Het grote vliegervaringen topic

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door FlyingBlob, 18 nov 2023.

  1. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    517
    Trofeepunten:
    123
    Hallo allemaal,

    We hebben al wel een maaltijd topic hier bij de reisverslagen staan maar ik miste nog een beetje een algemeen topic over vlieg-/reiservaringen. Misschien handiger dan allemaal losse topics onder elkaar? Indien dit niet de bedoeling is, moderators, voel je vrij om dan de titel van dit topic aan te passen. :)

    Mijn meest recente ervaring was met AF op een vlucht van ATH naar AMS via CDG. Bij het boeken had ik al gezien dat mijn overstaptijd kort was (55 minuten) maar omdat zowel ATH als AMS natuurlijk Schengen bestemmingen zijn en beide vluchten werden uitgevoerd door AF voorzag ik geen problemen met overstappen op CDG. Ik boekte specifiek deze (business class) vlucht omdat de vlucht naar AMS werd uitgevoerd met de A220, mijn favoriete narrowbody vliegtuig!

    Op de heenreis ging alles zeer soepel: mijn KL vlucht uit AMS arriveerde bij terminal 2F op tijd en de vlucht naar ATH vertrok (letterlijk) vanaf de gate er naast. Helaas was dit op de terugweg niet zo want ik was even vergeten dat, ondanks dat ATH en AMS beide Schengen bestemmingen zijn, AF natuurlijk ook diezelfde vliegtuigen gebruikt voor niet-Schengen bestemmingen.

    De problemen begonnen al in ATH: ruim 20 minuten later vertrokken wegens 'drukte in het luchtruim'. Normaal is 20 minuten niet heel veel, maar als je minder dan een uur overstaptijd hebt ineens wel. Tevens hadden we de pech dat de tegenwind bijzonder sterk was en dat dus de vlucht nog extra vertraagde (op de heenreis was het voordeel dat ik door die sterke wind bijna een half uur eerder in Athene was). Uiteindelijk 30 minuten later dan gepland geland op CDG en tijdens het taxiën kreeg ik al SMSjes van Air France: "Boarding gaat sluiten, Ga z.s.m. naar uw gate." Ik had tijdens het vliegen al met de stewardess over de krappe overstap gesproken en ze verzekerde mij dat we zouden arriveren bij terminal 2F. Niet dus. Het vliegtuig parkeerde bij Terminal 2E hal L omdat het erna door zou vliegen naar OTP. Dus met een bus naar Terminal 2F, daarna ben ik als een gek gaan rennen om vervolgens bij gate F21 (weer een busgate) uit te komen. Toen ik aan kwam rennen riep de gate agent gelijk: 'Bent u meneer Flying Blob?! Heeft u te lang in de lounge gezeten?'. Ik met tong op de knieën: "Ik zat niet in de lounge, mijn vlucht uit ATH was vertraagd! Gaat mijn koffer de overstap wel halen?' Daar konden ze geen antwoord op geven. Afgepeigerd stapte ik als laatste in de bus waar vele boze blikken mij verwelkomden. De bus scheurde weg naar, je raad het al, een A220 bij Terminal 2E hal L welke net was gebruikt voor een vlucht uit LHR. Daar aangekomen aan boord gegaan en de situatie uitgelegd. Helaas liet de AirTag in mijn koffer mij even in de steek waardoor ik niet kon zien of mijn koffer aan boord was.

    Op AMS aangekomen bleek mijn koffer inderdaad nog in Parijs te zijn. Gelukkig kon KLM me gelijk zeggen dat ze hem gelokaliseerd hadden en dat hij op de eerste ochtendvlucht mee zou gaan en daarna thuisbezorgd zou worden. Ik had nog een omschrijving gegeven van hoe mijn koffer er uit zag en dat er ook een Flying Blue Gold tag aan hing met mijn naam en telefoonnummer er op. Ruim 24 uur later belt de koeriersdienst bij mij thuis aan, maar met de verkeerde koffer! De koffer die hij bij zich had was voor iemand met dezelfde achternaam als ik maar daar hielden de overeenkomsten ook wel op. Ik kon aantonen met de AirTag dat mijn koffer nog op Schiphol stond en ook het label aan de koffer stond overduidelijk een plaatsnaam die in de verste verte niet op Den Haag leek (of in de buurt er van lag). Ik was bang dat mijn koffer misschien aan iemand anders was aangeboden maar dat was gelukkig niet zo. Uiteindelijk tegen 22 uur, ruim 27 uur na mijn aankomst, mijn echte koffer gekregen. Jammer dus dat een priority label op de koffer dus weinig effect heeft als je een zeer krappe overstap hebt. Ironisch genoeg stond op het nieuwe bagagelabel aan mijn koffer wel 'RUSH. SHORT CONNECTION'. Het is fijn dat KLM de koffer thuisbrengt maar erg slordig dat ze de verkeerde aanboden, ik had namelijk gewoon de koffer van de meneer met dezelfde achternaam kunnen aannemen en al zijn spullen kunnen jatten als ik kwaad in de zin had gehad. Ik heb een vergoeding aangevraagd voor de (geringe) kosten die ik had gemaakt en ben benieuwd of hier verder nog een compensatie tegenover staat in de vorm van geld of miles. Uiteraard ook gemeld dat in eerste instantie de verkeerde koffer bij mij voor de deur stond. Jullie ervaring met een vertraagde en/of verkeerd aangeboden koffer?

    Tip: koop AirTags, een duidelijk label + een goed slot op je koffer en maak een foto van hoe je koffer er uit ziet. Die AirTags hebben mij vorig jaar al een keer 'gered' toen mijn vlucht naar LHR was geannuleerd en ik in een zee van 500+ koffers op Schiphol de mijne moest zien terug te vinden.
     
