Reis naar USA na Corona; brief van arts nodig indien geen test.

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Rem76, 23 mrt 2022.

  1. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Goedemorgen,
    Binnenkort vlieg ik naar de USA met Delta, tenminste dat hoop ik nog steeds. De vaccinaties voor de reis heb ik. Helaas afgelopen tijd Corona opgelopen en een deze dagen krijg ik mijn herstelbewijs via de GGD.

    Voor de reis naar de USA vragen ze een negatieve PCR-test of antigen-test. Ik ben bang dat de PCR test misschien nog positief uitslaat.
    Ik las echter ook dat je kan reizen naar de USA met een herstelbewijs EN een brief van een arts waarin staat dat je mag reizen.

    Onderstaande uit de informatie van het CDC Amended order:
    Required Proof of Negative COVID-19 Test Result or Recovery from COVID-19 All airlines and other aircraft operators must additionally confirm one of the following for each passenger – 2 years or older––prior to their boarding a flight to the United States from a foreign country: 1. A negative result for a Qualifying Test or 2. Documentation of Recovery from COVID-19 in the form of a positive COVID-19 viral test on a sample taken no more than 90 days prior to departure and a letter from a licensed healthcare provider or public health official stating that the passenger has been cleared for travel.

    Ook KLM Travel Doc en DELTA.COM geven dezelfde informatie.

    Het gaat mij om deze brief of verklaring.

    Uiteraard de eigen huisarts gevraagd, maar deze wil/mag dat niet doen. GGD verwijst mij weer naar de huisarts.

    Mijn concrete vraag aan jullie; wie heeft er ervaring met reizen naar de USA met een herstelbewijs na Corona en deze verklaring/brief met een "cleared to travel"?
    Waar heb je deze aangevraagd of laten maken? Is hier een standaard verklaring/brief voor die ergens als format te downloaden is?
    Ik heb op de website van KLM Health Services wel een format gevonden, heeft iemand die misschien gebruikt voor dit doel?
    https://klmhealthservices.com/en/journey-preparation/medical-certificate/

    Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen. En anders maar hopen dat de antigen-test negatief uitslaat op de dag voor vertrek... blijft dan wel even spannend.

    Dank voor jullie input.
     
    Youssra en DirkOnTour vinden dit leuk.
  2. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Ik heb hier geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat een antigeen test vrij snel weer negatief is.

    Een PCR test kan - vooral bij hogere CT waardes - nog enige tijd positief zijn. Dat is lastig, vooral bij landen waar je ook nog een test bij aankomst moet doen.

    Weet niet hoe lang je nog hebt maar als je weer hersteld bent kun je redelijk gerust zijn op een negatieve antigeentest.
     
    Rem76 vindt dit leuk.
  3. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Dat klopt zeker, maar het wordt als optie aangeboden, dus dan ben ik beniewd naar de concrete mogelijkheden.
    Die antigen test kost trouwens ook weer geld, maar das het minst belangrijk op zo'n reis.

    Overigens...KLM weet het zelf ook niet. Hele ochtend al via What's app bezig voor informatie. Blijkt dat ze geen idee hebben waar die 'certified letter of recovery' aan moet voldoen en ze wijzen naar de authoriteiten.
    Ik vraag mij werkelijk af wat de dame of heer aan de fysieke incheckbalie dan moet controleren en welke instructie zij krijgen om het te accepteren of te weigeren.
     
  4. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    13
    Rem76 vindt dit leuk.
  5. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    530
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Zoals @Bijzonderetickets al aangeeft slaat een antigeentest sneller weer negatief na herstel. Voor zowel heen- als terugreis heb ik laatst gebruik gemaakt van een zelftest incl certificaat. Deze kun je gewoon thuis of daar in een hotelkamer doen en je ontvangt een reiscertificaat. Mocht je dus al poosje negatief testen met een zelftest dan zou ik voor zo'n oplossing gaan ipv PCR.
     
    Rem76 vindt dit leuk.
  6. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Top, dank je wel. Uiteraard ga ik ook voor de test en ik verwacht dat ie wel negatief uitslaat, maar stel...... dan heb ik nog een andere route.
     
  7. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Hi Bjorn, ik ga ook voor de snelle antigen test, hoor. Maar de optie wordt nou eenmaal aangeboden op de site, dus ik ben gewoon heel benieuwd naar zo'n brief.
     
    Bjorn en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  8. Wouterf84

    Wouterf84 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    18
    Hier hetzelfde verhaal, ik ga ook voor de antigeentest. Fingers crossed!

    De website https://fitfortravel.nl/ gaat naar een particulier in Amstelveen, ik ga met die persoon of instantie niet mijn persoonsgegeven delen.
     
    Rem76 en Daan3 vinden dit leuk.
  9. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Wij zitten met hetzelfde ‘issue’: recent corona gehad, hebben het ggd herstelbewijs, maar geen brief. We vliegen eind april met zijn 4-en naar Atlanta, dus doen voor die tijd thuis een zelftest, als die negatief is kopen/doen we een sneltest met reisverklaring.
    Plan B is voor ons om via vaccinatiecentrum.nl een brief te laten aanmaken (vergelijkbare kosten). Overigens niet bekend of dat briefje voldoende is: KLM verwijst enkel naar het CDC, en kan geen info geven hoe je aan een huisartsenbrief komt die de huisarts niet verstrekt.
     
    Rem76 vindt dit leuk.
  10. Rem76

    Rem76 Blue Tier

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    132
    Trofeepunten:
    33
    Ha vedje, dank je wel voor je reactie.
    Ik ben afgelopen week op Schiphol bij de servicebalie van KLM langsgeweest. Probleem uitgelegd en vertelt dat ik niet bij de check-in wil staan en dan niet de goede papieren heb. De service agent wist ook niets van die brief, maar nam de moeite om de 'hotline' te bellen. Deze lijn wordt gebruikt door personeel wat de passagiers moet inchecken en dan ergens tegenaan lopen en advies nodig hebben.
    Verrassend genoeg bleek de persoon aan de telefoon te vertellen dat het vaccinatiebewijs als 'letter of recovery' wordt gezien door KLM. Dus zowel je herstelbewijs als je vaccinatiebewijs. Het vaccinatiebewijs zou dan de officiele brief van de health care provider moeten zijn.
    De service agent had dit ook nog niet eerder gehoord, maar vertelde:"tja, je moet maar ergens vanuit gaan dat het goed is".
    Ik vlieg a.s. donderdag.
    Mijn stappenplan wordt als volgt. Eerst proberen met herstelbewijs en vaccinatiebewijs. Willen ze echt een brief zien, dan heb ik er eentje aangevraagd bij fittotravel die ik achter de hand heb. Ik ga ook maar een officiele antigen test doen, maar die heb ik als laatste middel achter de hand.

    Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoever ik in deze stappen kom totdat ik mijn boardingcard heb.

    To be continued... donderdag geef ik een update.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2022
  11. Youssra

    Youssra Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
     
  12. Youssra

    Youssra Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Op de site van de CDC staat er dat je alleen Amerika binnen komt als je volledig gevaccineerd bent volgens de Amerikaanse regels. 2x vaccin of 1 janssen. Herstelbewijs geldt niet. Zelf heb ik corona gehad en heb dus alleen een herstelbewijs, volgens de site kom je dan Amerika niet in. Kan je mij laten weten of het gelukt is? Ben erg benieuwd!
     
  13. PMTS2022

    PMTS2022 Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    En hoe is het gegaan... Ik vlieg eind April en zit met hetzelfde probleem. Dus ben erg benieuwd of het is gelukt met alleen herstel en vaccinatiebewijs. Alsvast bedankt wat je tot nu toe had aangegeven.
     
  14. EVO

    EVO Newbie

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    62
    Trofeepunten:
    18
    Op dit moment kom je inderdaad Amerika niet in als je niet volledig gevaccineerd bent. Naast de vaccinatie moet je een negatieve covid test hebben of een herstelbewijs.
    Alleen een herstelbewijs is niet voldoende.
     
  15. vedje

    vedje Newbie

    Berichten:
    29
    Leuk Bevonden:
    15
    Trofeepunten:
    3
    Wij zijn net door de controle heen, we hadden een fit-to-fly brief van vaccinatiecentrum.nl waarin ook het gevraagde positieve testbewijs omschreven stond, en onze vaccinatiebewijzen (de kids hoefden dat niet te laten zien).
    positief testbewijs van de ggd en het Europees herstelbewijs werden niet bekeken.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  16. HarmDommisse

    HarmDommisse Blue Tier

    Berichten:
    300
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63

Deel Deze Pagina