/17 met 13% toegenomen tot 39.000 per week. Groot-Brittannië staat bovenaan met 9200 vertrekken, Nederland komt op de achtste plaats met 1200 vluchten. Een enkele reis kost gemiddeld 30 tot 50 euro. Bij ’vlak voor vertrek boeken’ is dat vaak twee tot drie keer zo duur.

    Groei
    De grootste groei zit in voordelige langeafstandvluchten van Europa naar Amerika en Azië: plus 67% tot 92% per week. De Noorse prijsvechter Norwegian en Lufthansa-dochter Eurowings lopen voorop. Keulen en Düsseldorf zijn ook voor Nederlanders aantrekkelijke vertrekhavens. Een ’enkeltje ver weg’ begint bij zo’n 100 euro.

    British Airways (IAG) start deze maand vanuit Barcelona met budgetvlieger ’Level’ naar Amerika, het Caraïbisch gebied en Latijns Amerika. Dochter Vueling rukt op in Europa. Air France KLM worstelt met het te kleine Transavia en een nieuwe lagekostenmaatschappij ’Boost’, die eind dit jaar van de grond moet komen.

    Ryanair en easyJet domineren op de Europese vluchten, met respectievelijk 11.000 en 7000 wekelijkse vertrekken. Flybe (3400), Norwegian (3200), Eurowings (2700), Wizzair (2400) en Vueling (2300) volgen volgens de DLR-studie op gepaste afstand. Transavia (Nederland en Frankrijk) telt er slechts 900.

    Stunttickets
    Flightglobal wijst op de nieuwste trend: ’ultra lowcost’ vliegen. Ryanair gooit komend najaar de knuppel in het hoenderhok met stunttickets vanaf een tientje. „Ook in Noord-Amerika en het Verre Oosten zet deze tarievenslag door. De reiziger is spekkoper, maar moet wel minder comfort voor lief nemen.”

    Nog krapper zitten dus, en alle extra’s worden in rekening gebracht. Vlieg daarom alleen met lichte handbagage, eet en koop niks aan boord en neem desnoods genoegen met een middenstoel, luidt het advies.

    De budgetvliegers proppen volgens het Britse rapport steeds meer stoelen in vliegtuigen om de goedkopere tickets te kunnen rechtvaardigen. „Ze moeten ook zo vol mogelijk vliegen. Voor een vlucht van een paar uur is dat best te doen, maar voor een verre bestemming is het echt afzien.”

    Schiphol eet lekker mee van de ’lagekostenrage’ in de luchtvaart. Het Duitse DLR heeft becijferd dat Amsterdam met 830 vluchten per week op de zesde plek staat van prijsvechters, na Barcelona, London Gatwick, Dublin, London Stansted en Manchester.

    Bron: http://www.telegraaf.nl/reportage/article28315022.ece
     
  2. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Wat vinden jullie van de prijzenoorlog? Geweldig voor de consument, maar gaat het op een gegeven moment ten koste van de veiligheid?
     
    MichaelNight, Grouchy en Lionell vinden dit leuk.
  3. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Ten koste van de veiligheid zal het niet gaan denk ik, echter gaat het ten koste van de beenruimte en service bij de full-service carriers. Beenruimte bij de FSC wordt al steeds minder en ook qua service gaan Europese airlines steeds meer naar een betaalde service, waarin Amerikaanse airlines de Europese airlines voorgingen (qua nationale vluchten).

    De CEO van United verwoordde het goed: "De ruimte in economy class is de afgelopen jaren flink afgenomen omdat dit is wat consumenten willen, zij hebben ervoor gestemd met hun portemonnee"
     
    MichaelNight, Grouchy, Lionell en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    veiligheid zou een issue kunnen zijn. t.o.v traditionele maatschappijen maken de toestellen aanzienlijk meer starts/landingen per dag en kan de crew zwaarder belast zijn. We weten allemaal de Ryanair perikelen in de pers een tijdje geleden. Bewezen is het echter nooit. Voor de consument is er ook nog een voordeel ( ook als je nooit een LCC boekt). Door de lagere prijzen worden de traditionele maatschappijen gedwongen de prijzen ' laag "te houden. Stel dat ze een route zouden opgeven en alleen KLM en BA daarop overblijven, wat denk je dat er met de tarieven gebeurt?
     
    Lionell vindt dit leuk.
  5. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Veiligheid van het toestel zal denk ik wel meevallen, een commercieel toestel is er voor ontworpen zoveel mogelijk operationeel te kunnen zijn, aan de grond kost het geld in de lucht levert het geld op.
    Vermoed dat er qua start/landingen niet zoveel verschil zal zijn met normale carriers zoals bv een cityhopper. Die doen ook meerdere vluchten per dag.

