Ryanair naar Schiphol in 2015?

Discussie in 'Nieuws' gestart door Ready2Board, 15 okt 2014.

  1. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    969
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Artikel in het FD van 15 oktober 2014

    De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair Ryanair Holdings Plc is van plan om begin 2015 een basis openen op Schiphol. Dat zegt commercieel directeur Kenny Jacobs in een gesprek met Het Financieele Dagblad. De grootste luchtvervoerder van Europa heeft onlangs de strategie gewijzigd richting grotere luchthavens, in plaats van marginale vliegvelden in de regio. Ryanair wil de zakelijke reiziger bedienen vanaf de nationale luchthaven. Daarom is de prijsvechter begonnen met vaste plaatsen, het toestaan van meer bagage en een frequent flyer-programma.
    Geen defensieve stap

    ‘We zijn in gesprek met Schiphol’, zegt Jacobs. ‘Vorig jaar vroegen we al slots aan, maar uiteindelijk konden we geen capaciteit vrijmaken. Dit jaar hebben we geen slots aangevraagd omdat we geen toestellen hebben, maar volgend jaar is dat anders. We hopen dat we in de winter van 2015 kunnen starten en het begint op Schiphol met een basis. Wat de luchthaven betreft zijn we welkom.’ Directeur Jos Nijhuis van Schiphol zei maandag niets van de plannen van de Ierse prijsvechter te weten.

    De aankondiging van Ryanair komt vlak na het bericht dat EasyJet volgend jaar maart een basis opent op Schiphol. Volgens Jacobs is het geen defensieve stap om zo een belangrijke concurrent de voet dwars te zetten. ‘Schiphol past in het aangepaste verdienmodel van Ryanair. Wij kijken of de markt er is en of de luchthaven voldoet aan onze voorwaarden. Dat is het geval.’ Nu wil het toeval dat Schiphol de tarieven vanaf komend voorjaar met 6,7% verlaagt. Ryanair wil ook verder groeien met vijf nieuwe routes vanaf Eindhoven, waarbij de focus ligt op de zakenreiziger.
    Landingstarief

    Toch wil de Ierse luchtvaartmaatschappij stevig onderhandelen met nationale luchthaven om een goedkoper landingstarief te bedingen dan nu in rekening wordt gebracht voor passagiers die uitstappen op de nationale luchthaven. ‘We vinden Schiphol heel duur, maar zien ook dat de markt gunstig is. We willen een goede deal. Nederlanders zijn pragmatisch als het op zakendoen aankomt’, zegt Jacobs.
    Met de komst van twee bases van de grootste lage-kosten-maatschappijen van Europa naar Schiphol wordt er een nieuwe stap gezet. De prijsvechters halen de passagiers in heel Europa op, die vanaf de knooppuntluchthavens met intercontinentale verbindingen verder vliegen.

    Air France-KLM

    De toekomst van Air France-KLM Air France-KLM ziet de commercieel directeur van Ryanair somber in. Al wil Ryanair wel Nederlandse smaldeel KLM samenwerken. ‘Op een termijn van vijf jaar is de Europese luchtvaart ingrijpend gewijzigd. De lagekostenmaatschappijen zullen verder groeien. Ik sluit niet uit dat wij dan binnen de Europese markt passagiers aanvoeren voor KLM, dat het intercontinentale verkeer verzorgt.
    Er zijn nog geen gesprekken gaande met KLM. ‘Dat moet eerst intern proberen Transavia van de grond te krijgen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat dit lukt. Daarna komen wij waarschijnlijk wel in beeld, zeker als we vanaf Schiphol gaan vliegen.’
    De omstreden luchthaven van Lelystad speelt geen rol in de groeistrategie van Ryanair in Nederland. Jacobs heeft zelfs geen idee waar de luchthaven zich bevindt. ‘Deze is op zijn vroegst operationeel vanaf 2018. Dat vinden wij te laat, daarom richten ons op de groei vanaf Schiphol.’
     
  2. morra

    morra Newbie

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Die verschillen in product worden anders ook steeds kleiner, KLM bezuinigd immers ook van alles en nog wat weg zonder de ticket prijzen scherper in de markt te zetten.
     
  3. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Ben het met @STH1984 eens, KLM trekt een heel ander publiek dan Ryanair.
     
  4. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Daar ben ik het zeker mee eens; ik denk alsnog wel dat KLM er geen baat bij heeft om de prijzen te verlagen (met 10-20%), omdat het naar mijn mening niet gaat bijdragen tot het 'terugwinnen' van de aan FR verloren klanten. Klanten die KL vliegen vliegen ook wel met KL als het 250 euro is ipv 200, maar klanten die voor 80 euro met FR vliegen zullen niet ineens KL gaan vliegen als KL de prijzen verlagen van 250 naar 200... En tickets die nu 250 zijn aanbieden voor 80 euro zie ik KL niet zo snel doen...

