Laatste leg AMS-BRU met trein...hoe zat het ook alweer met bagage?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Roog, 4 jan 2023.

  1. Roog

    Roog Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Hi forumleden,

    Ik ben van plan een ticket te boeken BRU (met Thalys) - CDG - SJO - PTY - AMS - BRU (met Thalys). Dit scheelt namelijk honderden euro's (voor gezin met 2 jonge kinderen) met vertrek vanuit AMS naar SJO.

    De laatste leg AMS-BRU ben ik uiteraard niet van plan te volbrengen. Wordt je bagage gewoon gelabeld naar AMS of is dit inmiddels veranderd (op BRU kan je voor de heenreis nl. wel al bagage inchecken voor de aansluitende vlucht naar SJO)? De 'overstap' voor AMS-BRU kan ik eventueel op 7 uur zetten bij het boeken als dat iets zou veranderen.

    Alvast dank voor jullie reacties!
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.823
    Leuk Bevonden:
    2.031
    Trofeepunten:
    358
    Als het laatste segment een treinsegement is, dan gaat de bagage tot Amsterdam. moet je het daar van de band halen, en vervolgens bij de NS Internationaal desk het ticket ophalen.
    Dat laatste is van belang als je eventueel wel de XP en miles wilt, de trein hoef je niet te nemen, afhalen van het ticket dan wel.

    Bij vertrek moet je je uiteraard wel melden in Brussel om daar je ticket te krijgen en vervolgens de trein te nemen naar Schiphol. Je mag ook een trein eerder.
    Ook hier check je de bagage op Schiphol in, daarom zou ik een overstap op Schiphol van 1,5 uur afraden als je met kinderen ook nog bagage wilt inchecken en vervolgens door security en paspoortcontrole moet, het kan allemaal wel, maar relaxed is het allemaal niet.

    Dat het vanaf Belgie goedkoper is, is bekend, je zou trouwens ook kunnen kijken met vertrekt ZWE of tegenwoordig ANR, dat is ook een treinsegment, en de Thalys stopt ook daar, en het zal goedkoper zijn vanuit Nederland om naar Antwerpen te reizen dan naar Brussel.
    Vaak is dit ticket dezelfde prijs als vanuit Brussel of juist iets goedkoper of iets duurder, de logica ontgaat mij altijd.

    De overstap zou ik trouwens niet langer zetten bij aankomst op Schiphol, maar juist zo kort mogelijk, want ook al ga je de trein niet nemen, als je toch je ticket wil afhalen voor de XP en miles dan mogen ze deze maar beperkt voor vertrek afgeven.
     
    Roog, FlyRemco, noppie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    En moet je ook met je hele reisgezelschap in Brussel Zuid of Antwerpen Centraal zijn om de tickets mee te krijgen? Of kan 1 persoon dat doen voor een gezin?
     
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.823
    Leuk Bevonden:
    2.031
    Trofeepunten:
    358
    Het bijzondere is dat in Antwerpen nog nooit om mijn ID is gevraagd, terwijl bij vertrek vanaf Schiphol naar Antwerpen ze altijd mijn ID willen zien. En daar merkt men ook op dat je echt geen trein eerder kan nemen, dat mag niet meer door de drukte, maar als je wilt kan je dus gewoon een trein eerder als de conducteur dat goed vindt, ik neem af en toe de Thalys wel tot Rotterdam, maar daar heb ik alleen wat aan als het de eerder dan geboekte Thalys is anders is de intercity defect (geen spelvaut) sneller.

    In Antwerpen is de boekingscode genoeg om het ticket mee te krijgen, ik denk dat het dus ook lukt voor iemand anders of voor meer personen, maar ik zou het er toch niet op wagen omdat volgens de letter der wet je wel je ID moet laten zien en aan trein in principe wel je ticket moet worden gescand, en of de medewerker aan boord daaraan wil meewerken is de vraag, een persoon toevallig op de WC gelooft men nog wel, 4 tegelijk is wat minder geloofwaardig.
    Maar als het zoveel kan besparen is dat het 'offer' wel waard.
     
  5. Boontje

    Boontje Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Uit ervaring weet ik dat dit de werkwijze is vanuit Antwerpen, maar weet je zeker dat dit ook het geval is in Brussel? Ik stap binnenkort nl. op de trein in Brussel richting CDG en heb begrepen dat de bagage op het treinstation in Brussel kan worden ingeleverd en ik het op mijn eindbestemming van de band kan halen. Ik weet niet of dit andersom om ook het geval is?
     
  6. Roog

    Roog Newbie

    Berichten:
    63
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    BRU-CDG met Thalys is volgens de website van AirFrance als volgt:

    BRU-CDG.png
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.903
    Leuk Bevonden:
    3.321
    Trofeepunten:
    508
    Voor de routes ZYR/ZWE-AMS en vv staat op je treinticket geprint dat een trein eerder of later binnen de voorwaarden valt, mits plaats beschikbaar. Dus als dat discussie oplevert, gewoon ticket laten zien.
    Ze geven vaak wel aan dat je ticket niet geldig is op een andere trein dan de Thalys, dus als je Amsterdam - Rotterdam centraal met de intercity direct pakt reis je technisch gezien zonder geldig vervoersbewijs. Dat klopt wel volgens de voorwaarden.

    Het traject Brussel-Zuid - AMS is heel anders dan Brussel-Zuid - CDG. Richting AMS heb je de Thalys en richting CDG de normale TGV. Richting AMS kun je je ticket afhalen bij de treinbalie (waar je dus een treinkaart krijgt en op Schiphol opnieuw naar de balie gaat om je bagage in te checken en je boarding pass daar pas krijgt). Richting CDG ga je naar een Air France incheckbalie op het treinstation, waar een boarding pass krijgt, ook al voor je aansluitende vluchten. Je moet je ook aan die route houden, dus een trein eerder of later valt richting CDG niet binnen de voorwaarden, tenzij er onregelmatigheden zijn, net als een normale vlucht met overstap. Alle passagiers moeten zich melden bij de AF balie, net als op de luchthaven.

    De terugreis die je zou willen boeken via AMS kun je gewoon doen zoals @Ozzietukker beschrijft, bagage tot AMS.
     
  8. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    110
    Leuk Bevonden:
    176
    Trofeepunten:
    43
    Bij twijfel kun je in dit soort gevallen ook zoiets boeken:
    1.BRU - CDG - SJO
    2.PTY - AMS
    3.CDG - BRU

    Volgens de tariefsvoorwaarden heb je dan nog steeds een retourtje, maar dient je bagage vrijgegeven te worden in Amsterdam. Laatste vlucht CDG-BRU is dan uiteraard no-show. Vooral handig als het niet gaat om segmenten per trein.
     
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.092
    Leuk Bevonden:
    950
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb ook even een vraagje hierover:

    Ik zit te kijken naar een route BRU > AMS > LAS en dan LAS > AMS > BRU in Premium Comfort gezien dit 400 euro scheelt dan direct vanaf AMS (en dan ook nog extra XP oplevert). Nu snap ik dat ik de laatste leg AMS > BRU niet hoef te doen en mijn bagage gewoon van de band ophaal gelukkig.

    Echter op de heenweg heb ik maar 1hr35min overstap tijd van trein op vliegtuig (ICA). Ook al heb ik SP en Privium vind ik dit toch wel erg krap. Weet iemand of ik de dag van te voren (zeg, eind v/d middag / begin avond) al bij de SkyPrio check-in balies mijn koffer kan inchecken, naar Brussel kan gaan en dan zonder bagage de volgende ochtend de Thalys in kan stappen?
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.823
    Leuk Bevonden:
    2.031
    Trofeepunten:
    358
    Het zal niet mogelijk zijn om de avond van te voren de bagege in te checken omdat simpelweg je vlucht nog niet open is, pas bij het ophalen van het treinticket in Brussel (of Antwerpen) is het ticket geactiveerd, al moet deze volgens de regels ook in de trein nog gescand worden maar dat laatste kan nooit een harde eis zijn, want hoewel ik de conducteur altijd op zoek (ik pak eigenlijk altijd een trein eerder, dat mag ook volgens de voorwaarden) kan het zijn als je regulier instapt dat de conducteur je voorbij loopt.

    Nu ben ik het met je eens dat 1 uur en 35 minuut overstappen wat aan de krappe kant is, maar als ik nu kijk naar de route zie ik de 7.52 trein als laatste mogelijkheid en dan heb je genoeg tijd, er is ook een 06.52 trein.
     
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.092
    Leuk Bevonden:
    950
    Trofeepunten:
    143
    Ok goed om te weten, dank! Helaas is de 06:52 trein juist de optie in het KLM ticket, welke dus uiteindelijk 1u35min geeft op AMS (vertrek is 10:00 AM). Eentje eerder is er niet.

    Ik zie nu dat ik ook kan vliegen om 06:10, maar dat geeft weer een lange, 3 uur overstap op AMS.
     

Deel Deze Pagina