Hogesnelheidstrein in China

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 16 aug 2015.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Vandaag met de trein (G-Train) van Shanghai Railway Station (Geen Hongqiao) naar Wuxi gereisd in businessclass.

Reisklasse op de G trein zijn als volgt:

Businessclass / 2-1 configuratie
    First Class / 2-2 configuratie
    Second Class / 3-2 configuratie

Van te voren hadden we tickets gekocht en deze moesten wij alleen nog even ophalen op het treinstation van Shanghai. Je ontvang per mail het pick-up no. deze dien je mee te nemen samen met je paspoort om bij het ticketloket je daadwerkelijke ticket op te halen. Op Shanghai Railway Station spreken ze alleen bij loket 3 Engels. Toen ik gisteren de ticket ophaalde was loket 3 open, maar toen ik vandaag onze andere ticket wilde ophalen was deze gesloten. Als je reeds je ticket besteld hebt en je hebt je pick-up no. bij je is er niks aan de hand. Je pick-up no. geef je zonder wat te zeggen aan de persoon bij het loket en binnen 10 seconde heb jij je ticket. Let wel op: er kunnen lange rijen staan bij de loketten, mits mogelijk haal je ticket één dag van te voren op.

Voordat je het treinstation binnenloopt overhandig je, je ticket en paspoort om vervolgens je bagage door de x-ray scanner te leggen. Zelf loop je door de metaaldetector maar het maakt hun niet uit of dat ding afgaat of niet. Rechts bovenaan je ticket vind je de 'waiting lounge' van je trein. Reis je in businessclass of soft sleeper op de nachttrein? Dan zijn er speciale VIP lounges beschikbaar op bepaalde stations. Boarding (G-train) begint 15 minuten voor vertrektijd. Het boarden is net zoals op de binnenlandse vluchten, iedereen stormt naar voren.

DSC_1720.jpg
    Boarding!

Als je eenmaal door de poortjes bent, ga je opzoek naar je rijtuig. Rijtuig en stoel staan vermeldt op je ticket. Net zoals bij de Thalys en ICE staan de rijtuigen aan de zijkant van de trein.

Bij de deur staat de stewardess om je te helpen met je bagage en te begeleiden naar je stoel.
    IMG_1788.jpg IMG_1781.jpg

Beter dan KLM's businessclass.

Op korte trajecten krijg je geen volledige maaltijd aangeboden, maar een doos met Chinese snacks. Verder zijn er basisdrankjes zoals water, appel/sinaasappelsap en thee inbegrepen.

Wij hadden de kleinste coupe, met maar 5 stoelen! De stewardess zit net buiten de coupe, maar met één druk op de knop staat ze zo bij je. De cabine is afgeschermd met privacy glass, maar de Chinezen in 1e klas zie je vaak op en neer lopen, waardoor de deur soms open gaat. Dit doen ze soms ook wel expres. Ze willen zien wie er in de coupe zitten. In businessclass reizen vaak celebraties en andere hoge functionarissen.

Al met al een prima ervaring met de trein in China. De G en D treinen rijden bijna altijd op tijd, iets wat de vliegtuigen niet doen. Reizen per hogesnelheidstrein over langere afstand is vaak wel duurder dan vliegen.

LVH, Lionell, kevin990 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    113
    Leuke review! Ik vroeg me af wat de kosten precies zijn, waar geboekt en wat er in Wuxi te doen is? :D

3. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Als je het op het treinstation koopt is het 182.5RMB (ongeveer €25,50). Ik had geboekt via China Travel Guide. De prijs lag dan wel ietsjes hoger (€32) i.v.m. service fees enz. Je moet minsten twee dagen van te voren via hun boeken. Boek je minimaal 5 dagen van te voren, dan kunnen ze je tickets ook opsturen naar je hotel.

Wat er te doen is in Wuxi? Kernreactoren bekijken. Mijn reisgenoot moest even langs bij familie, vandaar een kleine omweg naar onze volgende bestemming. Wuxi is net zoals Hangzhou een stad waar mensen even de grote stad (Shanghai) verlaten om tot rust te komen. Is het niet bij het meer, dan is het wel in één van de vele tuinen.

high_class vindt dit leuk.
  4. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Binnenkort heb ik ook een rit van 5 minuten in first class. Als ik het de moeite waard vind, post ik hier ook wel mijn bevindingen.
    Als we besluiten om met de trein van Shanghai naar Beijing te reizen, dan vul ik mijn review natuurlijk aan.

5. Basjep

Basjep Silver Member

Leuk Bevonden:
    666
    Trofeepunten:
    113
    Leuke review @WorldTraveller13 . Was de In Train Entertainment ook in het Engels?

6. Alias

Alias Active Member

Leuk Bevonden:
    79
    Trofeepunten:
    28
    Wat me opvalt, de stoelconfiguratie in bovengenoemde trein en beroemdheden/hoge heren die in business class reizen.
    Van First Class had ik "verwacht" een 1-1 configuratie i.p.v. 2-1
    Beroemdheden/hoge heren die in business class reizen, je verwacht dat deze eerste klas reizen.

Zie ik daar de Chinese editie van het National Geographic magazine?

Wat is een G-trein?

7. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Op de trein waar wij zaten was het alleen in het Chinees. Volgens mij zijn er wel treinen waar je ook de optie Engels hebt, maar als deze er zijn, zullen ze wel worden ingezet op de route Shanghai - Beijing.

De treinen in China worden aangeduid met één letter. De G is de snelste trein in China gevolgd door D. De D-trein is de 1e generatie hogesnelheidstrein. Is een stuk langzamer dan de G-trein en stopt wat vaker.

Businessclass is de hoogste klasse die er is. Deze klasse is ook maar beschikbaar op een bepaald aantal treinen.

1e klas

2e Klas

8. Daan3

Daan3 Active Member

Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Vorige week met een D trein gereisd. Kaartjes 3 dagen voor de reis gekocht op het station. Vergeleken met een paar jaar geleden een hele verbetering dat er bij 1 loket een beetje engels gesproken wordt. Kaartjes kan je alleen op het station of ter plekke bij een travelkantoortje (fee max. 5 yuan) kopen als je een paar dagen later wil reizen. Heb je daar geen tijd voor kan je beter van tevoren via internet bestellen en de boekingskosten (bij chinahighligths.com 15 dollar) voor lief nemen.

9. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Vandaag klein stukje in 1e klas gereisd. De scheiding tussen 1e en 2e klas is door middel van een dichtgedraaide deur! Ging mij wel een beetje te ver.
    IMG_1802.jpg

10. high_class

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    113
    is business class veel beter dan first of maakt het op een reis van een uurtje weinig verschil?

11. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    De stoel in business is natuurlijk veel beter dan in 1e klas, maar daar is ook alles mee gezegd. Via Travel China Guide kan je zien hoeveel stoelen er nog beschikbaar zijn op de verschillende treinen. Kun je een inschatting maken hoe druk de trein is. De meeste Chinezen die reizen met de G-trein zitten 1e klas, maar deze is ook vaak maar voor de helft gevuld. Natuurlijk is de bezetting tijdens spitsuur en routes als Shanghai - Beijing hoger, maar in het algemeen is 1e klas prima. Je hebt één stopcontact en redelijk wat beenruimte (40-50cm). Bagagebakken boven de stoelen zijn niet al te groot. Neem dus niet je 92L Samsonite mee. Officieel zijn er restricties op het gebied van bagage zoals gewicht en afmeting, maar net zoals bij het vliegen let niemand er op.

Tot zover ben ik zeer tevreden over de trein in China. Het lijkt heel veel op vliegen. Bij aankomst wordt je gescheiden van vertrekkende passagiers (behalve die opstappen in de trein waar jij zojuist bent uitgekomen) en ga je de (rol)trap af naar beneden. Daar ga je weer door poortjes zoals wij die kennen in Nederland en dan sta je in de arrivals hall. Vanuit hier kan je de bordjes taxi of wat dan ook volgen. Net zoals op de luchthaven staat hier ook weer iemand om je de taxi aan te wijzen. Let wel op: ook hier zul je mensen zwarte 'taxis' tegenkomen. Gewoon negeren en de bordjes volgen en alles komt goed:)

(C) TravelChinaGuide

12. SvnKngs

SvnKngs Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    268
    Trofeepunten:
    63
    Wel handig dat je met je rug naar die tv schermen zit... :D

13. kevin990

kevin990 Active Member

Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    Volgens mij worden die stoelen gedraaid in de rijrichting van de trein. Aan de andere kant zullen dus ook wel schermen zitten.

14. jongesander

jongesander Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    1.042
    Trofeepunten:
    113
    Niet duur, toch?

15. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Hangt een beetje van de bestemming af.

Shanghai - Beijing met het vliegtuig:
    Economy begint rond de €60, maar voor de betere vertrektijden is het +/- €80.
    Business/First start rond de €200, ook voor de gunstige vertrektijden.

Shanghai - Beijing met de trein (G):
    2e klasse: €80
    1e klasse: €137
    Business: €254

high_class en jongesander vinden dit leuk.
  16. high_class

Leuk Bevonden:
    633
    Trofeepunten:
    113
    vaak liggen de prijzen voor een eco ticket wel hoger volgens mij. en dan vlieg je met een chinese lowcost zoals spring. weet niet echt wat ik mij daarbij moet voorstellen :D

17. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Nee, gewoon CZ, MU, MF, CA en HU (Hainan Airlines)

AnthonySneek vindt dit leuk.
  18. bill

bill New Member

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    1
    Je kunt prima zelf die tickets boeken, een Chinese vriendin heeft gewoon wat printscreens gemaakt en dan kan een kind van 4 ze ook bestellen. Even je paspoort laten zien en je kunt ze zo meenemen, ideaal. Weet dat het bestellen van treintickets voor een ander strafbaar is en hier ook mensen voor zijn veroordeeld. Bekend voorbeeld is een echtpaar op het platteland dat treintickets verkocht aan locals zonder internet. Zit hiervoor al jaren in de gevangenis. De sneltreinen zijn idd prima, al moet je er wel lang van te voren zijn, normale treinen vind ik vreselijk in China.

19. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Wat is lang van te voren? Ik kom 30 a 20 minuten voor vertrektijd aanzetten.

20. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.898
    Trofeepunten:
    113
    Vandaag weer een stuk gereisd in businessclass. De stoelen in businessclass kunnen inderdaad gedraaid worden. Weer in de cabine met 5 stoelen. Ik had stoel 1A. Is dat de droom van elke treinliefhebber? Verder zat er een zakenman en Chinese presentatrice in de coupé. Alles verliep weer vlekkeloos en geluidsloos. Waar 1e en 2e klas lijkt op een crèche, is het in businessclass heel beschaafd. Iets wat je helaas niet terug ziet op de binnenlandse vluchten in business/first.

Deel Deze Pagina