    Denk dat qua veiligheid vooral bij de crew een besparing zit. Die is vaak jong en onervaren, wat uitdagingen kan opleveren bij incidenten.

    Tijdje geleden meegemaakt op een scoot vlucht: passagier dreigde te stikken, crew stond er verlamd bij en gaf geen leiding/sturing. Een aantal medepassagiers wist erger te voorkomen.
    Ik heb wel vaker en bij verschillende airlines (helaas) een medisch incident mogen aanschouwen, maar altijd pakte de crew dit professioneel en gestructureerd aan. Dit zette me op dat moment wel aan het denken dat lcc's op training e.d wel eens zouden kunnen besparen.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  6. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat dit vooral cultureel bepaald is. Sommige legacy carriers hebben excellente crew en voorzieningen aan boord waar sommigen helaas minder voorbereid zijn. Ik kan niet zeggen dat bijvoorbeeld een Cebu Pacific onder doet voor een China Airlines. Met Europese lcc heb ik minder ervaring.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  7. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    892
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Interessant artikel. Wat je tegenwoordig ook veel ziet is dat low-cost en full-service maatschappijen naar elkaar toegroeien. British Airways ging over op een buy on board service, Ryanair biedt aansluitende vluchten aan op vluchten uitgevoerd door Level kun je avios en zelfs AAdvantage miles sparen. Het wordt dus maar de vraag wat je tegenwoordig low-cost mag noemen:D.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  8. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    En veel erger, wie mag zich nog full-service noemen? :rolleyes:
     
  9. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    892
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Tja, als je jezelf erin gaat verdiepen zoals de meesten onder ons weet je hoe het zit. Voor de doorsnee reiziger wordt vliegen steeds meer gezien als een minder leuke verplichte activiteit om van A naar B te komen. Je hebt nauwelijks beenruimte, je moet betalen voor eten en drinken, je moet lang in de rij staan bij het inchecken (voor wie nog niet online is ingecheckt) en het boarden duurt altijd zó lang. Bovendien kijk je met afgunst naar die frequent flyers met status die altijd als eerste aan boord mogen, geüpgrade worden en loungetoegang hebben. Ik moet daarom ook altijd uitleggen aan vrienden en familie waarom ik zo geniet van elite status:D.
     
    Carel1 en ErwinLansing vinden dit leuk.
  10. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Keert de wal het schip uiteindelijk niet? Ik ging tot een paar jaar geleden zelf ook vaak low cost...maar diverse drama's -waarvan de grootste met Wizzair- hebben er voor gezorgd dat ik die de rug toe heb gekeerd. Ik betaal liever wat meer dan gefrustreerd, woedend en doodmoe aan te komen....er zullen toch wel meer mensen er zo over gaan denken?
     
  11. Goffe de Boer

    Goffe de Boer Silver Member

    Berichten:
    892
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    428
    Als je veel vliegt kun je daar uiteindelijk wel een oordeel over hebben. Ik heb zelf zo'n 20 keer met EasyJet gevlogen en ook tientallen keren met Ryanair. Voor € 40,- retour van GRQ naar PMI in het koude voorjaar van 2013. Daar kijk ik dan ook wel weer positief op terug omdat het zo goedkoop was. De laatste jaren ben ik me meer gaan richten op luxe en comfort. Het kostte me meer tijd en inspanning om alles uit te zoeken maar toen ik voor slechts $ 13 dollar en wat punten in Qatar Airways First Class zat, realiseerde ik me dat vliegen ook een leuke bezigheid kon zijn:).
     
    Carel1, MichaelNight en ErwinLansing vinden dit leuk.
  12. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Voor mij is de reis zelf ook een essentiëel en leuk onderdeel van een verblijf elders. Misschien heb ik daarom wel een woning in een uithoek van Europa..Lekker lang onderweg, maar dan tegenwoordig wel met luxe en comfort. Dat zo'n reis me een hele dag kost vind ik prima , ik vermaak me wel -ook al is het urenlang- in een lounge. Mensen kijken, dingen doen op laptop , wijntjes a volonté. Vertraging- en nog langer in de lounge? Geweldig! Mede door ideeën opgedaan op IF ga ik de volgende keer met een nog langere omweg en dan niet alleen om de segmenten te sparen maar juist ook voor de beleving. Een low cost past dan niet in die filosofie..
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
    Carel1, FlyingFonz en ErwinLansing vinden dit leuk.
  13. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Veel vertraging en vouchers sparen? :D
     
    Flying doc, Carel1 en MichaelNight vinden dit leuk.
  14. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Wat dat betreft zou ik segment-runs en omwegen moeten zoeken op routes met de meeste statistische kans op vertraging en overboeking , dan maak ik segment-runs, lange lounge-sessies én voucher-runs inéén.....:D
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017

Deel Deze Pagina