Eind november 2023 heb ik met Saudia airlines gevlogen van AMS - JED - JKT. De vlucht van AMS naar JED was beetje vertraagd maar geen probleem. Echter de vlucht van JED naar JKT was 3,5 uur vertraagd. Ik heb hier ook netjes een mail van gekregen toen ik op het luchthaven van JED stond. Oorspronkelijke vertrektijd 3:30 uiteindelijke vertrektijd 7:05 oorspronkelijke aankomsttijd 17:20 uiteindelijke aankomsttijd 20:45 Door deze vertraging heb ik mijn aansluitende Superdeluxe nachttrein die ik wilde uitproberen gemist en omdat we laat in de avond aankwamen was er geen alternatief vervoer meer naar Surabaya. Nachtje dichtbij het vliegveld geslapen in het hotel en de volgende dag de goedkoopste vlucht naar Surabaya gekocht. Ik had ergens gelezen dat bij vertraging van meer dan 3 uur compensatie kan worden aangevraagd. Echter hebben we het hier niet over Europa maar over Azië en was mijn eindbestemming Surabaya in eerste instantie niet met een vliegtuig, maar met een trein. - Mijn vraag is dan ook, wordt de vlucht AMS - JED - JKT als een geheel gezien en valt dit onder EU regel wetgeving of wordt de leg JED - JKT apart gezien en valt die niet onder EU regeling. - Ook vroeg ik me af of ik nog iets met de kosten naar Surabaya kan? Zou het niet onder EU wetgeving vallen, weet iemand dan hoe de wetgeving omtrent vertraging buiten EU (in Saudia) is geregeld? Ik kan dit zelf niet goed vinden.
Je hebt recht op €300 omdat het een lange vlucht is en tussen de 3 uur en 4 uur vertraagd is. Was de vlucht 4 uur later aangekomen had je recht op €600. Je kan alleen de vluchten claimen en niet een aansluitende trein of ander vervoer. Wat wel belangrijk is, is dat je niet meer dan 7 dagen vooraf bent geïnformeerd en dat je het ticket met overstap wel als een ticket geboekt hebt, want dan geld dat de luchtvaartmaatschappij bij vertrek uit Amsterdam verantwoordelijk is voor de hele reis. Op de terugweg zou je trouwens geen recht hebben als het geen EU maatschappij is.
Ik heb er bij Saudia ooit eens een claimbedrijf opgezet, zelfs die lukte het niet om contact met een desbetreffende afdeling te krijgen om geld te claimen. Hopelijk lukt het jou wel!
Ja of Saudia gaat meewerken uit zichzelf is de vraag, en het probleem van een claimbedrijf voor €300 vergoeding waar ze maar een percentage van de kosten krijgen is het weer de vraag of het de rechtszaak waard is. Hoewel voor mijn vader bij zowel Turkish Airlines €600 en Air France €250 zo’n claimtoko naar de rechter ging en een jaar na dato, als je het allang weer vergeten was de uitbetaling na de rechtszaak volgde
Bedankt voor de reacties. Ik had wel een e-mailadres van Saudia klantenservice gekregen voor compensatie en klachten. Dus we zullen zien of ze reageren en toezeggen.
Het is inderdaad één volledig ticket volledig uitgevoerd door Saudia en ik kreeg de melding pas toen ik al aangekomen was op Jeddah, dus dat was echt last minute.
Laat ons vooral weten wat de uitkomst wordt, het forum is fijn om informatie te vragen. Maar ik denk dat de lezers (inclusief mijzelf) ook graag willen horen hoe dit verhaal afloopt. Thx
Zal ik zeker doen. Ik had overigens ook een andere ervaring met Saudia dit weekend, waarbij een groep vrienden, waar ik het ticket voor had geboekt. Ineens één ticket was geannuleerd van de boeking. Terwijl ze alledrie tegelijk geboekt zijn op 1 boekingscode. Daar kwamen ze bij de check in balie achter. Blijkbaar was 1 van de drie ticketbetalingen 'nooit goed doorgekomen', terwijl ze alledrie tegelijk met de Amex zijn betaald. Ze konden niks meer doen bij de balie. Last minute 3 turkish airline tickets moeten boeken. Dus heb hierover ook een fijne klacht en compensatie verzoek voor ingediend. Echt waardeloos fijne Airline Saudia . Never nooit meer!
Het is inderdaad 300 euro EU-compensatie. AMS-JED-JKT is gedekt. Let op, bij overmacht is het 0. Bovenop deze vergoeding kun je je beroepen op artikel 19 van het Montreal Verdrag. Je hebt recht op terugbetaling van onkosten als gevolg van de vertraging. Hieronder valt inderdaad het treinkaartje en de extra overnachting. Ik heb eens een taxiritje kunnen claimen aangezien ik wegens de vertraging niet meer met het OV naar het stadscentrum kon reizen. Bij overmacht gaat deze vlieger niet op en het is belangrijk dat jezelf deze onkosten moet bewijzen met bonnetjes. Gebruik het contactformulier van de website van Saudia. Je krijgt dan meteen een referentienummer. Mocht je niet tevreden zijn of geen antwoord krijgen kun je een klacht indienen bij General Authority of Civil Aviation onder vermelding van het referentienummer https://gaca.gov.sa/web/en-gb/page/new-qcp
Kleine update: "Dear Mr. ROBIN HEEMEIJER Greetings from SAUDIA Thank you for contacting SAUDIA’S Guest Relations team, please allow us to express our sincere regret that your experience with SAUDIA has not met your expectations and we apologize for the inconvenience caused by the delay of SAUDIA flight number 818 on 01\11\2023 Please be informed that the delay of your flight was due to unforeseen reasons beyond SAUDIA’s will and control. We appreciate your thoughtful understanding in this regard. Thank you for choosing SAUDIA, Guest Relations" Ze hebben hierna gelijk het ticket gesloten. Heel irritant. Dus heb ik een nieuw ticket aangemaakt om te vragen naar extra uitleg en bewijsstukken. Aan deze beredenering heb ik werkelijk niks.
De volgende stap is inderdaad om extra uitleg vragen. Mocht dat ook niet helpen heb je nog de rechtsbijstandverzekering, commerciële claimbureaus of een klacht bij de Saudische GACA.
Dit is voor sommige maatschappijen wel een standaardtacktiek, elke claim standaard afwijzen, want er is altijd een percentage wat afhaakt. En eerlijk is eerlijk, mijn tijd is ook geld, en hoewel E300 niet niks is, het vooruitzicht om zelf een procedure te starten via de juridische weg er ook eentje die ik niet zal doen. Daarom is het inschakelen van een claimtoko op no cure no pay basis in dit soort gevallen ook nog wel eens handig, je moet uiteraard een deel van het claimbedrag afdragen, maar ze nemen wel alles uit handen, en een procedure kan zomaar een jaar duren, zeker als een gang na de rechter noodzakelijk is.
Kreeg weer een automatische reactie met het zelfde riedeltje. Heb het maar bij m'n verzekeraar neergelegd. Kijken of deze er nog iets mee doet.