[Resources]Het kiezen van een Frequent Flyer programma

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door DutchFrequentFlyer, 1 sep 2014.

  1. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Hoewel ik lang een trouw Flying-Blue aanhanger ben geweest, ben ik de afgelopen maanden steeds meer naar andere programma's aan het kijken. Vooral om de 25% in de meeste economy-class fare buckets me het bloed onder de nagels vandaan haalt. Helaas zijn KLM en partners op de routes die ik vaak vlieg qua tijden en zelfs kosten meestal het meest aantrekkelijk.

    Maar, enough about me: het leek me handig om wat van de 'resources' met elkaar te delen die handig zijn bij het kiezen van het juiste/meest aantrekkelijke loyalty-programma.

    Vergelijkende schema's en grafieken
    Vergelijking FF programma's in de VS
    Hier worden de grote programma's in de VS met elkaar vergeleken. Het gaat daarbij vooral om status, op miles wordt niet diep ingegaan.

    Vergelijking stopover-regels verschillende airlines
    Bij het kiezen van een loyalty programma is niet alleen het aantal miles wat je verzamelt relevant, maar ook wat je ervoor kunt kopen: als je bijvoorbeeld een award ticket bij KLM koopt kun je maar 1 stopover boeken, bij asiana tot wel 7!

    Vergelijking van 'kosten' van award vluchten bij verschillende airlines
    Let op: Dit zegt weinig over (1) De extra kosten (belastingen etc.) en (2) hoe makkelijk of moeilijk het is om miles te verzamelen (bijv 25% bij econ. KLM). Daarnaast zijn dit de prijzen vanuit de VS.


    Alliance- & Airline-specific
    Oneworld
    The complete guide to British Airways Avios

    Star
    Guide to earning miles with Star Alliance
    Complete guide to United Miles
    Guide to ANA miles (bekend om het feit dat ze 4 stopovers op award-vluchten toestaan)

    Skyteam
    Vergelijking Skyteam FF programma's
    Skyteam Ultimate Guide

    [ Wordt morgen uitgebreid. Nu lekker slapen ;) ]
     
    SVDH, flying2much, PNF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Ik vraag me ook af of Flying Blue nog de moeite is. Ik haal wel vrij gemakkelijk de platinum kaart, maar het aantal miles voor een ticket ligt belachelijk hoog. Persoonlijk zie ik het Aeroflot programma wel zitten.
     
  3. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ja, dat is waar. Zeker in vergelijking met het aantal miles dat je op economyclass tickets verdient (25 procent) in de meeste fare buckets. Grote nadeel van switchen is wel, dat (voor zover ik weet) KLM-AF de enige maatschappij is met een Promo Awards-achtig concept binnen Skyteam.

    Vlieg je meestal C of Y?
     
  4. flyerbe

    flyerbe Silver Tier

    Berichten:
    344
    Leuk Bevonden:
    239
    Trofeepunten:
    268
    Ongeveer 50/50 C & Y.
    Die promo awards zijn leuk, maar na de forse stijging van het benodigde aantal miles en het feit dat meer en meer promo awards aan 25% te boeken zijn is de fun daar ook wel een beetje weg.
     
  5. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ik heb zelf nog niet met Aeroflot gevlogen, maar kan me herinneren eens gelezen te hebben dat ze niet zo zorgvuldig omgaan met crediten van miles en vluchten. Soms doen ze 't gewoon niet.
     
  6. Big_Rolo

    Big_Rolo Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Goede discussie. Ik zit met dezelfde overweging. Jaarlijks vlieg ik 3/4 keer per jaar intercontinentaal naar de US/India/Singapore in business class. Nu ca 160k FB-punten, maar twijfel om bij FB te blijven. Aangezien ik de punten wil inwisselen voor vluchten met vrouw en twee kinderen, maken met name de bijkomende kosten het een duur verhaal. In verhouding is een goedkoop EC ticket boeken voordeliger dan punten inwisselen.

    Zelf denk ik aan Alaska? Partners zijn o.a. KLM/AF/DA, BA/AA, Emirates en Cathay. Lijkt mij op het eerste gezicht een goed programma om punten van veel gevlogen maatschappijen te centreren. Ben alleen benieuwd of je ook gemakkelijk award tickets op de partner airlines kunt boeken. Iemand ervaring?
     
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Alaska Airlines (AS) Mileage Plan is vooral bedoelt voor reizen van of naar de US. AS heeft een unieke award chart, niet zoals de reguliere regio based of distance based charts, maar een speciale award charts per luchtvaartmaatschappij per regio. Een award vlucht met KLM naar de US en ME gaat nog wel, maar naar Azië? Nee, dat gaat niet werken. Vanaf Europa naar de US via Dubai met Emirates, geen probleem, maar Europa naar Dubai met Emirates kan weer niet. Oftewel, er zitten veel haken en ogen aan. Hier(click) staan alle award charts van AS.

    Daarnaast kun je geen luchtvaartmaatschappij mixen, op Air France - KLM na dan.
    One Mile At A Time heeft een uitgebreid artikel over AS Mileage plan geschreven. Deze kun je hier(click) vinden.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  8. Kris C.

    Kris C. Newbie

    Berichten:
    50
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    8
    Ik vind het altijd lastig om het juiste FF programma te kiezen. Ik woon in Nederland maar vlieg heel vaak op en neer naar Azie. Binnenkort verhuis ik ook richting Azie. ;-)
    Ik heb besloten om mijn FB Gold te proberen behouden (weer behalen). In april ga ik echter weer naar Silver, vrees ik. Ondertussen wel OW Sapphire gehaald (status match) via Topbonus en *A Elite via TK Status match. EY heb ik ook maar aangevraagd.
    In Azie zal ik zo nu en dan wat "makkelijke goedkope" vluchten nemen tussen bepaalde steden met airlines die nergens toe behoren (so be it, de prijs is te goed) en regelmatig *A en OW en veel minder ST... Ik ben zelf benieuwd hoe me dit het eerste jaar zal bevallen...
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2015
  9. Big_Rolo

    Big_Rolo Newbie

    Berichten:
    15
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Het voordeel van Alaska leek mij het sparen van punten via KL/AF/BA etc, lees van verschillende allianties, op 1 plaats. Maar de beperking van de awards maakt het inderdaad niet interessant. Dan nog maar even bij KLM FB blijven. Tenzij er nog andere suggesties zijn...
     

Deel Deze Pagina