Slechte ervaring BC KL0876 (BKK-AMS)

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door ErikBenjamin, 13 jul 2018.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    De afgelopen tijd een paar keer Business class met de KLM gevlogen. Ik was méér dan tevreden over vluchten KL0881 (AMS-HGH) en KL0892 (CTU-AMS). Een fijne ervaring die ervoor zorgde dat ik vaker met KLM wilde vliegen :) Helaas was de ervaring op die twee vluchten niet de “KLM standaard”, want mijn recente vlucht met KL0876 was een zware tegenvaller. Ik neem jullie mee in mijn ervaring op deze vlucht.

    Momenteel ben ik op wereldreis met mijn vriendin. Het einde van deze reis is (helaas) in zicht en we wilden op een leuke wijze terug naar Europa. Na lang wikken, wegen en zoeken hadden we besloten om 207000 Award-miles in te zetten voor 2 enkele reizen van BKK naar AMS in Business Class. Naast deze punten, hebben we ook nog +/- 400 EUR bijbetaald. KL0876 zou ons vervolgens op zaterdag om 12.05 uur vanuit Bangkok naar Amsterdam vliegen.

    1) Steward
    Eenmaal aan boord werden we vriendelijk begroet. De crew doet altijd haar best om je op je gemak te voelen en maken een leuk praatje. Hoewel de meeste stewardessen er zin in leken te hebben, viel direct op dat de mannelijke steward zijn dag niet had. Hij deelde de drankjes en amenity kit uit, maar niet meer dan dat. Geen glimlach, geen praatje, niks. Hij was meer dan onhandig en hierdoor werd zijn gedrag erg ‘krampachtig’. Alsof het zijn eerste dag was, iets wat mij voor BC zeker niet wenselijk lijkt. Tijdens de gehele vlucht werd mijn vriendin door deze steward bediend. Zelfs bij het opruimen van de maaltijden werd er niet gevraagd of het gesmaakt had. Een vrouw links van ons, die blijkbaar een bepaalde (extra) status had, werd overdreven goed/vriendelijk bediend en steeds gevraagd of alles naar wens was. Volgens mij hebben wij met 207.000 punten + euro's een fatsoenlijke prijs betaald voor deze enkele reis. Het lijkt mij niet dat wij hierdoor moeten inleveren op service tijdens de vlucht?

    2) Platinum status door je vader?
    Een stewardess kwam in het begin van de vlucht naar mij toe. Ze vroeg wat we hadden gedaan in Bangkok en wij vertelden dat we bezig zijn met een wereldreis. Ze kon op iPad zien dat we inderdaad veel vluchten maken en dat ik in het bezit ben van de Platinum status. Op basis van mijn verhaal en vluchtgeschiedenis kan je volgens mij eenvoudig concluderen dat deze status door mijzelf behaald is. Los van mijn status, geldt dit dus ook voor de gespaarde Award-miles.

    Ze slaat vervolgens compleet de plank mis door te vragen of ik de status wellicht van mijn vader heb? Of dat hij zijn Award miles naar mij heeft overgedragen? Waar haalt ze het lef vandaan? Omdat ik als 34 jarige niet zelf een status kan behalen? Hoe kan je überhaupt zo’n opmerkingen maken? Daarnaast geeft dit een vreselijk dubbel gevoel aangezien mijn vader 2 jaar geleden overleden is. Ik was op dat moment flabbergasted van deze opmerkingen. Als je hier later over nadenkt is dit echt een dikke misser.

    Ps. Tijdens onze reis hebben we onze ouders laten overkomen naar Azië en hebben we met hun KLM BC gevlogen tussen SIN-DPS (fifth freedom). Het viel mij al zwaar dat de familie niet compleet was door het ontbreken van mijn vader. Deze opmerking maakt maar dan ook erg verdrietig, omdat dit precies om deze situatie ging.

    3) Weggestuurd uit galley
    De crew uit de voorgaande twee vluchten maakte graag een praatje en was geïnteresseerd in onze reisverhalen. De crew uit deze vlucht niet en dat is natuurlijk geen probleem. Als we vervolgens een rondje lopen om de benen te strekken en even blijven staan voor in de galley om wat eten/drinken te pakken, worden we na 6-7 minuten weggestuurd. We zouden in de weg staan omdat ze met eten bezig zijn? We staan verdomme naast de deur en niet eens in het gangpad of in de keuken. Onze aanwezigheid wordt simpelweg niet gewaardeerd. Een van de stewardessen zwakt de reactie van haar collega snel af dat het wel meeviel, maar de andere ziet ons graag vertrekken naar een ruimte verder naar achter.

    4) Vreselijke maaltijden, pasta met kaas? (Vegan)
    Zie voor dit punt de bijgevoegde foto’s. De vluchten die ik recentelijk heb gehad bij KLM waren voorzien van overheerlijk eten. Ook de vegan maaltijden waren goed, lekker en zagen er smakelijk uit. Hoe kan het op deze vlucht dan zo ontzettend mis gaan? Kijk naar de foto’s uit de bijlage. Zou je zelf zin hebben in dit bord met pasta? Of couscous? Waar is de mooie opmaak, oog voor details? Dit is een bord kleffe pasta op een bord gekwakt. Om nog maar te zwijgen over het toevoegen van (parmezaanse) kaas? Kom op!?! Op een vegan maaltijd? Los van dat ik hier nog enigszins flexibel mee om kan gaan, is dit voor mijn vriendin een NO GO. Stel je voor dat iemand hiervoor een allergie heeft? Echt zwaar teleurstellende maaltijden tijdens deze vlucht.

    5) Anytime for you slechte verandering
    De crew gaf tijdens het begin van de reis aan dat ze “Anytime for you“ serveren tijdens deze vlucht. Leuk, want dit was de eerste keer dat we dit meemaakten. Helaas was de blijdschap van korte duur aangezien er geen vegan maaltijden beschikbaar zijn op deze kaart. De mensen naast ons hebben tijdens de reis dus lekker kunnen genieten van een hamburger of lekkere aanvullende maaltijd. Wij hebben niks van deze extra menukaart kunnen bestellen. We hebben extra chocolade en chips gekregen. Betaal ik daar serieus 2500,- euro voor?! Zeker als je ziet dat onze hoofdmaaltijd geen succes was, dan is het zeer teleurstellend dat je niet iets van deze maaltijden kan selecteren. Gelukkig hadden we zelf nog wat brood mee in onze hangbagage en hebben dit gegeten.

    Iemand soortgelijke ervaringen met KLM? Is dit een misser die op zichzelf staat of is dit iets wat meerdere mensen herkennen hier?

    vegan-maaltijd-klm.jpg
     
    SanHor vindt dit leuk.
  2. sossienl

    sossienl Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    18
    De ervaring is zeker wel eens minder, maar in BC op Long haul is vaak meer dan prima bij ons. Ik zou als ik jou was dit verhaal 1 op 1 bij KLM Customer Service neerleggen middels een klacht.
     
    Roberto en ErikBenjamin vinden dit leuk.
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Zeker wrang: heel veel miles, betaald door een klant met een top tier status. Zeker in dat geval hoort het niet zo. Overigens überhaupt niet. Sommige mensen doen soms net alsof je een vlucht "gekregen hebt en dus niet mag zeuren" bij het vliegen op miles. Dit is echter onjuist, je hebt betaald met miles in plaats van cash.

    Met name de suggestieve vragen over het verkrijgen van je status zijn niet professioneel. Ik weet eigenlijk niet of het wel toegestaan is om in je vluchthistorie te kijken i.v.m. de aangescherpte privacy wetgeving, maar dat laat onverlet dat dergelijke uitspraken not-done zijn.

    In een klacht zou ik me daar op focussen, in combinatie met het operkelijke verschil in behandeling door de steward. Dat het eten wat minder is, ach dat zie je wel eens vaker.

