Islamitische stewardess weigert alchohol te schenken

Discussie in 'Nieuws' gestart door Innersoul, 20 sep 2015.

  1. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    A Muslim flight attendant said the Atlanta-based airline ExpressJet suspended her for refusing to serve alcohol, a practice that is against her religious beliefs.

    Charee Stanley filed a discrimination complaint with the Equal Employment Opportunity Commission last week, saying she wants to do her job without serving alcohol, as she was doing before her suspension, her lawyer said.Lena Masri, an attorney with the Michigan chapter of the Council on American-Islamic Relations, said no one "should have to choose between their career and religion." Employers, she told CNN, must "provide a safe environment where employees can feel they can practice their religion freely."

    Stanley, 40, began working for ExpressJet nearly three years ago. She later converted to Islam and only learned earlier this year that her faith prohibits her both from serving alcohol and consuming it. She approached a supervisor on June 1, Masri said, and was told to work out an arrangement with other flight attendants."We know that this arrangement has worked beautifully and without incident and that it hasn't caused any undue burden on the airline," Masri said.

    But she said a co-worker filed a complaint on Aug. 2, saying Stanley was not fulfilling her duties. The complaint, which Masri characterized as "Islamophobic," also said Stanley had a book with "foreign writings" and wore a head scarf.On Aug. 25, the airline told Stanley it was revoking its religious accommodation and placing her on administrative leave.
    “She was disciplined as a result of following the instructions of ExpressJet," Masri told USA TODAY. "They directed her to do that — she carried out what she was instructed to do by the airline, and she was ultimately disciplined for that.”

    Masri said the alcohol complaint was the only one filed against her client.

    "I don't think that I should have to choose between practicing my religion properly or earning a living," Stanley told CBS News. "I shouldn't have to choose between one or the other because they're both important."Jarek Beem, an ExpressJet spokesman, told CBS that the airline couldn't comment on a personnel matter, but said, "At ExpressJet, we embrace and respect the values of all of our team members. We are an equal opportunity employer with a long history of diversity in our workforce.

    Bron: http://www.usatoday.com/story/news/2015/09/07/muslim-flight-attendant-suspended/71852754/

    Meningen? Is dit een recht van haar om wegens religieuze opvattingen service aan pax te weigeren? Of is het puur werk gerelateerd en zou ze dit gewoon moeten doen omdat het part of the job is?
     
  2. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Just do your fucking job?
     
  3. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    293
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    kan dus niet he, ze moet uiteraard de service aanbieden die de airline heeft dus ook alcoholische dranken. als ze dat niet doet uit geloofsovertuiging dringt ze haar geloof op aan de klanten. Ze is tijdens haar dienstverband islamitisch geworden en misschien had ze beter van werkgever kunnen veranderen en naar een islamitische airline kunnen gaan dus zonder alcohol.
     
  4. wimt

    wimt Newbie

    Berichten:
    32
    Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    8
    Enkeltje Afghanistan, en in zo' n lekkere zwarte boerka stoppen.
     
  5. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Nou nou, zo een opmerking hoeft hier ook niet. Er zijn genoeg vrouwen in Afghanistan die tegen hun wil door de man(nen) in een burqa worden gedwongen. Ja, ze zouden haar beter kunnen ontslaan of wellicht een kantoorbaan kunnen bieden. Overigens zijn er maar een paar Islamitsche arlines die geen alcohol serveren (Saudia, Ariana, PIA, en nog een paar)
     
    MartinR, tgrhuis12 en Innersoul vinden dit leuk.
  6. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    On a side-note:
    Australian airline Qantas has removed pork from its in-flight menu on routes to and from Europe after going into partnership with Middle Eastern airline Emirates.
    No food containing pork or pork products will be served on the European flights - which now have a stopover in Dubai - because pork is considered 'unholy' and therefore strictly forbidden by Islam. All meals offered on the route in first, business and economy classes will also be prepared without alcohol in keeping with the Islamic religion. The Qantas pork ban comes as other airlines - in the wake of the Qantas-Emirates merger - jostle for market share by aggressively discounting fares from Australia to Europe.
    A note on the Qantas menus on flights in and out of Dubai states that the meals do not contain pork products or alcohol.The airline has also introduced a mezze plate, offering traditional Middle Eastern fare in its upper classes, and has Arabic translations after in-flight announcements. A Qantas spokesman said the decision to remove pork, ham and other related food items had had minimal impact on its menu, and said it was still offering the same meal choices. 'Qantas in-flight catering often reflects the cultural and regional influences of the international destinations we fly to,' he said. 'On flights to and from Hong Kong and China, our menus include regionally inspired dishes such as stir fries and to Singapore we have noodle options.'

