Rechten bij veranderde vlucht

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 28 jul 2016.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Helaas ben ik een van de pechvogels die een vlucht met de China Airline A350 in het vooruitzicht hadden staan die nu niet doorgaat. Ik vraag me af wat mijn rechten nu zijn. China Airlines heeft me op een 15 jaar oude kist gezet (A343) ipv een maand oude A350 plus ik vertrek een dik uur eerder op de heenweg en kom bijna 3 uur later weer thuis aan op de terugweg. China Airlines claim alleen een volledige teruggave van het aankoopbedrag te kunnen aanbieden (ticket gekocht voor 510 euro welke nu 1500 euro kost) en weigert me om te boeken op bijvoorbeeld de KLM vlucht wat een fair alternatief is qua kist en tijden. Mag dit?
     
  2. JRRM

    JRRM Blue Tier

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    33
    Er zal wel ergens in de kleine lettertjes staan dat het vliegtuigtype kan veranderen en dat het schema onder voorbehoud is..... Weinig kans dat je er een KLM vlucht weet uit te slepen als je een CI ticket hebt.

    Ik las laatst een discussie op de Facebook van de KLM van iemand die al lang geleden een ticket naar SXM had gekocht om nog een keer met de 747 te vliegen en onaangenaam verrast was dat met ingang van het winterseizoen de A330 wordt ingezet. Ook daar waren ze niet flexibel en werd er gewezen op het feit dat vliegschema's en vliegtuigtypes aan verandering onderhevig kunnen zijn.
     
  3. RickFlyer

    RickFlyer Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Consuwijzer (bron):
    "Hebt u een los vliegticket gekocht? Dan hoeft u niet zomaar te accepteren dat de vluchttijden worden gewijzigd. U mag van de luchtvaartmaatschappij verwachten dat deze zich houdt aan de vluchttijden die op het ticket staan. Zo niet, dan hebt u het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dit betekent dat u niet vliegt met dit ticket en dat u recht hebt op uw geld terug.

    Maar let op: u mag de overeenkomst alleen ontbinden als de wijziging groot genoeg is. Of een wijziging groot genoeg is, hangt af van de situatie. Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Dan is het uiteindelijk aan een rechter om dit te beoordelen.

    Krijgt u een heel andere vlucht aangeboden? Dan is er sprake van annulering van uw vlucht. Er gelden speciale regels voor annulering van vluchten. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met het Europees Consumenten Centrum."

    Als hier sprake is van het laatste dan gaan we richting EC261, maar zoals het er nu uit ziet heeft China Airlines het recht om jou alleen de volledige reissom te vergoeden en jou niet om te boeken op de KL vlucht
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Er is sprake van twee zaken; een equipment change en de vertraging.
    De wijziging van het vliegtuig en de impact daarvan heeft betrekking op je overeenkomst met China Airlines. Dat is een vervoersovereenkomst die je van A naar B brengt met wat condities eraan. Zo'n overeenkomst mag je ontbinden als je niet meer krijgt waar je voor betaald of als de condities sterk wijzigen. Een vliegtuigwijziging kan nou eenmaal voorkomen -zeker als je zo ver van te voren boekt- en dit zal ongetwijfeld in de Conditions of Carriage staan. De vliegtuig wijziging is ook niet groot genoeg om te zeggen dat je niet meer krijgt waarvoor je hebt betaald. Je krijgt immers nog steeds vervoer van A naar B, en de gemiddelde consument zou waarschijnlijk het verschil niet eens merken. Hoewel de A350 natuurlijk een stuk comfortabeler zal zijn, is dit geen reden waarbij je CI kan afdwingen om te boeken. Hetzelfde geldt als een airline je stoel verandert van een exit row aisle naar een middle seat achterin. Het is een stuk oncomfortabeler maar je krijgt nog steeds vervoer onder 99% van de originele vervoersomstandigheden. Die rechten behoudt een maatschappij zich nou eenmaal voor.

    Dan de vluchttijden. Omdat deze wijziging zo ver van te voren plaatsvindt, en de vertraging relatief beperkt blijft (<3 uur) kan EC261 weinig doen. Geen compensatie en ook niet verplicht omboeken. Het enige wat CI moet doen, omdat zij het contract wijzigen en jij akkoord moet gaan met de nieuwe tijden, is zoals hierboven al vermeld een teruggave van het bedrag aan te bieden.

    Overigens, bij American is het in de CoC opgenomen dat een equipment change wel reden is voor een omboeking:
     
    jongesander, Alias en Flying doc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina