Kans op upgrade bij inchecken: online of aan de balie?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Freek, 2 jun 2017.

  1. Freek

    Freek Newbie

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Hallo!

    Ik vlieg deze zomer weer richting Amerika en ik vroeg mij af of jullie iets kunnen zeggen over de kans op een upgrade als je incheckt online (ver van te voren) of aan de balie. Maakt dit een verschil of is de kans in beide gevallen even klein? Ik heb overigens al wel een stoel uitgekozen voor alle vluchten.

    Ben zelf momenteel FB Silver (+- 25 vluchten per jaar). Vloog vorig maand met British Airways (eerste vlucht als BA-lid en samen met een BA Bronze) en daar werden we bij de bagage drop-off geupgrade naar business class op een vlucht van Toronto naar London. Is KLM veel selectiever met upgrades of was deze upgrade puur toeval?
     
  2. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Verwacht geen KL upgrade voor normale stervelingen bij de baggage drop-off.
    OpUps gebeuren aan de gates en normaal krijgen op KL uitgevoerde vluchten eerst de plats en golds de OpUp voor de FB silvers. OLCI tijd maakt niks uit voor OpUps. Status wel.
     
  3. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ticket fare klasse (dus de facto hoeveel je voor je ticket hebt betaald) is meer bepalender voor upgradekans dan status.
     
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Er zal natuurlijk plaats beschikbaar moeten zijn (voor upgrades in boekingsklasse O), maar dan heb je de volgende volgorde:

    1) Upgrade vooraf via de servicelijn. Je kunt berekenen via flyingblue.com wat dit gaat kosten, boekingsklasse is bepalend.
    2) Upgrade gedurende online checkin. Ik heb dit zelden meegemaakt. 1x hele goede aanbieding (250 eur / 13 uur vlucht), de andere intercontinentale vlucht was 500 eur, vond ik niet de moeite. Op EU vluchten ook nog een paar keer, maar dat vind ik sowieso de kosten niet waard. Ik denk dat boekingsklasse hierin ook bepalend is.
    3) Day of Departure upgrade: kun je om vragen aan de balie of in de lounge. Soms een goede aanbieding, soms zelfde prijs als bij 1. Boekingsklasse is bepalend.
    4) OpUps, zoals hierboven al beschreven. Ik heb zelf geen idee wat bepalend is. Heb wel eens gelezen dat bij Delta het eerst status is en bij gelijke status de boekingsklasse.

    Om je kansen een beetje in te schatten kun je via een tool als experflyer (of de servicelijn bellen) in de gaten houden hoeveel stoelen er nog vrij zijn (in klasse O). En proactief blijven, de kans dat ze jou benaderen is namelijk vrij klein ;)
     
    Freek en Grouchy vinden dit leuk.
  5. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Hebben jullie het nu over de kans op een gratis upgrade of de kans op een aanbieding bij drop-off of check-in? krijgt een ieder dezelfde kans op een betaalde upgrade bij online check-in of krijgen de statushouders of duurdere ticketklassen veel vaker een aanbieding?
     
  6. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Beiden. Soms is het gratis (zelfden) en anders betaald.

    Op welke manier de airline het exact bepaald is onduidelijk. Waarschijnlijk eerst de boekingsklasse (dus vaak de prijs ticket) en dan status of een combi daarvan.
     
  7. Daeni

    Daeni Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    756
    Trofeepunten:
    123
    Gisteren stond op AMS een rij van vier of vijf mensen voor mij bij Sky Priority voor de vlucht naar CDG. Bij onz allen ging het elektrische poortje niet open en werd een melding getoont waar we naar de staff moesten gaan. Daar kreeg ik en ook de anderen dan een nieuwe BP met een upgrade naar business.
    Dat had ik niet verwacht en ik vond het een leuke verassing. Ik ben zelf eerst sinds kort FB Gold geworden.
     
    likes2fly, Ready2Board en MichaelNight vinden dit leuk.
  8. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ik had mijn vlucht voor zondag AMS-OTP-IAS via de Tarom site geboekt, het grappige is dat je daar in één boeking verschillende klassen kan aanklikken: dus ik heb heen economy (en wel cheapest fare) en terug business. mijn boeking verscheen ook op mijn KLM account en ik kon meedoen met de veiling voor de eerste leg (uitgevoerd door KLM), maar als ik zo lees kan ik dit vergeten omdat ik cheapest fare nam...
     
  9. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Ik heb zelf die veiling al heel lang niet meer voorbij zien komen, maar toen die er nog wel regelmatig was ( < 2 jaar geleden) heb ik er nooit success uit kunnen halen. Bij dat systeem zou het de hoogste bieder moeten zijn, ongeacht status of boekingsklasse, maar het systeem is totaal niet transparant.
     

Deel Deze Pagina