    Sterkte met de zaak en hopelijk krijg je nog een leuke attentie en een goede excuusbrief.
     
    FlyingFonz en Fripsmaster vinden dit leuk.
  4. Maan

    Maan Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Jammer van de ervaring, echter denk ik dat de KLM staff het meestal allemaal wel goed bedoelt, maar het bij jouw een opeenstapeling van kleine irritaties was.
    Zo snel mogelijk achter je laten en je niet laten voeden door deze emoties, maar tevreden terugkijken op je wereldreis ;)
     
  5. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Het verdient niet allemaal de schoonheidsprijs als ik het zo lees.

    Vooral de service (waar KLM toch bekend om staat) lijkt mij iets waar je vooral de klacht op moet aansturen. Het eten zelf is namelijk suggestief en wat de een wel lekker vind, is voor de andere niet lekker. Dat het niet aantrekkelijk gepresenteerd is kan iedereen denk ik wel zien als je daar een foto van meestuurt.

    Punt 2 is verre van professioneel en hoe je de status behaald hebt zou er al helemaal niet toe moeten doen. Dat ze je will bedanken voor je loyaliteit naar KLM zou denk ik de enige reden moeten zijn waarom ze uberhaupt deze data zou moeten willen zien?

    AVG is geen restrictie voor het uitvoeren van bedrijfsprocessen waar toegang tot data benodigd is die privacy gevoelig is. Je kan je alleen afvragen of dat in dit geval van toepassing is.

    Ik ga er vanuit dat deze data is sommige gevallen benodigd is om te bekijken of er bijvoorbeeld korte connecties zijn. Het is ook mogelijk dat ze alleen het aantal segmenten uit FB kunnen zien wat dus verder niet echt een privacy gevoelige strekking heeft.

    Overigens vind ik 'vegan' een lastig onderwerp. Zover ik weet moet je bij de meeste maatschappijen vooraf aangeven of je speciale dieet wensen hebt en lijkt het me zeker als vegan duidelijk dat je hier vaker tegenaan loopt. Je mag denk ik niet verwachten dat een maatschappij daar pro-actief rekening mee houd in een 'anytime' concept?

    Misschien beredeneer ik het fout, maar het lijkt mij dat menus over het algemeen gemaakt worden voor de grote doelgroep en in mindere mate voor de kleine.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
  6. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Oef.... kijkent naar die pasta foto vroeg ik mij meteen af:
    Is die foto gemaakt voordat je de pasta hebt gegeten of daarna? :(
     
    thom bauwens en Abesir vinden dit leuk.
  7. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Daar heb ik met een vork wat in om lopen roeren maar nog niks van gegeten op dat moment o_O
     
    Abesir en JustinCase vinden dit leuk.
  8. Ties

    Ties Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Jammer van de tegenvallende ervaring. Hopelijk heb je dit ook bij de purser aangegeven, daar is hij / zij immers ook voor. Wat betreft de vegan maaltijd is het misschien wat prematuur om het anytime for you concept te bestempelen als slechte verandering, vegan is voor zo'n kleine groep dat het aanbod helaas niet altijd toereikend zal zijn ten behoeve van de overgrote meerderheid. Hoe waren de maaltijden tijdens je eerdere WBC vluchten bij KLM?
     
  9. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Okay, laat ik mijn opmerking iets explicieter maken als het gaat of je het gaat eten of gegeten hebt.. Het ziet er nl. uit alsof het uitgekotst is (gegeten en retour afzender).
    Behalve het bordje is het zelfs economy onwaardig IMHO
     
  10. Abesir

    Abesir Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    18
    Als KLM minder dan 200.000 miles restitueert dan hebben ze het heel slecht gedaan. Een gehele schadeloosheidstelling is jouw ervaring m.i. zeker waard maar dat zullen ze niet doen ben ik bang.
    Ik weet dat KLM medewerkers dit forum volgen, dus ik ben erg benieuwd naar de reactie van KLM.
    Keep us posted!
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb bovenstaande verhaal inderdaad ook via de website van KLM ingediend.

    Daar heb je gelijk in :) Ik ben mij er van bewust dat ik/we tot de minderheid behoren. Echter als we kiezen voor een vegetarian/vegan menu, dan worden we over het algemeen positief verrast. Op de eerdere vluchten met KLM waren de vegan maaltijden meer dan uitstekend te noemen. Ik zal kijken of ik daar nog wat foto's van kan achterhalen, dan zie je het grote verschil. Daarom begrijp ik ook niet dat het ditmaal zo slecht was, zeker met de introductie van "Anytime for you". Het is toch eenvoudig om op deze kaart, naast 5/6 'normale' gerecht, 1 gerecht op te nemen die geschikt is voor zowel vegetarisch/vegan/glutenvrij/etc. Zo ontzettend lastig kan dat toch niet zijn?

    Dat sowieso! Het is ook niet dat ik er wakker van lig, meer het feit dat je een bepaald (service)niveau gewend bent en hier ook naar betaalt.
     
  12. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.212
    Leuk Bevonden:
    1.587
    Trofeepunten:
    273
    Wat een verhaal..ik ben zeker ook benieuwd of er vaker met twee maten gemeten wordt in businessclass wanneer je van awardmiles reist. Mijn vriendin en ik werden de laatste keer totaal genegeerd toen wij van awardmiles vlogen, zwijgzaam bordje neerzetten enzo..ik dacht dat het toeval was, maar nu ik dit verhaal lees...

    p.s. ik ben overigens heel benieuwd naar je foto's van (geslaagde) Vegan meals, ik hoop dat je ze nog hebt.
     
  13. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Onthoud dat je KLM zelf deze data hebt gegeven. Heb al gemerkt dat ook de FA's die data aanvullen gedurende je vluchten met KLM.
    KLM gebruikt vervolgens die data om o.a. haar frontlijnpersoneel te ondersteunen en zodoende een meer persoonlijk service te geven & beter kan inspelen op de persoonlijke wensen van passagiers.
     
  14. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Als de crew dan een pre-flight briefing houdt en de pax lijsten doorneemt .."wie hebben we aan boord" . Zou het dan niet kunnen dat er vooroordelen ontstaan? "jonge man, platinum award", "hmm zeker van zijn ouders gekregen", conclusie , niet belangrijke doelgroep, negeren en meer tijd voor aandacht schenken aan de andere pax....
     
  15. jpfr

    jpfr Blue Tier

    Berichten:
    153
    Leuk Bevonden:
    113
    Trofeepunten:
    43
    Een dergelijk vermoeden heb ik ook al geruime tijd. Ben zelf ook nog vrij jong. Ik heb een paar vluchten gemaakt in de BC van KLM, maar ik kan me niet herinneren dat een steward of stewardess een (uitvoering) praatje met mij heeft gemaakt. Eigenlijk als ik er nu zo over na denk was de service inderdaad altijd best wel slecht. Maar goed ik ben (nog) niet anders gewend. Voor AF geldt trouwens hetzelfde. Toch maar eens overwegen om mijn award miles op te maken en naar een andere alliantie over te stappen.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  16. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Bij AF heb ik zelfs in Economy gehad dat de purser met iPad langs kwam of alles naar wens was, en hoe mijn reis tot nu toe was verlopen.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  17. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Jong en slechtere service heb ik nog niet meegemaakt in WBC, Niet met award ticket, niet bij betaald, en niet bij upgrade.
    Bij AF hebben ze me wel eens wat vreemd aangekeken toen ik stopte bij de business-cabine, om vervolgens mijn ticket te controleren. Daarna geen verschil meer in service.

    Dit voorval is wel schrijnend. Ik voel me bij KLM, in welke klasse dan ook, heel welkom, en een beetje 'thuis', ik wordt altijd gelukkig als ik met ze vlieg, ondanks een weinig competitief J product in de 777 en A330. Zo'n beroerde service zou dat gevoel helemaal tenietdoen. Zal zeker een rotte appel zijn geweest. Ben benieuwd wat KLM te zeggen heeft.
     
    beuse242 en lloydje33 vinden dit leuk.
  18. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik vind het mooi om te zien hoe iedereen zijn of haar feedback geeft op hoe de service van oa KLM wordt ervaren :) Leuke discussie over kwaliteit in (W)BC. Nog wat punten die mij te binnen schoten:

    FA iPad
    Weet iemand wat er allemaal in die KLM iPad staat? Zien je naast je NAW gegevens ook je status, miles en complete vluchtgeschiedenis? Maar naast dit, kunnen ze wellicht ook interacties maken over een persoon op basis van zijn of haar FB nummer/naam? Ik kan mij ergens voorstellen dat ook de crew hierin een melding kan maken over een persoon, positief als negatief.

    Wat wordt er besproken vooraf over pax?
    @MollyMoon zei het hierboven al, er is voorafgaand aan de vlucht een pre-flight briefing. Iemand hier meer info over? Stel ik/wij zijn geen belangrijke doelgroep (vanwege leeftijd, inzet miles, etc), wie of wat zijn dan wel de voorkeur doelgroepen van de KLM?

    Doelgroep dertigers / millennials / generatie Y
    Laat ik deze doelgroep maar even zo omschrijven. Is dit wellicht een doelgroep waar KLM niet de voorkeur aan geeft? Liever alleen de zakelijke reiziger omdat deze over het algemeen meer uitgeeft aan de reis? Of wellicht is het gewoon niet echt veelvoorkomend dat deze doelgroep BC reist.

    Ik kan mij nog een BC vlucht met @RickdeJong herinneringen met Alitalia. We liepen een rondje (door eco) en bij terugkomst werden we aangesproken: He jullie mogen hier niet komen, dit is BC! Waarna wij wezen naar onze amenity kit-slippers, keken haar verbaasd aan waarna ze haar excuses aanbood o_O

    Serviceniveau per vlucht
    Op vlucht KL0881 (CTU-AMS) hadden we een leuk gesprek met de crew. We liepen een rondje en bleven even in de galley achterin plakken. Het viel ons op dat er door onze Chinese medemens opvallend veel gedrukt werd op de service knop. Als dit gebeurde, dan vlogen ze er letterlijk op af om de persoon te helpen. Ze zei hierbij dat deze groep dit ook van de airline verwacht en het een cultuurding is (zwaaien, roepen, etc om geholpen te worden, niet wachten, direct actie). Hoe irritant ook, ze moeten hier als KLM direct gehoor aan geven.

    Ik heb dit op andere vluchten echter nog nooit zo meegemaakt. Op de vlucht vanuit Bangkok ook niet en de Thai is natuurlijk ook compleet anders dan de Chinees. Wellicht is het service niveau per vlucht dan ook compleet anders. Mee toegespitst op het land waarop gevlogen wordt.
     
  19. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ja zou hier wel een punt kunnen hebben. Hoe krom ook, je vliegt op punten en de status heb je al binnen. Ook geef je al geld uit in BC dus in dat opzicht is er weinig meer te behalen. Daarnaast heeft mijn vriendin ook de Platinum status maar via "Platinum for 2". Ik krijg hier toch een raar onderbuik gevoel bij.
     
  20. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Gevonden :) Dit waren de vegan maaltijden op vlucht KL0881 (AMS-HGH). De eerste foto was het voorgerecht, falafel balletjes met zongedroogde tomaatjes en een lekkere salade. De tweede foto gekruide rijst, broccoli en vegan gehaktballetjes in tomatensaus.

    IMG_7200.jpeg
    Schermafbeelding 2018-07-14 om 10.21.44.png
     

Deel Deze Pagina