Jetlag voor de frequente reiziger.

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Flying doc, 21 apr 2015.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Wat is een jetlag?

    Onze biologische klok heeft helaas nooit de sprong gemaakt van het reizen per paard en wagen naar dit jet-tijdperk. Dat betekend dat onze biologische klok ongeveer een a twee uur per dag bij kan stellen richting de nieuwe lokale tijd. Zeker op long-haul vluchten kan je hier dus last van krijgen. Veel gehoorde klachten zijn vermoeidheid, lastig slapen, vroeg wakker, obstipatie en verminderde eetlust. Niet iedereen zal evenveel last hebben van een jetlag maar wennen doet het nooit. Gelukkig kun je wel op een jetlag anticiperen.

    Oost- vs westwaards

    Veelal ervaren mensen het reizen richting het (verre) oosten belastender dan richting het westen. Dit is te verklaren door het feit dat als je naar het oosten reis je dag “sneller” gaat en je dus vroeger moet gaan slapen terwijl het naar het westen andersom is. Onze biologisch klok is iets langer dan 24 uur dus automatisch wil je lichaam langer opblijven en is te vroeg gaan slapen tegen natuurlijk. Als je naar het westen vliegt duurt je dag dus “langer”. Dit is voor veel mensen minder ingrijpend. Ochtend mensen zullen het reizen naar het oosten minder vervelend vinden omdat bij hen het zwaartepunt van de dag sowieso als vroeger ligt. Bij avondmensen ligt het zwaartepunt later op de dag en zal langer opblijven meestal minder problematisch zijn. Aangezien je bij noord-zuid vluchten veelal in dezelfde tijdszone blijft zullen de klachten hierbij tot een minimum beperkt blijven.

    Is een jetlag ongezond?

    Niet echt. Mits met mate uiteraard. De gemiddelde reiziger zal slechts een paar keer per jaar blootgesteld worden aan grote tijdsverschillen. Een nacht doorhalen om voor je tentamen te sturen en een uit de hand gelopen verjaardag zijn wellicht even schadelijk. Veel mensen denken dat alleen slaapmiddelen met bijwerkingen en interacties op dokters recept de oplossing zijn, gelukkig is dit niet het geval. Als je de volgende vijf tips en trucs ter adviezen neemt heb je de volgende keer nog minder last van je reis door de tijd.

    Vijf tips en trucs;

    1. Voor intercontinentale (zaken)reizen/milage runs korter dan drie dagen is het vaak niet de moeite waard om je lichaam te laten wennen aan de nieuwe tijdzone en weer terug. Probeer je afspraken hier zoveel mogelijk op af te stemmen.

    2. Niet zozeer je slaap patroon maar vooral je eetpatroon heeft een grote invloed op je biologische klok. Sla dus geen maaltijden over, ontbijt stevig en dineer licht. Drink voldoende water, eet genoeg groente en fruit voor een goede stoelgang.

    3. Alcohol maakt je slaperig maar benadeelt de kwaliteit van slaap drastisch. Matig dit dus zeker tijdens je jetleg. Een kopje koffie, thee, cola, energiedrank of chocolade melk om langer wakker te blijven is geen probleem.

    4. Ga naar buiten om daglicht te pakken. Je biologische klok ijkt zichzelf aan het daglicht, zelfs bij blinde mensen!

    5. Bij de drogist kan je melatonine tabletjes kopen. In het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet werd gemeld dat een dag voor vertrek het aanhouden van de nieuwe tijd en een uur voor het slapen gaan melatonine innemen de aanpassing kan bevorderen. De duur van melatonine gebruik is de helft van het aantal tijdzones. Bijvoorbeeld bij vliegen van Amsterdam naar New York (6 uur tijdverschil) op maandag start je op zondag al te gaan slapen in New York tijd en gebruik je tot en met woensdag, 3 dagen bij 6 uur tijdsverschil, melatonine een uur voor het slapen gaan om zo snel mogelijk aangepast te raken.


    Disclaimer;

    Deze post bevat slechts algemene reis gerelateerde adviezen. Consulteer altijd uw eigen arts voor persoonlijk medisch advies.

    Over mij;

    Part time promovendus maatschappelijke geneeskunde met een voorliefde voor infectieziekten en reizen. Zodra er omgeroepen word “ Is there perhaps a docter onboard?” begint mijn hart sneller te kloppen. Ik heb elk continent bezocht voor mijn 25e , gewoond naast het “all blessings come from above-international airport” in ruraal Afrika en ben altijd op zoek naar de volgende onconventionele bestemming. Het liefst nip ik aan een glaasje bubbels terwijl de wereld onder mij voorbij vliegt.
     
    WorldTraveller, chawa, Innersoul en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    zal ik dit eens op de frontpage gooien als gast-artikel?
     
    Lionell vindt dit leuk.
  3. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Sure, prima. Mocht er behoefte zijn aan meer in deze trend hoor ik het graag.
     
  4. Barend

    Barend Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    128
    Leuk stukje!
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  5. Maan

    Maan Guest

    Melatonine = aan te raden :)
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  6. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Goede info en ik was er idd altijd al benieuwd naar wat het precies was! @Flying doc thanks a bunch.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  7. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Sinds vrijdagmiddag terug van een trip naar L.A., op de vluchten naar huis bijna niet geslapen. Vrijdagmiddag ff gecrasht op de bank voor paar uurtjes, met als gevolg dat ik tot 6u zaterdagmorgen heb zitten koekeloeren. Toen uiteindelijk in slaap gevallen tot 16u30. Gisterenavond om 1u30 uiteindelijk gaan slapen en vanochtend om 4u40 klaar wakker. Het wordt in ieder geval een productieve dag :)
     
  8. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Haha het valt niet mee. Zal nog wel een paar dagen duren. En in LAX? Savonds om 20:00 helemaal kapot? Dan toch maar naar bed gaan en vervolgens sochtends 4:00 klaarwakker.. :D
     
  9. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    We zijn in L.A. eigenlijk elke keer laat gaan slapen, proberen om zo toch een beetje in het ritme te komen, eerste dagen vroeg wakker, nadien een paar keer door de wekker heen geslapen. Ondertussen zijn 4 machines was gedaan :D
     
  10. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  11. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Eigenwijs is ook wijs :D
    Zo ben ik jaren geleden ooit eens rechtstreeks van Sensation White op een business trip naar Washington vertrokken, je kunt de gevolgen al raden...
     
    LVH en Flying doc vinden dit leuk.
  12. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Heerlijk brak in een vliegtuig!
     

Deel Deze Pagina