Hallo allemaal,
We hebben al wel een maaltijd topic hier bij de reisverslagen staan maar ik miste nog een beetje een algemeen topic over vlieg-/reiservaringen. Misschien handiger dan allemaal losse topics onder elkaar? Indien dit niet de bedoeling is, moderators, voel je vrij om dan de titel van dit topic aan te passen.
Mijn meest recente ervaring was met AF op een vlucht van ATH naar AMS via CDG. Bij het boeken had ik al gezien dat mijn overstaptijd kort was (55 minuten) maar omdat zowel ATH als AMS natuurlijk Schengen bestemmingen zijn en beide vluchten werden uitgevoerd door AF voorzag ik geen problemen met overstappen op CDG. Ik boekte specifiek deze (business class) vlucht omdat de vlucht naar AMS werd uitgevoerd met de A220, mijn favoriete
narrowbody vliegtuig!
Op de heenreis ging alles zeer soepel: mijn KL vlucht uit AMS arriveerde bij terminal 2F op tijd en de vlucht naar ATH vertrok (letterlijk) vanaf de gate er naast. Helaas was dit op de terugweg niet zo want ik was even vergeten dat, ondanks dat ATH en AMS beide Schengen bestemmingen zijn, AF natuurlijk ook diezelfde vliegtuigen gebruikt voor niet-Schengen bestemmingen.
De problemen begonnen al in ATH: ruim 20 minuten later vertrokken wegens 'drukte in het luchtruim'. Normaal is 20 minuten niet heel veel, maar als je minder dan een uur overstaptijd hebt ineens wel. Tevens hadden we de pech dat de tegenwind bijzonder sterk was en dat dus de vlucht nog extra vertraagde (op de heenreis was het voordeel dat ik door die sterke wind bijna een half uur eerder in Athene was). Uiteindelijk 30 minuten later dan gepland geland op CDG en tijdens het taxiën kreeg ik al SMSjes van Air France: "Boarding gaat sluiten, Ga z.s.m. naar uw gate." Ik had tijdens het vliegen al met de stewardess over de krappe overstap gesproken en ze verzekerde mij dat we zouden arriveren bij terminal 2F. Niet dus. Het vliegtuig parkeerde bij Terminal 2E hal L omdat het erna door zou vliegen naar OTP. Dus met een bus naar Terminal 2F, daarna ben ik als een gek gaan rennen om vervolgens bij gate F21 (weer een busgate) uit te komen. Toen ik aan kwam rennen riep de gate agent gelijk: 'Bent u meneer Flying Blob?! Heeft u te lang in de lounge gezeten?'. Ik met tong op de knieën: "Ik zat niet in de lounge, mijn vlucht uit ATH was vertraagd! Gaat mijn koffer de overstap wel halen?' Daar konden ze geen antwoord op geven. Afgepeigerd stapte ik als laatste in de bus waar vele boze blikken mij verwelkomden. De bus scheurde weg naar, je raad het al, een A220 bij Terminal 2E hal L welke net was gebruikt voor een vlucht uit LHR. Daar aangekomen aan boord gegaan en de situatie uitgelegd. Helaas liet de AirTag in mijn koffer mij even in de steek waardoor ik niet kon zien of mijn koffer aan boord was.
Op AMS aangekomen bleek mijn koffer inderdaad nog in Parijs te zijn. Gelukkig kon KLM me gelijk zeggen dat ze hem gelokaliseerd hadden en dat hij op de eerste ochtendvlucht mee zou gaan en daarna thuisbezorgd zou worden. Ik had nog een omschrijving gegeven van hoe mijn koffer er uit zag en dat er ook een Flying Blue Gold tag aan hing met mijn naam en telefoonnummer er op. Ruim 24 uur later belt de koeriersdienst bij mij thuis aan, maar met de verkeerde koffer! De koffer die hij bij zich had was voor iemand met dezelfde achternaam als ik maar daar hielden de overeenkomsten ook wel op. Ik kon aantonen met de AirTag dat mijn koffer nog op Schiphol stond en ook het label aan de koffer stond overduidelijk een plaatsnaam die in de verste verte niet op Den Haag leek (of in de buurt er van lag). Ik was bang dat mijn koffer misschien aan iemand anders was aangeboden maar dat was gelukkig niet zo. Uiteindelijk tegen 22 uur, ruim 27 uur na mijn aankomst, mijn echte koffer gekregen. Jammer dus dat een priority label op de koffer dus weinig effect heeft als je een zeer krappe overstap hebt. Ironisch genoeg stond op het nieuwe bagagelabel aan mijn koffer wel 'RUSH. SHORT CONNECTION'. Het is fijn dat KLM de koffer thuisbrengt maar erg slordig dat ze de verkeerde aanboden, ik had namelijk gewoon de koffer van de meneer met dezelfde achternaam kunnen aannemen en al zijn spullen kunnen jatten als ik kwaad in de zin had gehad. Ik heb een vergoeding aangevraagd voor de (geringe) kosten die ik had gemaakt en ben benieuwd of hier verder nog een compensatie tegenover staat in de vorm van geld of miles. Uiteraard ook gemeld dat in eerste instantie de verkeerde koffer bij mij voor de deur stond. Jullie ervaring met een vertraagde en/of verkeerd aangeboden koffer?
Tip: koop AirTags, een duidelijk label + een goed slot op je koffer en maak een foto van hoe je koffer er uit ziet. Die AirTags hebben mij vorig jaar al een keer 'gered' toen mijn vlucht naar LHR was geannuleerd en ik in een zee van 500+ koffers op Schiphol de mijne moest zien terug te vinden.
Klik om te vergroten...