Hoe kunnen we de aankomst- en vertrekprocessen slimmer én duurzamer inrichten?

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door high_class, 10 nov 2015.

  1. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Om het toenemende aantal passagiers en vliegbewegingen op Schiphol op te kunnen vangen, gaat Schiphol uitbreiden met onder andere een nieuwe pier met een aantal vliegtuigopstelplaatsen.



    Een mooi moment om samen eens stil te staan bij alle processen die plaatsvinden rondom aankomst en vertrek van vliegtuigen, en samen na te denken hoe we deze processen, en daarmee ook de vliegtuigopstelplaatsen, slimmer kunnen inrichten.



    Want als je kijkt naar processen als het in- en uitladen van koffers, vracht, catering, het schoonmaken, het tanken en terugduwen van het vliegtuig naar de taxibaan, dan gaat dat al (tientallen) jaren min of meer op dezelfde manier.



    Gezien alle technologische ontwikkelingen is onze overtuiging dat dit een stuk ‘smarter’ kan. De menselijke factor speelt nu nog een grote rol wat, gezien bijvoorbeeld de vele fysieke verplaatsingen van materieel en brandbare stoffen, allerlei veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, zowel voor onze medewerkers als voor de passagiers.



    Medewerkers lopen bijvoorbeeld het risico gewond te raken door een werkongeluk (veel verkeer en fysieke processen), maar kunnen zelf ook ongewenste veiligheidsrisico’s veroorzaken, bijvoorbeeld door per ongeluk gevaarlijk kerosine te morsen of tegen het vliegtuig aan te rijden. Indirect kan dit weer leiden tot ongewenste risico’s en vertragingen voor onze passagiers.



    Bovendien is de turn around tijd, de tijd van het aankomen bij de gate t/m het vertrek van een vliegtuig, zeer belangrijk voor een vliegtuigmaatschappij. Hoe sneller een vliegtuig kan “omdraaien”, des de lager de kosten voor de maatschappij en dito invloed op de prijs van een ticket. Een vliegtuig “verdient” als er mee gevlogen wordt, niet door aan de grond te staan.



    Schiphol zou zich dus met een smart turn around proces, met snellere turn around tijden, met minder veiligheidsrisico’s, minder verstoringen en vertraging, met een op alle momenten plezierige ervaring voor passagiers, echt kunnen onderscheiden t.o.v. andere luchthavens. Daarnaast willen Schiphol én KLM zich gaan onderscheiden in duurzaamheid, wat natuurlijk perfect aansluit als we het hebben over ‘smart’.



    Omdat wij zelf snel geneigd zijn om vanuit bestaande processen te denken (hoe kunnen die slimmer?), zien wij wellicht al dan niet radicaal andere mogelijkheden over het hoofd. Wij zijn daarom benieuwd naar jouw verfrissende blik en nodigen je dan ook graag uit om met ons mee te denken over een smart turn around proces!



    Prijzen
    1e prijs: €2000,-
    2e prijs: €1500,-
    3e prijs: €1000,-
    4e prijs: €250,-
    5e prijs: €250,-



    Good to know

    - Output: Visualisatie (ontwerp/schets/beelden) + (technische) beschrijving, uitwerking van maximaal 4 A4, PDF bestand

    - Meerdere inzendingen per deelnemer/team zijn toegestaan

    - Lees hier belangrijke tips voor het schrijven van een goed concept

    - Download hieronder de hele briefing met alle informatie


    bron: https://www.battleofconcepts.nl/battles/Schiphol-KLM/SmartTurnAroundChallenge
     
    Basjep vindt dit leuk.
  2. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    volgens mij zitten hier veel mensen met verstand van zaken, prijzengeld bij winst mag natuurlijk gedeeld worden met de tipgever :D
     
    Basjep en Musliston vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina