Hoe doen jullie het toch allemaal :D?

Discussie in 'Nieuw bij insideflyer.nl' gestart door wltam, 17 nov 2015.

  1. wltam

    wltam Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hoi vrienden!

    Ik ben net nieuw op het forum en ik vroeg me eigenlijk toch af, hoe jullie het allemaal doen :p. In Amerika is het namelijk mogelijk om via kredietkaarten sign up bonussen + spenderen van x dollar/mile snel aan een bepaalde aantal miles te komen om zo te upgraden naar business/first class tickets. In Europa is dat jammer genoeg niet mogelijk en kan je vb in het geval van Belgie slechts profiteren van een Amex kaart met beperkte aantal miles. Op deze website heb ik al veel verhalen gelezen van mensen die precies dagelijks vliegen in business/first class :). Nu vroeg ik mij dus af of jullie allemaal zo een full fare ticket kopen? Of sparen jullie ook allemaal moeizaam met miles? Of eventueel geluk met de werkgever (A)?

    Groetjes!

    PS Ik ben vooral benieuwd naar jullie verhalen en ervaring :D!
     
    Lionell en SVDH vinden dit leuk.
  2. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Beste Wltam, welkom op het forum!
    Nu je nog redelijk onbevangen en onbesmet lijkt, wil ik je adviseren: begin er niet aan! Dit zijn de redenen:

    • Vliegen kost geld. Linksom of rechtsom: premium vliegen is een dure hobby
    • Als je eenmaal een felbegeerde status hebt gehaald die je extra voordeeltjes geeft (lounge, upgrades, business class) went het zó snel dat je nog meer geld en moeite gaat spenderen om een nog hogere status te halen
    • Comfort went snel, beangstigend snel zelfs. Als je eenmaal business class hebt gevlogen, haal je je neus op voor economy class
    • En als je eenmaal first class hebt gevlogen, haal je je neus op voor business class. En waar leidt dat toe? Dat je je standaarden verlegt. Maar wat je echt doet: je creëert afnemende tolerantie bij jezelf!
    • Je wordt een ongeduldige hork. Doordat je met je status alle rijen voorbij mag rennen, ga je dat in het dagelijks leven ook proberen (pardon mevrouw de supermarktkassajuf, mag ik eerst? Ik ben Sapphire-member!)
    • Je raakt in een ernstig sociaal isolement. Mensen begrijpen niet dat je vliegt om het vliegen.
    Kortom: wij lijden hier aan een soort verslaving. Hoe gaan we daarmee om? Wel, we praten erover, maar in de tussentijd gaan we nóg meer vliegen!

    Dus: wees wijs en doe het niet!

    En eh... als je nog een referral link nodig hebt voor een American Express Gold card in Nederland, dan hoor ik dat graag!
     
    EuroFlash, mchlrv, hoelahoep en 29 anderen vinden dit leuk.
  3. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Aanvulling:

    • Trok laatst bij de supermarkt een goede fles wijn open en vroeg waar de wijnglazen stonden omdat ik dat nou eenmaal gewend ben :D
     
    FlyingMatthew, DeMennooos, Saki500 en 11 anderen vinden dit leuk.
  4. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Hoewel ik amper geeft om statussen, lounge toegang etc (moet het doen met FB Ivory status) weet ik wel waarom ik veel en graag vlieg. De liefde voor reizen, nieuwe landen ontdekken en ver weg van huis. De vliegreis zelf is voor mij de reden dat ik veel vlieg, met welke maatschappij is mij vaak om het even. Als ik niet zoveel van vliegen, vliegtuigen, luchthavens en airlines zou houden, zou ik ook nooit Aviation Logistics zijn gaan studeren
     
    Holandesa, SVDH, Krabnov en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Dat klinkt als een zuivere ziel met integere intenties! Wat mooi dat dit nog bestaat. Was ik ook maar zo. ;)
     
    SVDH en Innersoul vinden dit leuk.
  6. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Haha, wat lief! Het is nog niet te laat had ik bijna willen zeggen, maar die vlieger gaat niet meer op voor jou ;)
     
    Krabnov vindt dit leuk.
  7. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Ik zal ook even serieus reageren :)

    In Nederland heb je de AMEX Flying Blue kaarten, in België de Brussels Airlines AMEX Miles & More kaart. Veel meer is er niet beschikbaar. Je kunt natuurlijk voor een 'gewone' AMEX gaan; daarbij krijg je Membership Rewards Points die je kunt inwisselen voor allerlei airline miles (in NL: Asia Miles, Finnair Plus Awards, Flying Blue Miles, British Airways Avios, Delta Skymiles, Alitalia Miles, SAS EuroBonus, Iberia Plus Avios, Singapore Airlines Krisflyer Miles). Twee opmerkingen: de 'wisselkoers' verschilt per airline en daarmee de waarde van je Membership Rewards Points. Per loyaliteitsprogramma verschilt ook nog eens de wijze waarop je je punten kunt inzetten voor upgrade awards.

    Ik heb alleen verstand van Flying Blue; misschien kunnen andere forumleden je updaten over andere airlines - met welke airlines vlieg je meestal?

    Voor Flying Blue geldt dat upgrade awards duur zijn. Bovendien geldt dat ze inderdaad niet beschikbaar zijn voor alle ticket-boekingsklasses: de laagste tarieven zijn uitgesloten. Meestal moet je bij KLM/AF een boekingsklasse kiezen waarbij per enkele vlucht de ticketprijs met minimaal € 50,- toeneemt. Zie http://www.klm.com/travel/hr_en/images/New upgrade scheme_EN_01242014_tcm837-485195.pdf voor de precieze tarieven. In het kort komt het erop neer dat de prijs van een upgrade award begint bij 7.500 miles voor een enkele vlucht binnen Europa in de duurste boekingsklasses; een upgrade award voor een enkeltje Amsterdam-Nieuw Zeeland in de goedkoopste (in aanmerking komende!!) boekingsklasse kost 85.000 miles. Stel dat jij op en neer wilt naar Australië en je koopt daarvoor een economy-class-ticket met de goedkoopste in aanmerking komende boekingsklasse, dan moet je voor een upgrade award 170.000 miles neertellen. Daarvoor moet je € 170.000 euro met je American Express gold card hebben uitgegeven. Schiet niet echt op dus. De meeste 'waar voor je miles' krijg je in mijn ogen ook niet met upgrade awards, maar met (promo) award tickets in business class.
     
  8. wltam

    wltam Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Hahaha ik wil vooral eens een business ervaring opdoen. Amai 170.000 euro dat is gewoon onbetaalbaar duur... Argh volgens mij gaat het moeilijk lukken :S
     
  9. RSC09

    RSC09 Blue Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    De LAN business class in dreamliner op FRA-MAD route is dan wellicht een goedkope optie.
    Meer info: klik
     
    jongesander en SVDH vinden dit leuk.
  10. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    660
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    het verhaal van @Krabnov gaat dan ook eigenlijk alleen maar over miles verdienen via Creditcarduitgaven... Er zijn nog veel meer mogelijkheden om miles te verdienen, bijvoorbeeld door te vliegen ;) Daar is je 'return-on-investment' doorgaans beter dan €1 = 1 mile.

    Als je bijvoorbeeld een vliegticket betaald met je FBAMEX, krijg je dus miles voor het bedrag dat je kwijt bent aan de tickets én voor de vlucht(en) die je maakt. Wordt het alweer iets interessanter. Indien je status hebt, krijg je - al naar gelang je precieze status - vaak ook weer een bonus over het aantal verdiende miles met je vlucht. Dan loopt het allemaal wat harder op.

    Ook via Tripadvisor kan je tot 1500 FB miles per maand vinden, zie daarvoor elders op dit forum.

    Maar, bottomline is inderdaad dat het je altijd geld zal kosten (of een investering vergt, om het in een mooie verkoopterm te pakken). Het mooie is alleen dat als je investeert in miles je er in het geval van vliegtickets weer een nieuw avontuur voor terugkrijgt. Dat zal de verslaving ook wel deels verklaren :)
     
    SVDH vindt dit leuk.
  11. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Leuk om eens stil te staan bij hoe we het doen, maar ook waaarom.

    Ik verdien mn punten o.a. met error-fares, goedkope tickets die wel veel punten opleveren. Die error-fares zijn soms al in een premium cabin, maar met de verdiende punten probeer ik als het even kan zeker in een premium cabin te vliegen.

    Uitzondering is dat ik soms Flying Blue miles gebruik voor award uit 'noodzaak', bv om te positionere - dat is dan meestal in Economy.

    Waarom vlieg ik? Ik vind het vliegen leuk, de vliegtuigen zelf, het verwwend worden in (sommige) premium cabins, het aankomen op bestemmingen die niet 'thuis' zijn, de andere landen, de zon, de kou, de ervaring!
     
  12. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Klagen bij customer care als er iets niet goed was op je vlucht, kan ook lucratief uitpakken. 2x niet aangekomen bagage (7.5k p/st) en 1x IFE defect in J (10k).

    Maar over het algemeen is het geen vetpot. Ga vooral voor speciale aanbiedingen en promodeals. Soms hebben autoverhuurbedrijven (indien je die nodig hebt) ook leuke aanbieding om extra miles te sparen.
     
  13. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Haha. En dat slapen.. Is dat na twee flesjes Krug?
     
    Flying doc en WorldTraveller vinden dit leuk.
  14. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    In mijn geval ben ik verslaafd geraakt aan de air miles geraakt en de elite status... Er gaat maar een "beetje" (veel) tijd in zitten :D

    Mij maakt het type vliegtuig of de ervaring niet zoveel uit, ik slaap meestal toch, zelfs als ik naar de UK vlieg, dan lukt het me of zelfs voor het opstijgen in slaap te vallen. Op lange vluchten oordoppen in en muts (of fleecejack) over m'n hoofd, dus als je ooit een malloot met fleecejack op z'n kop tegen komt, probably me!
     
    Bjornt1, Holandesa en jongesander vinden dit leuk.
  15. wltam

    wltam Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Dus als ik alles goed begrijp: kredietkaart uitgaven + zoeken naar goede deals zoals o.a. error fares en dan langzaamaan sparen en nog een sparen... Zucht :p
     
  16. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Ja er gaat wat tijd overheen jammer genoeg, voor sommigen onder ons toch. Maar dat maakt het wel leuk als je uiteindelijk kan gaan redeemen.
     
  17. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ik ben het met @Lionell eens: het begin is langzaam maar zodra je een status hebt, gaat het allemaal wat sneller, zeker als je langere vluchten doet in een bepaalde klasse. Of inderdaad goed kijken naar error-fares. Verder schrijven van TripAdvisor reviews, enquêtes invullen, Quality Observer reviews doen, hotelboekingen met het Flying Blue logo via booking.com etc. Ook krijg je vaak van KLM miles als er vertragingen zijn geweest of je hebt een gegronde klacht. Uiteindelijk wil ik er een mooie La Premiere ticket van aanschaffen.

    Succes met het verzamelen!!
     
    vlieggraagverweg, jongesander en Lionell vinden dit leuk.
  18. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Zelf ben ik nog geen half jaar lid van deze sekte (geintje). Het klopt helemaal dat er uiteindelijk sprake is van een verslaving.

    In de korte periode dat ik hier actief ben heb ik nu eenmaal gevlogen met de 787 van LAN. Dit was goed betaalbaar en een gave ervaring. Mocht je dit ook gaan doen, zorg ervoor dat je minimaal 3 dagen voor deze trip uittrekt. Anders ben je er gewoon te kort.

    Na deze trip schreef ik me in voor een gratis executive platinum status. Toen deze werd toegekend moest ik thuis heel hard gaan onderhandelen. Uiteindelijk een leuke run geboekt in business class van dublin naar Honolulu (volgend weekend ga ik tien vluchten doen in een paar dagen tijd). Hiermee haal ik executive platinum in een keer. Daarnaast voldoende punten om een vlucht in First bij Etihad te boeken. Na de devaluatie is het te hopen dat ik nog tijdig kan boeken.

    Hoewel mijn vriendin had gezegd dat het hierna gebeurd moest zijn ben ik al weer druk op zoek naar goedkope AA tickets waarbij ik mijn systemwide upgrades kan inzetten. Wat wel jammer is, is dat je hiervoor niet zoveel punten meer zult krijgen, ook al ben je executive platinum.

    Daarnaast spaar ik flying blue miles door middel van een creditcard. Dit gaat inderdaad erg langzaam.

    Ondanks dat premium cabins natuurlijk prachtig zijn, lijkt het mij ook leuk om volgend jaar eens heel goedkoop te vliegen. Bijvoorbeeld met zo weinig mogelijk geld zo ver mogelijk komen.

    Dus al met al kost het geld. Maar een hobby kost altijd geld. Jongens die een motorfiets hebben of een sportauto zijn jaarlijks ook genoeg kwijt.

    Veel plezier met deze leuke hobby!
     
  19. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
  20. FlyRicky

    FlyRicky Silver Member

    Berichten:
    693
    Leuk Bevonden:
    434
    Trofeepunten:
    63
    Melchior, Flying doc en jongesander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina