Japan in december

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Flyer1981, 3 okt 2018.

  1. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    Hallo allemaal!

    Begin december reis ik naar Osaka/Kyoto. Ik ben hier en in Tokio al een keer eerder geweest, dus ik zat er aan te denken om verder te denken en een trein of vliegretourtje naar een andere bestemming in Japan te boeken vanuit Osaka.

    Je denkt uiteraard gelijk aan Tokio, maar ik dacht meer aan het zuiden van Japan. Plekken zoals Kochi, Kagoshima, Amami, Kumamoto, Nagasaki, Fukuoka of Kitakyushu. Gewoon al omdat het onbekend terrein is en lekker in de oren klinkt :)

    Heeft iemand ervaring met het zuiden van Japan en plekken waar je vooral wel of niet geweest moet zijn? Ik heb maar een weekje, dus na landing vanuit Amsterdam wil ik gelijk door. Ben geïnteresseerd in in veel dingen zoals musea en natuur, maar een van de belangrijkste is wel het verder ontdekken van de Japanse keuken.

    Alvast bedankt!!
     
    beuse242, JustinCase en Carel1 vinden dit leuk.
  2. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Hoi!

    Cool dat je naar Japan gaat, zeker de nieuwe Promo awards gezien :rolleyes:. Spreek er eigenlijk niet zoveel over in het forum maar kom zelf vaak in Japan voor werk en zaken. Meestal wel volle maand per jaar voor de afgelopen 12 jaar.

    Zuiden van Japan is erg de moeite waard, stuk minder westerse toeristen (niets mis mee, maar voelt hierdoor meer authentiek aan) en een hoop te verkennen. Zowel Shikoku als Kyushu zijn erg mooi.

    Om maar even kort door elke plaats die je noemt te gaan:

    Kochi: Stad zelf is niet zo boeiend maar de treinreis ernaartoe is erg mooi. Zou denk ik zelf iets eerder uitstappen en dan naar de Iya Vallei te gaan. Een van de meest afgelegen gebieden in Japan en je kan er super mooie hikes doen.

    Kagoshima: Vind ik een van de mooiste steden van Japan. Lijkt een beetje op Napoli in dat je uitkijkt op Sakura-Jima een actieve vulkaan die altijd rookt in de baai van Kagoshima. Ook is Senganen Garden super mooi en kun je een dag tripje doen naar Ibutsuki voor zandbaden.

    Amami, erg mooi eiland en lekker rustig. Perfect om even bij te komen en even weg te zijn van alles. Ook zijn er verschillende mooie wandelingen te doen. Raad ook Yakushima aan als je interesse hebt.

    Kumamoto: Mooie stad maar niet erg veel te doen. Je zou er 1-2 dagen kunnen zijn, tijd geleden was er een erg grote aardbeving en helaas is men daar nog steeds niet van bekomen. Kasteel en veel oude bezienswaardigheden zijn hierdoor dicht.

    Nagasaki. Erg de moeite waard voor 2-3 dagen. Is veel geschiedenis met Nederland (zie Dejima), China town, centrum, vredes park en Mt. Inasa zijn allemaal top bestemmingen. Je kan ook een dag tripje doen naar Huis ten Bosch, hebben Japanners Nederland na gebouwd, is best interessant om te zien. En vergeet niet een cruise langs battleship island (Gunkanjima). Sasebo en Hirodo zijn kleine plekjes in de buurt die ook erg mooi zijn.

    Fukuoka: soort van mini Tokyo. Alles is er, behalve de drukte. Daardoor vind ik het een erg prettig stad om tijd te besteden. Sterker nog, heb er gewoond. De Hakata Ramen (noodles) kun je ook niet missen!

    Kitakyushu / Kokura: Dit is vooral een industrie stad, niet heel veel te doen. In halve dag kan je alle toerisme dingen zien en is eigenlijk niet de moeite waard. Water front is enige dat me echt aansprak hier.

