Hallo allemaal, Even een vraag voor de Paashaas en andere lezers: ik heb een reservering voor een retour Amsterdam - Rome met KLM in de T-klasse. Dit ticket kostte mij EUR 180. Volgens de tariefvoorwaarden kan ik deze reservering voor EUR 70 + tariefverschil. Ik interpreteer dat als volgt: als ik het ticket wijzig voor vluchten waarbij een goedkopere klasse beschikbaar is waardoor het tarief bijv. uitkomt op EUR 120, dan betaal ik uiteindelijk EUR 70 + (-EUR 60) = EUR 10. Echter, volgens een nogal bitse KLM medewerkster bij het ticket office op Schiphol is dat niet zo. Volgens haar moet je in dat geval altijd ten minste het oorspronkelijke tarief betalen (en dus de EUR 70 wijzigingskosten) en als het nieuwe tarief bijv. EUR 220 is dan EUR 70 wijzigingskosten plus het tariefverschil van EUR 40, dus in totaal EUR 110. Wie heeft volgens jullie gelijk ?
Naar mijn weten kan je een ticket bij een wijziging niet in een lagere klasse laten boeken. Zelf toevallig deze week een delta ticket geboekt waarbij binnen 24 uur een kleine wijziging aangebracht moest worden in de booking. Er was daarmee beschikbaarheid in een goedkopere klasse maar de enige optie (volgens customer support) was annuleren en opnieuw boeken.
Toegegeven, alleen geprobeerd op langeafstands business class tickets, maar is altijd mogelijk geweest om in een ander tarief terecht te komen, en dan het prijsverschil min wijzigingskosten als voucher gekregen. Het lijkt me stug, dat er verschil zou zijn tussen dure business class en goedkope economy class voorwaarden, dus ik zou proberen om nog een keer te bellen, en hopen op een vriendelijkere medewerker.
Als het nieuwe ticket even duur of goedkoper is dan je huidige ticket betaal je 70€. Daarnaast betaal je het prijsverschil mocht het nieuwe ticket duurder zijn dan je huidige ticket. Geld terug krijgen werkt niet. (Dit is tenminste mijn eigen ervaring met KLM)
Zal volledig van de voorwaarden afhangen over het algemeen, waardoor alle hierboven genoemde ervaringen mogelijk zijn.
KLM is over het algemeen niet erg toegeeflijk/flexibel in dit soort gevallen (mijn persoonlijke ervaring met KLM en 0074 issued tickets, heb betere ervaringen wanneer het KLM vluchten zijn maar wel Delta 006 issued en zodoende ook contact met de Delta DM desk ipv KLM) Wat dan meestal wordt voorgesteld door de agent en wat een werkbare oplossing voor mij is: nieuw ticket wordt gekocht, niks geen wijzigings/cancellation kosten; oorspronkelijke dure ticket wordt gecancelled en het bedrag daarvan wordt Delta eCredit.
Ik heb een keer een (europees) ticket gewijzigd waarbij ik flexibility had gekocht. Ik hoefde geen 70 EUR te betalen en het tariefsverschil kreeg ik als voucher retour.
De €70 wijzigingskosten zijn altijd van toepassing. Als het nieuwe tarief lager is, kan dit helaas niet met elkaar worden verekend
Heb wel eens een ticket omgeboekt bij KLM naar een andere bestemming binnen Europa. Dat ticket was een tientje duurder ofzoiets. Maar de luchthavenbelasting was een stuk lager. Uiteindelijk 70+10-45=35 euro bijbetaald. Was via de website van KLM. En het ticket was volgens mij AF/KL stock geboekt via een OTA.