KLM - Amex - reisverzekering dubbele kosten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door MvdKplatinumKLM, 17 nov 2016.

Tags:
  1. MvdKplatinumKLM

    MvdKplatinumKLM Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb een platinum KLM kaart met bijhorende platinum AMEX kaart. Om van de KLM Amex verzekering gebruik te kunnen maken moet ik al mijn tickets betalen met de AMEX kaart.

    Hiertoe word ik gedwongen om de belachelijke extra kosten van AMEX te betalen (1,75% - max 20€ per reservering). Dit loopt in mijn geval op tot meer dan 500€ per jaar. Dit terwijl ik al zo'n 600€ per jaar voor de AMEX kaart moet betalen. Als je niet via AMEX betaald ben je namelijk ook niet verzekerd.

    Ik vraag me af, mag een dergelijke "koppelingsverkoop" eigenlijk wel als daar extra kosten aan verbonden zijn.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  2. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo gek. AMEX en KLM-AF zijn in feite aparte bedrijven. Flying Blue is een programma in volledige eigendom van KLM en van Air France. Niet van de Air France KLM holding.

    Kortom, er is sprake van vier partijen die belanghebbend zijn in deze gehele kwestie. Vanuit de oorsprong is een frequent flyerprogram opgericht als bonus voor loyale reizigers en werden de extra stoelen die over waren in vliegtuigen ingezet als bonus. In de loop der tijd is er steeds meer veranderd en toegevoegd in de frequent flyer programma's. KLM en Air France bieden de gratis stoelen aan als dienst naar het programma FlyingBlue.

    Loyale klanten belonen zij middels punten, punten zoals we die allemaal kennen met award of level miles. AMEX beloont hun klanten ook, middels award miles. AMEX is een creditcardmaatschappij (ookal vinden ze zelf die naam niet helemaal passen aangezien ze niet een crediet aanbieden maar een uitstel van betalen waardoor je ook nooit als je binnen de normale termijn betaald een BKR registratie kan krijgen). AMEX zoekt targetgroeppen en vind deze in de frequent flyers. Deze mensen geven namelijk over de gehele wereld geld uit en reizen veelal zakelijk. De voordelen die AMEX bied zijn dan ook veelal gericht op zakelijke reizigers.

    Het voordeel van een AMEX kaart zit hem in de bonus en extraatjes. Niet slechts in het een of slechts in het andere maar in een combinatie daarvan. AMEX bied een betaalkaart aan met de eenmalige afschrijving in de maand. Zij ontvangen geld van bedrijven als er met AMEX betaald wordt en zij geven een deel van dit geld uit om voor jou de Flying Blue punten aan te schaffen. Het kost AMEX geld om je deze punten te geven maar dit wordt gedekt vanuit de uitgave.

    Het speciale geval wat je benoemd, namelijk wanneer je met AMEX boekt bij KLM. Je ontvangt hiervoor bij AMEX extra punten, nog bovenop de punten die je normaal zou ontvangen als je geld uitgeeft. KLM moet aan AMEX de fee betalen die AMEX vraagt van elk bedrijf. Zij geven dit geld (gedeeltelijk) uit aan de extra punten. Voor alle boekingen bij KLM betaal je dezelfde toeslag. Deze toeslag dekt de hoeveelheid kosten naar een credit card maatschappij.

    Dus, jij betaald bij KLM met AMEX - KLM betaald de cc fee aan AMEX, AMEX betaald FlyingBlue de kosten voor de extra punten en jij ziet de extra punten in je account.

    Wanneer je er vanuit gaat dat AMEX en KLM-AF en FlyingBlue aparte bedrijven zijn met een aparte rekening dan zal je begrijpen waarom je moet betalen voor de cc. Hoewel ik het persoonlijk ook prettig zou vinden als de extra fee voor AMEX FB kaarten zou vervallen is dit wettelijk ook niet mogelijk tenzij de kaart van KLM zelf is. Spijtig genoeg is KLM geen eigendom van AMEX of bieden zij hun eigen cc aan.

    Er is dus niet echt spraken van een koppeling maar eerder een ander rewardprogramma vanuit AMEX, in plaats van het programma van AMEX zelf heb je nu het FB programma als reward voor je loyaliteit en gebruik van de kaart.

    Als je niet zo veel uitgeeft of niet vaak een auto huurt is een goldcard van AMEX misschien wel een betere oplossing ;) Dat bespaart je toch zo ruim 400 euro.
     
    FlyRicky, jvz, Flying doc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. MvdKplatinumKLM

    MvdKplatinumKLM Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Beste Eloy, toch klopt het verhaal niet.

    Stel je boekt een hotel kamer op een bookingsite en je betaald de kamer vooruit. Nu kom je in het hotel aan en de medewerker zegt tegen je dat je kamer klaar is. Fijn denk je, maar als je dan om de sleutel vraagt, dan zegt de medewerker, "oh u wilt de kamer ook echt gebruiken, ja dan moet ik u wel de sleutel doorbelasten, 20€ graag"

    2 verschillende bedrijven die een samenwerking zijn aangegaan. Dan verwacht je toch niet dat je nog apart voor de sleutel moet betalen ?
     
  4. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk dat het verhaal wel klopt maar het niet zo leuk is... Je voorbeeld met een sleutel en een kamer vind ik niet echt terecht daar dit een service is waarvoor je hebt betaald. Je hebt met je AMEX kaart niet betaald voor het boeken van vluchten. Je hebt slechts betaald voor het betaalmiddel, net zoals je voor een andere cc ook zou moeten betalen. Het is ook incidenteel natuurlijk he, zoals eerder in dit topic gezegd hoef je bij veel bedrijven ook niet te betalen voor het gebruik, alleen bij de airline wel. Waarschijnlijk omdat mensen het toch wel betalen en het anders veel geld zou kosten.
     
    high_class vindt dit leuk.
  5. MvdKplatinumKLM

    MvdKplatinumKLM Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Maar Eloy, ik heb toch al betaald voor de service.

    ik heb juist een Amex platinum kaart genomen vanwege de reisverzekering en ik betaal daarvoor ook een aanzienlijke bijdrage, veel hoger dat een standaard cc.

    Die verzekering is echter alleen toegankelijk als ik nogmaals een fee ga betalen. Want alleen als ik met mijn Amex betaal dan heb ik toegang tot de verzekering. Het is wat anders als ik sowieso toegang heb tot mijn verzekering onafhankelijk van de betaalwijze. Het gaat mij juist om de koppeling.
     
  6. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    De extra kosten zijn ook van toepassing als je een andere creditkaart gebruikt.
     
  7. Eloy

    Eloy Blue Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Inderdaad, het is exact hetzelfde qua kosten voor andere cc's en daarbij, zie een vorige post ;) daarin staat hoe je het betalen met AMEX kan voorkomen als je dat wil en nog wel aanspraak wil maken op de verzekering.
     
  8. MvdKplatinumKLM

    MvdKplatinumKLM Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Dank, ik ben bang dat we het niet eens gaan worden. Waarom zou ik voor zoiets simpels zoveel moeite moeten doen.

    Het probleem is opgelost als ik gewoon met Ideal kan betalen en dan mijn verzekering (waarvoor ik een flinke bijdrage aan AMEX betaal) kan gebruiken. Deze regeling werd 2 jaar geleden gewijzigd, voorheen was het geen probleem.

    Maar dank voor alle reacties !
     

Deel Deze Pagina