    Raad ook aan in Kyushu: Yufuin: vrij exclusief Onsen gebied. Kurokawa Onsen, ook erg mooi en klassiek Onsen stadje, alleen lastig te komen. Mt. Aso, vulkaan waar je rond kan lopen met verschillende mooie hikes.

    Naoshima en Teshima: Art en cultuur eilanden in de Seto binnen zee. Ook erg leuk om te fietsen.

    Er is nog veel meer maar met een week zal je hier wel al erg vol mee zitten. Als je specifieke vragen hebt, laat gerust weten :)

    Kwa vluchten, je kan met de Shinkansen van Tokyo of Kansai naar Kyushu. Maar je kan ook vliegen naar Fukuoka, Finnair heeft directly vluchten van HEL of je kan met Korean air via Seoul vliegen.
     
    ErwinLansing, VinceG, MRB en 13 anderen vinden dit leuk.
  3. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    :D Klopt, hoe raad je het zo? :D

    Hi Maya,

    Allereerst bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Dit waardeer ik echt! Ik ga het rustig de komende tijd even bekijken en mocht ik vragen hebben, dan kom ik zeker bij je terug!
     
    Miya vindt dit leuk.
  4. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Ik zou Hiroshima ook zeker niet overslaan, je komt er per slot van rekening langs als je de trein richting het zuiden pakt. Het Peace Memorial Park en omgeving is erg indrukwekkend. Bovendien is het een erg relaxte stad. En, niet onbelangrijk, lekkere okonomiyaki met oesters.
     
    JDE, Flying doc, Flyer1981 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Hiroshima kan ik bevestigen, zeker het peacepark. Vluchten geboekt met avios bij BA zijn bij de JAL meen ik tussen de 4000 en 7.500 Avios. Vergis je niet in de prijs van de treinkaartjes. De railpas zou ook evt een optie kunnen zijn.
     
    JDE, Flyer1981 en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Gewoon een JR Pass voor een week kopen. Die haal je er gegarandeerd uit.
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2018
    lloydje33, JDE en Flyer1981 vinden dit leuk.
  7. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    Hi Sandor. Dank voor de tip. Tijdens mijn eerste reis naar Japan in maart 2017 heb al een dagtocht naar Hiroshima gedaan. Heb toen het ook het museum en daarna het park bezocht. Het voelt dan heel apart aan om daar te lopen. Ik heb toen helaas niet de okonomiyaki met oesters gegeten. Was helemaal niet in bij mij opgekomen. Misschien deze keer. Maar ik sla de stad deze keer denk ik wel over.

    Ik ga zeker een railpass nemen. Twijfel alleen nog tussen de Green Car(€302,-) of Ordinary(€226,-). Destijds had ik een pass voor de Green Car, maar ik weet niet of Ordinary veel minder is.

    @Miya Ik zit er aan te denken om naar Fukuoka te gaan. Ik werd namelijk zeer nieuwsgierig naar het restaurant Chikae Fukuoka (http://chikae.co.jp/language/en) Ben jij hier bekend mee of heb jij andere goede plekken in die stad? Heb jij bijvoorbeeld een goed adresje voor de Hakuta Ramen of kan je die overal in de stad krijgen?

    Aangezien de Japanse keuken een hoogtepunt gaat zijn op deze reis, ben ik op zoek naar pareltjes op culinair gebied. Ik zoek bijvoorbeeld nog een goed A5 grade Wagyu restaurant. Destijds geluncht bij Ishida in Kobe (https://kobebeef-ishida.com) Werkelijk fantastisch, maar prijzig! Dus als iemand een goed adresje ergens heeft, hou ik me aanbevolen :)

    Ben nog maar aan het begin met plannen. Dus het zijn nog maar hersenspinsels. Het kan nog helemaal veranderen :) Iedereen wel bedankt voor het meedenken!!
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2018
    lloydje33 vindt dit leuk.
  8. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Ik zou de Green Car niet nemen. Dat heb ik de allereerste keer gedaan en daarna niet meer. Simpelweg omdat Ordinary ook al top is qua stoel en het verdere verschil een nat doekje tijdens je rit is. Daarnaast is het gezelliger in Ordinary. We zaten vaak als enige in de Green Car coupé.

    Volgens mij zat er een goede Hakuta Ramen tent in het station in Fukuoka.

    De laatste keer ben ik in Hiroshima alleen uitgestapt om een okonomiyaki te eten tijdens de lunch (koffertje in een locker en anderhalf uur later weer verder).

    Ik vond trouwens, hoewel niet in het zuiden, de Japanse Alpen ook top.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  9. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Mmmmmmm okonomiyaki
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  10. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Dit restaurant ken ik zelf niet maar ziet er goed uit, waarom het me ook aanspreekt is dat het de moeite doet een goede Engelse website op te zetten. Je hebt opzich meer van dit soort tentjes maar hebben ze alleen een (hand geschreven) menu in Japan en heb je het een local nodig of goede kennis van Japans om er van te kunnen genieten. Dit tentje lijkt me daardoor wel een stuk toegankelijker, door de Engelse website en menu.

    Kobe beef! Ik kan zeker Misono, is het oudste teppenyaki restaurant met Kobe beef in Japan. Maar de prijs is ook erg hoog, afhangkijk van wat je besteld, zou je er ook een tweede vliegticket naar Japan van kunnen kopen ;). Als je Wagyu (Japanese beef) wil eten, kun je ook kijken naar bijvoorbeeld Hokkaido, Hida, Nagasaki of Kirishima beef. Komt uit andere streken maar is ook veel erg hoge kwaliteit maar voor een veel lagere prijs.

    Voor de JR Pass, de Green car (1ste klasse) vind ik persoonlijk het geld waard omdat je in meer rust en comfort reist. Wel hangt het ook af van welke treinen je pakt, zo hebben de Shinkansen op de Tokaido lijn meestal tot 3 wagons voor 1ste klasse maar de Shinkansen treinen op de Sanyo Shinkansen maar een halve wagon, dit beïnvloed de ervaring nogal. Als je niet erg over je budget hoeft na te denken vind ik 1ste klasse de moeite waard, echter zit je ook prima in 2de klas (wat alsnog stuk beter is dan de NS).

    Ramen (de noodle soep, niet die dingen in je huis), kan ik ook erg lang over door blijven praten. Paar jaar geleden heb ik een railpas gepakt en heb ik een Ramen tour door Japan gedaan. De meeste bekende Hakata Ramen is verreweg Ippudo
    en kan deze zeker aanraden. Rond lunch tijd staat er altijd een lange rij hongerige Japanners buiten te wachten. Als je rustig wilt eten kun je het beste rond 3-4 uur komen. Wat je ook kan doen is de Shinkansen vanaf Hakata pakken naar Kurume (ong 20min) en daar de lokale Ramen stijl proberen, hier heb je echt nog van die familie tentjes die elke dag maar van 11-14:00 open zijn en geweldige Ramen hebben, bijv. deze. Zelf ben ik ook een groot fan van Onimichi style ramen. Als je de tijd hebt, zou je daar ook heen kunnen gaan. Als laatste, er zit trouwens ook een prima Hakata ramen tent in Amsterdam, genaamd Ramen-Ya.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  11. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    171
    Leuk Bevonden:
    427
    Trofeepunten:
    63
    @Miya Hartstikke bedankt weer voor je uitgebreide post!

    Ik denk dat een globaal programma wel in mijn hoofd heb nu. Osaka-Kobe-Fukuoka-Kyoto. In Kobe zal ik niet al te lang blijven, dus wellicht ga ik zonder overnachting gelijk een stuk verder richting het westen/zuiden.

    Moet het even goed plannen wat het reizen en de daarbij horende tijd die ik kwijt ben. De trein heeft mijn grote voorkeur, maar wellicht is een enkeltje Fukuoka-Osaka door de lucht op het einde ook een goed idee. Maar dat ga ik maar even rustig bekijken.

    Eerst mijzelf maar even vergapen aan de sites waar je de links van gestuurd hebt :)
     

Deel Deze Pagina