Kosten voor betalen met AMEX Flying Blue

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Carel1, 4 mei 2015.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Zoals jullie waarschijnlijk allemaal al weten kost het bij de KLM € 15 om met een Amex creditcard te mogen betalen. In de Consumentengids van mei staat een artikel over iemand die dat heeft aangevochten en uiteindelijk heeft de KLM de toeslag teruggestort. De motivering van de klager was dat hij met zijn Flying Blue Gold Card moest betalen, vanwege de hieraan gekoppelde doorlopende reisverzekering.
     
  2. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Vanmorgen was het ook weer in "vandaag de dag". Het lijkt dat de druk om deze kosten weg te halen steeds groter wordt...
     
  3. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Transavia heeft volgens onderstaand bericht van 14 april jl de credit card toeslag afgeschaft.

    Transavia heeft per direct de boekingskosten en creditcardtoeslag van elk 5 euro per enkele reis afgeschaft. Toch worden de tarieven niet verhoogd als gevolg van deze zet, zegt commercieel directeur Roy Scheerder van Transavia.

    De afschaffing van de boekings- en betalingskosten is onderdeel van Transavia’s nieuwe positionering, waarbij toegankelijkheid en betrouwbaarheid de belangrijkste thema’s zijn. Scheerder: ‘De consument vindt deze toeslagen niet transparant. Door ze niet langer te berekenen, verwachten we meer passagiers aan te kunnen spreken. Dat hogere volume aan boekingen compenseert het directe verlies aan inkomsten. En dat betekent weer dat we de tarieven niet hoeven te verhogen.’
     
  4. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Nou hopen dat moedermaatschappij KLM snel volgt :)
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  5. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Op internet vond ik het volgende bericht van Agence France Presse:

    Het Europees Parlement heeft met ruime meerderheid een voorstel aangenomen om de kosten van creditcards te begrenzen op 0,3% van iedere transactie in de gehele EU. Voor bankpassen (debit cards) moet een limiet gaan gelden van 0,2%. Mocht het voorstel in mei worden goedgekeurd, dan zal het daarna binnen een jaar in werking treden, aldus het Franse persbureau AFP.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  6. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Kijk dat is beter nieuws. Ik erger me als FB AMEX Gold kaarthouder groen en geel aan de straf die je krijgt voor loyaliteit en voel me iedere keer bij de neus genomen wanneer je 7,50 of 15,- mag aftikken. 0,3% klinkt veel redelijker!

    Overigens is er al een tijdje een manier om deze betaalkosten te omzeilen: boek je ticket via KLM social media. Zij sturen als ze de reservering hebben ingeklopt een betaallink waarbij geen extra toeslag wordt gerekend. Goede ervaringen mee!

    Voor degenen die Fly Now, Pay Later gebruiken: na een boeking via Social Media moet je de servicedesk van AMEX even bellen voor handmatige spreiding. Op je online account wordt de betaling niet als KLM-ticket herkend namelijk.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  7. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Top idee, thanks!
     
  8. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Uitzondering hierop: AMEX
     
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Waarom gelden de nieuwe regels niet voor AMEX? Bovendien als MC en Visa zich wel aan de regels moeten houden en AMEX niet, zou de situatie bij KLM heel vreemd worden. Bij betaling met AMEX € 15 en bij andere cc's 0,3%. Dat kan de KLM toch niet maken voor de AMEX FB cards>
     
  10. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Hoe boek je via KLM social media? Stuur je dan een tweet met de vlucht die je wil boeken?
     
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ik las het ergens, AMEX is de uitzondering in die uitspraak. Misschien zijn ze officieel buiten de EU gevestigd ofzo, dat de uitspraak daarom niet van toepassing is op ze?
    Ik ben er niet zo blij mee als het inderdaad zo is, maar wat kan je doen...
     
  12. menzo2003

    menzo2003 Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Ja, Ik heb er laatst gebruik van gemaakt omdat de online boekingstool niet werkte voor het ticket dat ik wou boeken. Ik weet niet of ze bij normale tickets extra boekingskosten in rekening brengen net als aan de telefoon.
     
  13. menzo2003

    menzo2003 Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Dus voor de extra award en level miles moet je ook bellen?
     
  14. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Inderdaad.
     
  15. FB020

    FB020 Newbie

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    En KLM bepaald in dit geval de boekingstoeslag is me ooit eens uitgelegd. Ze kunnen geen uitzondering maken voor Amex ( als partner) want dan moeten ze dat voor alle creditcards doen.
     
  16. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Sinds juni 2014 geldt volgens de Europese Commissie al de volgende Europese regel:
    Als de consument een creditcard (of een ander betaalmiddel) gebruikt, mag de handelaar daarvoor niet méér in rekening brengen dan de werkelijke kosten die dit voor hem meebrengt.

    Ik kan mij herinneren te hebben gelezen dat de KLM toen vond dat deze regel op verschillende manieren kon worden geïnterpreteerd ???? De KLM zou de nieuwe regels gaan bestuderen en kennelijk zijn ze daar nog steeds mee bezig.
     
  17. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Op Facebook is dit overigens ook al eens aangekaart zie https://www.facebook.com/KLM/posts/10151439770180773. Hier komt uiteindelijk geen inhoudelijke reactie meer van KLM.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2015
  18. Arturas

    Arturas Blue Tier

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Helaas, als je nu via KLM social media boekt en betaald met KLM Amex ( via link die ze sturen) kan niet meer gespreid betaald worden. Had net AMEX aan de lijn gehad en ze hebben memo gekregen om dit niet meer te doen.... Ik zie alleen nog steeds nergens duidelijk vermeld dat ticketes moeten via KLM.nl web site geboek zijn om in aanmerking te komen voor gespreid betaling....
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Twee maanden terug heb ik nog een KLM social media boeking betaald met mijn FB AMEX (Gold). Destijds had ik gewoon de optie om het gespreid te betalen.

    Edit: Typefoutje.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  20. Arturas

    Arturas Blue Tier

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    ik heb vorige week ticket gekocht... Heb nu vraag aan KLM gesteld ( niet dat ik perse gespreid moet betalen maar gewoon om duidelijkheid krijgen.... Ik kan me voorstellen dat sommige mensen misschien wel even krap zitten om grote bedrag in een keer te betalen en als nergens staat vermeld dat gespreid betaling niet werkt bij boekingen via andere kanalen dan eigen klm.nl site dan moet AMEX/KLM dat goed vermelden...)
     

Deel Deze Pagina