Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo gek. AMEX en KLM-AF zijn in feite aparte bedrijven. Flying Blue is een programma in volledige eigendom van KLM en van Air France. Niet van de Air France KLM holding.
Kortom, er is sprake van vier partijen die belanghebbend zijn in deze gehele kwestie. Vanuit de oorsprong is een frequent flyerprogram opgericht als bonus voor loyale reizigers en werden de extra stoelen die over waren in vliegtuigen ingezet als bonus. In de loop der tijd is er steeds meer veranderd en toegevoegd in de frequent flyer programma's. KLM en Air France bieden de gratis stoelen aan als dienst naar het programma FlyingBlue.
Loyale klanten belonen zij middels punten, punten zoals we die allemaal kennen met award of level miles. AMEX beloont hun klanten ook, middels award miles. AMEX is een creditcardmaatschappij (ookal vinden ze zelf die naam niet helemaal passen aangezien ze niet een crediet aanbieden maar een uitstel van betalen waardoor je ook nooit als je binnen de normale termijn betaald een BKR registratie kan krijgen). AMEX zoekt targetgroeppen en vind deze in de frequent flyers. Deze mensen geven namelijk over de gehele wereld geld uit en reizen veelal zakelijk. De voordelen die AMEX bied zijn dan ook veelal gericht op zakelijke reizigers.
Het voordeel van een AMEX kaart zit hem in de bonus en extraatjes. Niet slechts in het een of slechts in het andere maar in een combinatie daarvan. AMEX bied een betaalkaart aan met de eenmalige afschrijving in de maand. Zij ontvangen geld van bedrijven als er met AMEX betaald wordt en zij geven een deel van dit geld uit om voor jou de Flying Blue punten aan te schaffen. Het kost AMEX geld om je deze punten te geven maar dit wordt gedekt vanuit de uitgave.
Het speciale geval wat je benoemd, namelijk wanneer je met AMEX boekt bij KLM. Je ontvangt hiervoor bij AMEX extra punten, nog bovenop de punten die je normaal zou ontvangen als je geld uitgeeft. KLM moet aan AMEX de fee betalen die AMEX vraagt van elk bedrijf. Zij geven dit geld (gedeeltelijk) uit aan de extra punten. Voor alle boekingen bij KLM betaal je dezelfde toeslag. Deze toeslag dekt de hoeveelheid kosten naar een credit card maatschappij.
Dus, jij betaald bij KLM met AMEX - KLM betaald de cc fee aan AMEX, AMEX betaald FlyingBlue de kosten voor de extra punten en jij ziet de extra punten in je account.
Wanneer je er vanuit gaat dat AMEX en KLM-AF en FlyingBlue aparte bedrijven zijn met een aparte rekening dan zal je begrijpen waarom je moet betalen voor de cc. Hoewel ik het persoonlijk ook prettig zou vinden als de extra fee voor AMEX FB kaarten zou vervallen is dit wettelijk ook niet mogelijk tenzij de kaart van KLM zelf is. Spijtig genoeg is KLM geen eigendom van AMEX of bieden zij hun eigen cc aan.
Er is dus niet echt spraken van een koppeling maar eerder een ander rewardprogramma vanuit AMEX, in plaats van het programma van AMEX zelf heb je nu het FB programma als reward voor je loyaliteit en gebruik van de kaart.
Als je niet zo veel uitgeeft of niet vaak een auto huurt is een goldcard van AMEX misschien wel een betere oplossing
Dat bespaart je toch zo ruim 400 euro.
Klik om te vergroten...