KLM: Vlucht gecancelled

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door DutchFrequentFlyer, 21 okt 2014.

  1. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ha allen,

    Er was geen forum waar dit perfect in past. Dus vergeef me dat ik het hier plaats.

    Ik heb een vlucht Spanje-CDG-AMS. Het tweede segment is zojuist gecancelled wegens "weersomstandigheden" (krijg een SMS van KLM). Ik moest ze bellen voor een alternatieve oplossing. Die oplossing was voor mij niet viable (Ik zou morgen pas rond 21-22.00 in Nederland aankomen, terwijl ik een afspraak heb overdag). Dus ik heb besloten gewoon het vliegtuig naar Parijs te nemen en te zien wat daar te regelen is.

    Twee vragen:
    1. Heeft iemand adviezen?
    2. Klopt het dat ik geen recht heb op compensatie, omdat het om weersomstandigheden gaat? Ook als KLM wel andere vluchten heeft die gewoon landen?
    3. De KLM telefoniste gaf aan dat ik in ieder geval recht heb op een hotel-voucher als ik niet vanavond thuis kan komen. Is er nog iets anders waar ik recht op heb?

    Dank alvast!
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ookal heb je misschien geen recht op compensatie, omdat dit als overmacht KAN worden opgevat, heeft KLM altijd een zorgplicht. Ongeacht reden voor de vertraging. Dit betekent dat ze je snacks/maaltijden/hotelovernachting/communicatie aan moeten bieden als je vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is.
    Als je eenmaal in CDG bent zouden er meer opties moeten zijn naar AMS, maar ik kan me indenken dat connecting pax naar longhaul destinations en Elite leden voorrang hebben op de, vaak al standaard, volle vluchten die wel gaan. Als KLM geen goed alternatief aanbiedt en je moet per se ASAP naar NL, kan je ook een refund aanvragen van je ticket volgens mij en dan de Thalys pakken.
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  3. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Thanks! Goed om te weten. Thalys is een goede optie om te overwegen. Eerst maar eens hopen dat mn elite plus status van pas komt...
     
    Ipponmaster vindt dit leuk.
  4. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Succes!
     
  5. dutch_122

    dutch_122 Blue Tier

    Berichten:
    131
    Leuk Bevonden:
    99
    Trofeepunten:
    28

    Heb de vluchten gecontroleerd voor morgenochtend AF/KLM, allemaal zoals verwacht vol.

    Andere optie zou kunnen zijn met AF7181 morgenochtend 0807-0943 naar Brussel (trein) en dan met de trein verder.

    Inderdaad succes
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  6. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Thanks. Net geland, dus let the games begin...
     
  7. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ik kwam aan op het CDG. Geen priority lane bij het loket waar de problemen werden opgelost, maar werd vrij snel geholpen. Hoorde om me heen allemaal horrorverhalen van mensen die pas de volgende avond een vlucht hadden gekregen, terwijl ik tijdig in Nederland moet zijn morgen. Sommige mensen hadden daarnaast ook nog eens een hotel dat ongeveer een uur bij het vliegveld vandaan was met de taxi.

    Toen ik aan de beurt was (ik had voor de zekerheid m'n FB kaart maar tussen m'n paspoort gestopt,zodat ze m'n status niet over het hoofd konden zien) verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon: ik kreeg een vlucht om 08:20 de volgende ochtend en een kamer in het Pullman right next door to the AirPort. Inclusief een voucher voor diner en ontbijt in het pullman. Daarnaast een "upgrade" naar premium economy.

    Alles in orde dus. Ben morgen gelukkig op tijd in Nederland. Vervelend is wel dat ik mijn koffers niet heb gekregen. Ik zal jullie nog even laten weten hoe het diner bevalt!

    The perks of airline status ;)
     
    Basjep, Jan van Putten, SVDH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Goed om te horen!
     
  9. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    (Achteraf) zijn dit de voordelen die een vertraging met zich mee kunnen brengen :)
    Ik heb geen status maar zou me zeker niet 'af laten schepen' met een hotel ver weg en vlucht die de volgende avond pas vertrekt.
     
    DutchFrequentFlyer vindt dit leuk.
  10. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Uiteindelijk weer een flinke vertraging, maar ben zojuist geland. Eind goed al goed...
     
  11. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Weer door weersomstandigheden?
     
  12. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    The saga continues: 2 ingeckeckte koffers zijn pleite. 1 van de twee is in Parijs, van de andere hebben ze geen idee...

    Yes... 10 vluchten zijn er maar geannuleerd. Daar zat precies die van mij bij helaas...
     
  13. LdVinci

    LdVinci Blue Tier

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    29
    Trofeepunten:
    28
    Compensatie :cool:
     
  14. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Meh...goodluck
     
  15. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Heb al wat dingen gekocht (overhemd, T-shirt, onderbroek): Zaken die ik oprecht nodig had om alles in het buitenland lag of in een koffer zat, maar weet niet precies hoever ik kan gaan....
     
    Ipponmaster vindt dit leuk.
  16. Ipponmaster

    Ipponmaster Blue Tier

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Claimen als een malle toch =]
     
  17. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Voor mensen die geinteresseerd zijn in de regels omtrent verloren baggage: Ik ben net iets interessants tegengekomen. Heel veel airlines claimen een regel in de trant van "If you life in the city where you are flying too and on your way home your baggage gets lost you do not get any compensation."

    Die regel is echter volslagen onzin. Ik heb de Montreal convention zojuist eigenhandig doorgespit en niets kunnen vinden dat ook maar in die richting hint. Tevens lees ik in een post van een befaamde "Flyertalker": This 'rule' is often quoted by airlines, but does not really exist. If you can prove that you actually required the items that were in the baggage, there is no reason why your claim should be handled any differently than if the baggage was lost/delayed on the outbound sector(s).
     
    LdVinci vindt dit leuk.
  18. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ik heb even snel gekeken en dit is ook bij (sommige?) reisverzekeraars. Zo dekt mijn ABN Creditcard bagageverzekering alleen aankopen in het buitenland n.a.v. vertraagde bagage.
     
  19. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Yes, klopt. Mijn reisverzekeringen ook. Reisverzekeringen kunnen die beperking rechtmatig aanbrengen als het in de polisvoorwaarden staat volgens mij. Airlines kunnen dat (lijkt me) niet omdat ze aan de Montreal Convention gebonden zijn.
     

Deel Deze Pagina