Luchtvaartmaatschappij KLM komt onder steeds hogere druk op Schiphol te staan. De nationale luchthaven wordt de arena voor de prijsvechters, nu dinsdag bekend is geworden dat de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling de capaciteit deze winter op Schiphol met 35% uitbreidt. Het Britse EasyJet komt volgend voorjaar al met een basis naar Schiphol en ook de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair maakte vorige week in het FD bekend dat ze over een jaar wil vliegen vanaf Amsterdam. De luchtvaartmaatschappijen willen zich allemaal vestigen op Schiphol, voordat ze mogelijk geen kans meer krijgen als het vliegveld bij Lelystad er komt. KLM, dat de verliezen op de Europese routes wil beteugelen, wordt zwaar door deze concurrentie geraakt. Kind van de rekening Daarmee lijkt KLM het kind van de rekening te worden van de groeiambities van Schiphol. Vorig jaar bereikten de twee onder leiding van oud-minister Hans Alders een akkoord, waarin werd afgesproken de kwaliteit van het netwerk van Schiphol gekoesterd en verder uitgebouwd moest worden. KLM onderhoudt intercontinentale verbindingen die voor het vestigingsklimaat in Nederland onontbeerlijk zijn, was daarachter de gedachte. De komst van prijsvechters betekent dat er op al bestaande routes nog vaker wordt gevlogen, iets waarmee de kwaliteit van het netwerk niet hoger wordt. Meer concurrentie KLM moest dinsdag nog een andere tegenslag incasseren, want slots op Schiphol gaan van de Amerikaanse partner Delta naar een concurrent vanwege mededingingseisen. De Europese Commissie heeft de joint-venture van Air France-KLM, Delta en Alitalia binnen het samenwerkingsverband Skyteam onderzocht. Er moet meer concurrentie komen op de route Amsterdam-New York. Het rommelt binnen Skyteam, want Delta overweegt om op de routes naar Londen voortaan samen te werken met Virgin Atlantic, dat geen onderdeel is van de luchtvaartalliantie. Bron: FD
Eens kijken hoe creatief KLM is in deze situatie. Het liefst zag ik Star Alliance en/of Oneworld flink uitbreiden i.p.v. LCC.
KLM en concurrentie.... Ze plukken de UK markt leeg, maar zodra andere luchtvaartmaatschappijen op hun thuisbasis komen schreeuwen ze moord en brand. Singapore Airlines, Cathay Pacific (over een paar dagen met 77W), en China Airlines vliegen op Schiphol met hun oude producten uit de Napoleontische tijd. Ze hebben geen haast om hun nieuwe producten in te zetten omdat KLM's product uit de tijd van de middeleeuwen komt. Europese vluchten is natuurlijk een heel ander verhaal.