    Iets concreter: voor dezelfde reisdata is AMS-DUB-AMS met FR (weliswaar promotioneel, maar toch) va 20,00 (ok laten we er wat 'kosten' bij doen en het is 30 euro) met KL is het nu 185,00... Zullen er veel mensen zijn die KL gaan boeken i.p.v. FR als het 150 wordt of zelfs 100? KL verliest er dus alleen maar omzet door (en wint niet perse klanten) als ze de prijzen gaan verlagen...

    Again, zo zie ik het, weet natuurlijk niet of ik gelijk heb... :rolleyes:
     
    TravelTheWorld195 en WorldTraveller vinden dit leuk.
  5. morra

    morra Newbie

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Ik ben het inderdaad eens dat het niet 1 op 1 concurrentie is (ik zou immers zelf liever €100 meer betalen dan ryanair vliegen). Maar meer aanbieders op routes van KLM zorgen natuurlijk wel voor dat er omzet weggekaapt wordt bij KLM en ik ben benieuwd hoe ze dat willen gaan compenseren ;)
     
  6. morra

    morra Newbie

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Overigens merkte ik op vluchten van en naar Berlijn dat mede-passagiers het eigenlijk niet uitmaakte of ze nu met KLM of Easyjet vlogen, terwijl je een paar jaar terug misschien nog de voorkeur zou geven aan KLM omdat je bijvoorbeeld gratis ruimbagage mee kon nemen. Lijkt me toch dat KLM omzet kwijt raakt op dergelijke routes, maar dat zie je inderdaad nog niet in hun prijzen terug ;)
     
  7. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.029
    Leuk Bevonden:
    1.244
    Trofeepunten:
    448
    Ik ga mijn citytrips niet met Ryanair doen .. .maar als ik ultra goedkoop moet positioneren voor een mileagerun die bijvoorbeeld vanaf Dublin start :) dan is een LCC welkom....
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  8. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Persoonlijk vlieg ik liever KLM dan een budgetmaatschappij als Transavia, Ryanair of dergelijke.

    Dit is vanwege service, daar hecht ik waarde aan en ben ik bereid extra voor te betalen.

    Maar als het er op een gegeven op neer komt, dat je ook bij KLM voor alles moet gaan betalen, niets meer aan boord krijgt, tsja.. Waar betaal je dan extra voor.

    KLM moet in mijn ogen, gewoon zichzelf blijven. Gratis 1 ruimbagage handteren en geen toeslagen rekenen zoals ze nu doen. Ook de on-board service moet behouden blijven om hun eigen identiteit te waarborgen, ik ben van mening als KLM daar in slaagt, Ryanair geen concurrent is.

    Ryanair trekt ander publiek aan zoals hierboven al genoemd is door @STH1984 en die gaan geen €50 meer betalen voor service, dan moet KLM goedkoper worden dan Ryanair.

    Persoonlijk verwacht ik dan ook weinig concurrentie t.o.v KLM, Easyjet daarin tegen krijgt wel meer concurrentie en dat is goed voor de mensen die hun voorkeur aan low-cost geven.
     
  9. Sand0rf

    Sand0rf Blue Tier

    Berichten:
    181
    Leuk Bevonden:
    137
    Trofeepunten:
    43
    Tja wat zal ik er van zeggen. Voor de mensen die echt goedkoop ergens heen willen is Ryanair een uitkomst op Schiphol maar ik zal met mijn 1,93 niet snel een stoel boeken. Hooguit om mezelf te positioneren naar Dublin maar dan bij aankomst snel eruit en de benen strekken ;)
     
  10. boeing767

    boeing767 Blue Tier

    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    33
    Ik geloof dat KLM niet enorm veel last van Ryanair zal hebben. In de komende tijd zal de drang naar ontsnapping veel groter worden bij de werkende mensen. Als we naar de toekomst kijken gaan we namelijk met zijn allen harder werken, en ik ben ervan overtuigd dat het grootste deel daarom liever meer betaalt en daarvoor kwaliteit terug krijgt. Kijk maar eens in de festivalwereld, de festivals met de grootste beleving en kwaliteit zijn vaak het duurst (Tomorrowland) maar zijn wel binnen no-time uitverkocht. Die trend gaat zich uitbreiden naar heel veel sectoren, verwacht ik, zo ook de luchtvaart. De maatschappijen die hier kwaliteit en beleving (denk ook social media) bieden zullen in de toekomst sterker worden. Ryanair hoort daar vooralsnog niet bij, en ik vraag me af of ze überhaupt ooit van hun low-cost imago af komen, mochten ze zich gaan focussen op de full-service markt. Langzamerhand geloof ik dat we in de komende jaren van een consumerende economie naar een beleveniseconomie gaan.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  11. MaxJ91

    MaxJ91 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Ik ben twee meter en heb nooit echt het gevoel dat de ene maatschappij nu ruimer zit dan een ander. Al voelt Czech Airlines altijd wel erg goed :p
     
  12. Wouter

    Wouter Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Voor korte vluchten, hoe goedkoper hoe beter. Ik ga geen 100+ euro meer betalen voor een handvol miles (want 25%) en 2 segments.

    Ik woon in Amsterdam, en ik juich een nieuwe low cost airline op Schiphol van harte toe. Al die andere vliegvelden in Nederland zijn zo slecht aangesloten op het OV, op Schiphol stoppen gewoon intercities.

    Voor het geld van 1 weekendtrip bij KLM, boek je vaak 2 weekendtrips bij een budget airline. 2 trips > 1 trip.
     
    Maan vindt dit leuk.
  13. Desley

    Desley Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    143
    Daar ben ik het helemaal mee eens MaxJ91, een stoel die lekkerder zit dan bij Czech airlines ben ik nog niet tegengekomen, wat zak je daar lekker in weg. Moet ik er bij vermelden dat ik nog nooit een echte BC ervaring heb gehad.
     
    MaxJ91 vindt dit leuk.
  14. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    de markt waar KLM in opereert verandert met de snelheid van het licht. 10 jaar geleden was het een andere wereld met aanzienlijk minder concurrentie dan nu en over 5 jaar is de luchtvaart weer totaal anders. het is de uitdaging voor de KLM om een strategie te vinden waardoor ze kunnen groeien en weer geld kunnen verdienen. Ryanair hoeft dat niet meer te doen want die hebben de juiste strategie al gevonden. ze groeien als kool en verdienen geld als water. Ja ze opereren in een ander marktsegment maar alleen al door goedkopere tarieven zullen ze klanten bij KLM wegtrekken kan niet anders. Dublin ok is niet zoń grote bestemming maar barcelona londen worden ook genoemd. en waar dan naartoe? positief voor de consument is dat de tarieven bij de Klem waarschijnlijk omlaag zullen gaan.. maar ik ben er zeker van dat dit hoofdpijn oplevert in Amstelveen. en over 5 jaar? dan heeft RYR de bestemmingen verder uitgerold via amsterdam is Easyjet 3 keer zo groot op schiphol heeft Vueling zuid europa in handen en heeft Norwegian meer dan 250 toestellen die ook via schiphol scandinavie bedienen en wizzair doet gewoon het oosten. Kortom alle europese bestemmingen zijn via schiphol met een LCC aan te vliegen en waarschijnlijk ook nog dag/rand. Is er dus strategisch gesproken nog een rol weggelegd voor de KLM binnen europa of beter stoppen met verliesgevende europese aktiviteiten en concentreren op long haul?

    de tijd zal het leren en waarschijnlijk eerder dan later want ik denk dat de kans dat AirFrance gaat bezuinigen nagenoeg nul is de stakingen komen ongetwijfeld direkt terug en als de kas dan echt leeg is is er waarschijnlijk nog maar 1 redding, de KLM verkopen..
     
    Mike en Lionell vinden dit leuk.
  15. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Ik vloog vandaag naar Stockholm en wat schetste mijn verbazing, er stond al een Ryanair B737 op Schiphol. Test vluchtje?, aangezien ze pas in Oktober gaan vliegen van Schiphol. Of was het Michael O’Leary z'n prive vliegtuig voor een persconferentie? :cool:
     
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.725
    Leuk Bevonden:
    1.953
    Trofeepunten:
    648
    Het laatste. Niks spannends aangekondigd.
     
  17. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Het is het testtoestel van Ryanair dat op schiphol staat inderdaad. Daarmee traint de crew op nieuwe bestemmingen
     
  18. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    De nieuwe route van Ryanair, AMS-DUB, lijkt goed aan te slaan bij het Nederlandse publiek. Op zich denk ik geen verrassing! Voor alle citytrippers, die prijs boven een kwalitatief goede reiservaring kiezen, is dit natuurlijk de uitkomst, maar zal Ryanair daadwerkelijk een aandeel op de zakelijke markt kunnen 'veroveren', zoals O'leary beweert?

    http://corporate.ryanair.com/news/n...anair-nieuw-amsterdam-dublin-route/?market=nl
     
  19. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Ze mogen wel eens een nieuwe /betere (Nederlandstalige) copywriter inhuren...
     
    MaxJ91, Flying doc en Jan van Putten vinden dit leuk.
  20. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Lijkt wel Google translate
     

Deel Deze Pagina