Laatst gebeurde het mij ook, ik vroeg of ik mijn riem om mocht houden voor de scanner (bij de lopende band waar je je per. spullen op zet), en dat mocht. Staat overigens ook op de website. Geheel logisch gaf de scanner aan dat er iets boven mijn kruis zat... Ik haalde mijn riem los en ging me nogmaals positioneren in de scanner. Maar de beveiliger zei dat hij mij wilde fouilleren. Hij voelde bij mij ook aan mijn kruis. Hij greep er niet naar, maar schoof als het ware zijn hand langs mijn been in mijn lies.
Bovendien denk ik dat die protocollen gewoon openbaard moeten worden. Dan weten wij wat we kunnen verwachten, en indien een beveiliger buiten zijn boekje gaat, hem/haar aanklagen.
Voor degenen die het nog niet weten, mag je overigens de bodyscan (ook wel in de volksmond naaktscanner genoemd) weigeren. Je wordt dan sowieso gefouilleerd, de vraag is wat of je dat fijner vindt. Je kan ook altijd vragen of je gefouilleerd kan worden in een afgesloten ruimte.
Als er dan toch onverhoopt gefouilleerd moet worden, dan moeten er grenzen zijn. Iemands kruis aanraken is echt een no-go.
Ik vraag mij ook af wat voor types op schiphol werken... Ik heb nog geen kinderen, maar wat als zo'n gast je kinderen gaat betasten. Ik voel me niet comfortabel bij die gedachte.
Laatst bewerkt: 7 feb 2023