Hoe te boeken zonder Credit Card via op KLM.com

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Goldfly, 12 sep 2014.

  1. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik wil 2 intercontinentale tickets boeken via KLM maar zou 30,- moeten betalen om met mn AMEX FB te kunnen betalen.
    Is er een manier om deze kosten te omzeilen? Ik zit wel vast aan de KLM website omdat ik nog een gift-card van 50 euro heb die ik wil gebruiken. Ik heb ooit geboekt op KLM.com met een voucher, en daarna hoefde ik geen CC kosten meer te betalen voor de rest. Weet iemand of dat ook het geval is met de KLM Gift Card?
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Wil je kostenloos boeken of met creditcard zonder creditcard toeslag betalen?
     
  3. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ik wil met AMEX zonder 15 euro toeslag per ticket boeken. de 10 euro boekingskosten neem ik voor lief, daar kom je volgens mij niet onderuit.
     
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Volgens mij rekent airfrance.ie geen creditcard toeslag, maar dat kan inmiddels veranderd zijn. Ook moet je goed opletten of de airfrance website wel de prijs van KLM overneemt, dit is ook niet altijd het geval. Maar in ieder geval het proberen waard!
     
  5. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Heb geen uitweg gevonden. Heb dus maar met Ideal geboekt. Ik vind 30 euro om met mn amex te mogen betalen te veel. Gaf het opnieuw aan bij de KLM dat ik het vreemd vind dat het bedrag zo hoog is om een amex betaling te mogen doen met een kaart waar nb KLM op staat. Zoals gebruikelijk gaf de vriendelijke dame aan dat het volledig aan amex ligt en dat amex de kosten voor een betaling vraagt. Vervolgens vroeg ik waarom ik dan geen cc kosten voor een upgrade, of kosten bij een award boeking, of kosten voor maalttijden etc etc hoef te betalen. Dat kon ze toch niet helemaal uitleggen.
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Volgens mij mag KLM volgens de wet geen onderscheid maken tussen verschillende creditcards. Echter lijkt het mij in dat geval mogelijk om als 'voordeel' van een FB co-branded AMEX een soort 'booking surcharge reimbursement' toe te voegen. Zo betaal je wel de toeslag voor credit card direct aan KLM maar krijg je het via AMEX weer terug (die het al dan niet van KLM krijgen) als kaartvoordeel. Zo omzeil je een beetje het systeem maar wel in voordeel van de klant.
    Maar ik denk dat KLM/AMEX weinig gehoor zullen geven aan dit idee en zich gewoon achter regelgeving verstoppen. ;)
     
  7. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Er is een (relatief) nieuwe richtlijn van de Europese commissie dat bedrijven alleen creditcard fees mogen heffen die in lijn zijn met de daadwerkelijke kosten. Probleem is: KLM geeft aan te wachten op een begripsverduidelijk van de commissie alvorens actie te ondernemen. Het gaat daarbij om de definitie van het begrip "daadwerkelijke kosten". Die verduidelijking komt, en zodra die komt (datum kan ik zo 1-2-3 niet vinden), is het einde verhaal met de hoge creditcard toeslag, vermoed ik.
     
  8. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Daadwerkelijke kosten voor airline of CC maatschappij? Want CC maatschappijen brengen meestal een percentage van de prijs in rekening. Voor een duur (business) ticket is dat zeker meer dan 15€!
     
  9. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ja dat is waar inderdaad. Het blijft luchtvaartmaatschappijen (net als nu) vanzelfsprekend vrij staan om lagere kosten in rekening te brengen, maar het lijkt erop (Afhankelijk van de definitie) dat de kosten gemaximeerd gaan worden op de kosten die door de CC-maatschappij aan de luchtvaartmaatschappij in rekening wordt gebracht.
     
  10. FB020

    FB020 Newbie

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Antwoord van KLM is totale onzin, vanuit amex meerdere keren de reactie gekregen dat ze de kosten ook liever kwijt zijn omdat ze een partner zijn (en het geen eis of initiatief vanuit amex is). KLM mag geen onderscheid maken tussen de creditcards en daarom moet je dus ook voor de kosten betalen als je met je amex fb kaart betaald.
     
  11. Gajanp

    Gajanp Newbie

    Berichten:
    40
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Ik denk dat zo'n systeem alsnog kwalificeert als het maken van onderscheid.
     
  12. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Creditcard toeslagen zijn sowieso waanzin, wettelijk of niet. Bij Finnair bijvoorbeeld betaal je € 15,- per persoon behalve voor kinderen. Hoezo voor kinderen niet vraag ik me dan af?
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Indirect natuurlijk wel. Maar KLM berekent het gewoon zonder onderscheid door. Het is AMEX die een airline fee credit geeft als kaartvoordeel. Gebeurt in de VS ook.
     
  14. Rob de Rijk

    Rob de Rijk Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Discussie ook gehad met KLM onlangs. Dat ze niet onder een credit card fee uitkomen klopt. Inderdaad vast percentage voor bepaalde kaart/contractperiode. Ik begrijp alleen niet waarom KLM vanuit loyalty aspect niet de kosten voor FB Amex tot zijn eigen rekening neemt. Ze zijn NIET verplicht om de kosten door te berekenen aan de klant. Dat is een (marketing) keuze vanuit de onderneming. Dat je een deel van de kosten wilt terugvorderen van de klant is gezien de gemiddelde ticketprijs wel begrijpelijk, maar een onderscheid in FB amex kan men best maken. De Bijenkorf rekende bijvooreeld nog niet zolang geleden geen kosten voor gebruik van de BijCard Mastercard, maar wel van andere Mastercards (volgens mij rekenen ze nu helemaal geen CC kosten meer door).

    Reactie KLM was overigens: wij zorgen ervoor dat er een gratis alternatief is -> Ideal........dan moet ik daar maar voor kiezen dus... :s
     
  15. Mike

    Mike Blue Tier

    Berichten:
    1.139
    Leuk Bevonden:
    651
    Trofeepunten:
    143
    ik heb net bij nshispeed voor 200 euro aan treintickets gekocht.. en die rekenen maar .. letop: EUR1,25 toeslag om met je Visa or MC te betalen.. amex is EUR2,40 ...
     
  16. krng

    krng Newbie

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    13
    Trofeepunten:
    8
    Gelukkig zal het bij KLM wel meevallen, maar je kan per definitie beter met je credit card boeken als het niet zo een goede airline is - op die manier krijg je erg gemakkelijk je geld terug van je credit card in geval dat de airline failliet gaat bv. 3 jaar geleden nog gehad met Malev.
     

Deel Deze Pagina