    Dit bericht komt van een paar jaar geleden en ligt in in de lijn van 'dingen' niet meer serveren door religieuze invloeden. Goede keuze?
     
  7. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Ja, want het is een keuze van Qantas geweest om samen te werken met een ME3, ze hoefden dat niet te doen. Zelfs de KLM serveert op bepaalde vluchten oa. Delhi en Paramaribo etc geen varkensvleesproducten. Je zou zelfs kosten kunnen besparen door een beperkte menukeuze aan te bieden waarbij je 'risicoproducten' vermijdt. Verder kan je zelf ook nog kiezen met wie je vliegt.
     
  8. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    @rezag precies mijn gedachte!!. Als Hindoe vind ik het ook erg belangrijk dat ik niet in aanraking kom met de keuze tussen bv. kip en rund die maatschappijen je geven wanneer het aankomt op maaltijden. Ik bestel sinds een paar jaar standaard een vega/hindoe maaltijd, zodat ik zeker weet dat ik wel een maaltijd krijg die ik ook kan eten.

    Maar om even terug te komen op de mevrouw van ExpressJet, voorheen liet ze een andere stewardess alcoholische drankjes uitserveren aan pax die dat bestelde. Daar zie ik geen enkel probleem in en pax zouden het nog geen eens merken dat een andere cc dat zou inschenken ipv de stess die hun order opnam.
     
  9. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Met euthanasie heb je iets vergelijkbaars. Je bent als medicus nooit verplicht om te euthanaseren maar als je het niet wil moet je verplicht doorverwijzen naar iemand die het wel wil. Ik kan er in komen.
     
  10. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Andere casus die wellicht vergelijkbaar zou moeten zijn:

    Iemand gaat in een biercafé werken, en bekeerd zich tot de islam. Vervolgens wil hij geen biertjes meer tappen. Wat te doen??

    Mijn mening: ExpressJet heeft gelijk. In het contract wat ze ondertekend heeft staat dat dit een onderdeel is van haar werk, en als ze dit dus weigert, weigert ze de overeenkomst in haar contract uit te voeren. Naar mijn mening zou Expressjet haar salaris dus niet meer hoeven te betalen.

    Overigens kan dit ook voor andere religies gelden met betrekking tot serveren vlees. Ik respecteer overigens alles en iedereen, voordat iemand misschien denkt dat ik tegen een specifieke religie of overtuiging ben.
     
  11. Hulstenaar

    Hulstenaar Newbie

    Berichten:
    31
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    "She later converted to Islam and only learned earlier this year that her faith prohibits her both from serving alcohol and consuming it." Dat begrijp IK nou niet.

    Verder vind ik dat ieder moet geloven waar die zin in heeft, zolang een ander daar geen last van heeft. Zeker niet tijdens werk. Ik moet de eerste maatschappij nog vinden die extra kaas aanbiedt omdat er veel Nederlanders meevliegen. Waarom moet ik dan wel minder te kiezen hebben als er op bepaalde routes wordt gevlogen?
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  12. MaxJ91

    MaxJ91 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Mee eens, het weigeren om iets te verkopen in een supermarkt zou ook vergelijkbaar kunnen zijn. Moet er dan telkens een collega naar de kassa komen om het bier te scannen?

    Als ze er met goede afspraken uit kan komen met haar werkgever is het natuurlijk geen probleem. Maar als Expressjet dat niet wil omdat het inefficiënt is of klantonvriendelijk over kan komen hebben ze ook het recht haar te ontslaan.
     

Deel Deze Pagina