  2. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.744
    Leuk Bevonden:
    2.547
    Trofeepunten:
    428
    Heb ook een tag in m'n koffer zitten. Vind het meestal op de terugweg niet zo erg als mn koffer de connection niet heeft gehaald. Scheelt me weer een uur wachten en kan dan lekker rustig naar de trein lopen zonder koffer. Over het algemeen wordt ie de dag erna wel thuis afgeleverd dan.
     
    arjen05 en FlyingBlob vinden dit leuk.
  3. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.177
    Leuk Bevonden:
    1.018
    Trofeepunten:
    223
    Airtag gaat bij elke reis in m'n koffer.

    Daarna leg ik hem in m'n auto omdat ik meestal vergeet waar ik hem heb geparkeerd.
    Handig apparaatje;)
     
  4. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    517
    Trofeepunten:
    123
    Ook in de Schiphol app wordt aangegeven over hoeveel minuten de bagage wordt verwacht. Die app is zeer handig en gebruik ik altijd voor vertrekkende en arriverende vluchten.
     
  5. Morris

    Morris Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    18
    Elke tas of koffer waar ik mee reis heeft een AirTag, dan hoef ik ook nooit na te denken of ik de AirTag er wel of niet gestopt heb. Mijn motto is heel simpel: hoe minder ik hoef na te denken, hoe minder fouten ik maak. ;)

    Het is inmiddels wel een hele trits van AirTags geworden, 4 koffers (verschillende formaten, voor verschillende doeleinden), 3 tassen, 1 sleutelbos, 1 paspoort portefeuille.

    Batterij management is wel een uitdaging o_O
     
    FlyingBlob vindt dit leuk.
  6. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.122
    Leuk Bevonden:
    1.954
    Trofeepunten:
    273
    Ik had airtags (apple) en toen vanwege aanschaf Samsung toestel overgeschakeld op de Samsung Tag 1. Batterijen waren binnen 2 weken leeg. Drama. Gelukkig had ik er maar 1 gekocht. Nu overgeschakeld op Samsung Tag 2 en die zijn absoluut beter. Je kunt ook je batterij verbruik managen. Vind ze wel veel handiger dan de airtags. Zitten bij mij overal in.
     
  7. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.214
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Eindelijk weer eens een hermetisch gesloten Gordijntje, met de drukknoopjes tot beneden dicht ! Betrof OS.

    (Helaas had ik een geupgrade ecopax naast me, dat het gordijntje enigzins te niet deed, maar de hele vlucht géén ecopax toiletbezoeker gezien....)

    upload_2024-1-4_1-39-10.png
     
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.903
    Leuk Bevonden:
    3.321
    Trofeepunten:
    508
    Ik zie dit de laatste tijd actief gestimuleerd worden op KL(C) kortere vluchten. Dan staat de trolley een groot gedeelte van de vlucht in het gangpad en in plaats van pax langs de trolley te sturen, worden ze proactief naar voren gestuurd voor toiletbezoek.
     
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.214
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Op de retourreis bleef helaas het gordijntje open. De reden was een zeer vervelende pax ergens achterin. De Purser wilde het in de gaten houden. Ze moest al voor het vertrek naar achteren komen en dreigen met het laten verwijderen van deze persoon. Ze bood haar excuses aan met the usual "Ich bitte um Ihren Verständnis".
    Ik begrijp dit wel. Deze purser was zeker top voor haar collega's.
    Maar als het gedrag zodanig is dat het gordijntje open moet blijven dan ben ik van mening dat dat figuur direct verwijderd had moeten worden.

    Sidenote: OS serveert binnen europa ook op korte vluchten gelukkig nog op porselein. KL maakt zichzelf echt belachelijk met die Wanders box..kartonnen doos...
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2024
    Daeni en VinceG vinden dit leuk.
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.824
    Leuk Bevonden:
    2.031
    Trofeepunten:
    358
    Het probleem is dat bij het van boord halen van een passagier eerst een finale waarschuwing is gegeven. Op die manier dekt een luchtvaartmaatschappij zich in tegen eventuele claims en kan de passagier ook op andere vluchten worden geweerd.

    Uitzondering op de final notice is bijvoorbeeld als er echt wat strafbaars gebeurd, maar dan zal ook de politie of equivalant aan boord komen en de passagier ter plekke arresteren en gaat deze een ‘ander’ traject in.
     
    Morris vindt dit leuk.
  11. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    517
    Trofeepunten:
    123
    Ik vind overstappen op Milaan Linate echt irritant en onnodig ingewikkeld. Ik kwam op de heenreis aan op een bus gate, en liep dus langs de bagagebanden de terminal in. De bordjes met 'connecting flights' staan echter richting de uitgang gewezen. Als je 'buiten' het gategebied bent moet je weer langs de incheckbalies lopen en opnieuw door de security heen.

    Op de terugweg was het helemaal mooi. Ik kwam bij een gewone 'slurf' gate aan (A21) en mijn vlucht vertrok van A19. Alsnog wezen de borden voor aansluitende vluchten weer naar buiten toe. Ik had het te laat door en daardoor moest ik dus opnieuw door de beveiliging (en alle winkels) heen om eigenlijk weer op hetzelfde punt uit te komen als waar ik was aangekomen.

    Volgende keer ga ik dus gewoon die borden negeren en rechtstreeks naar de gate lopen in plaats van opnieuw door de security. Ik blijf binnen het Schengengebied en er staat nergens dat het niet mag.

    Iemand dezelfde travel 'hack' al ontdekt of andere ervaringen op LIN?
     
    Durk en michiel1 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina