Ik vlieg over 2 weken ATH-AMS en kreeg vorige week een mail dat de vlucht geannuleerd was, kennelijk uit het schema gehaald door KLM. Na bellen met de Platinum line is het omgezet naar een tussenstop in VIE met Skyexpress/Austrian. Ik vraag me nu af hoe het zit met m'n platinum voordelen? Als ik een (exit row) stoel wil kiezen bij Skyexpress/Austrian moet ik betalen, net als voor lounge toegang. Kan ik die kosten claimen bij KLM? Platinum line kwam met 'je kunt het proberen maar geen garantie'. Iemand ervaring hiermee?
Dit is wel een vervelende, want bij een annulering van 14 dagen of langer hoeft de luchtvaartmaatschappij alleen maar te zorgen voor een alternatieve vlucht en eventuele bagage of als er geen goede alternatieven zijn voor terugbetaling van het ticket. Ik heb het gelukkig alleen maar gehad met vluchten vertrek uit Amsterdam en mocht in alle gevallen alsnog de KLM lounge binnen, maar bij een partner louinge op een outstation zal dat niet gaan. Mijn ervaring is wel bij klachten toen ik een keer een maaltijd op Frankfurt Airport had gedeclareerd dat ik indertijd als gold het wel vergoed heb gekregen, mede ook omdat ik van Amsterdam naar Frankfurt op op stoel 26B zat, van Frankfurt naar Istanbul had ik dan weer geen klachten, daar zaten 30 man in de Airbus 320 dus kon je prima zitten. Ik schat in dat als je de Platinum lijn kan bellen dat je ook wel die status hebt dat men in redelijkheid best wel gemaakte kosten wil vergoeden omdat ze je toch graag als klant wil behouden, maar garantie heb je niet.
Ik ben in januari vanuit Dubai naar Amsterdam omgeboekt met vanuit KLM naar Emirates vanwege annulering van de KLM vlucht een paar uur van te voren. Ik had een comfort stoel. Bij Emirates gewoon economy. Bij het inchecken moest ik als platinum flying blue gewoon Euro 290,- !! betalen. Dat was nogal suf, echter wel het bedrag van de KLM terug gekregen tegelijk met de 2 biertjes die ik in de sports bar (a 22 euro) had gedronken. Toen ik bij de platinum lijn nog aangaf dat ik terug was gezet naar economy kreeg ik nog 12.000 miles ter compensatie. Al met al prima. Alhoewel ik bij de KLM wel een "senior" nodig had om mijn declaratie toegewezen te krijgen. De eerste persoon was te junior vertelde men mij en moest door een seniore persoon behandeld worden. Ons reisburo kreeg het overigens in eerste instantie niet voor elkaar bij de KLM, dus daarom zelf aan de slag gegaan via de platinum lijn