GRQ-CPH op JP

Discussie in 'Nieuws' gestart door Ein_Kessel_Buntes, 30 sep 2016.

  1. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Nog niet echt opgepikt volgens mij: de nieuwe hub-verbinding van CPH naar GRQ (of andersom natuurlijk vanuit ons perspectief). Een passend artikeltje kan ik helaas niet linken, maar op airportnieuws vind je wel wat.

    De vlucht wordt door Nordica uitgevoerd, maar onder JP (Adria) vluchtnummer. Nog niet overal wordt GRQ als een *A bestemming gevonden, maar bij SAS wel en kun je alle verbindingen maken binnen het *A-netwerk.

    Eerste boekingsaantallen zijn bemoedigend, bij 40% bezettingsgraad schijnt de verbinding rendabel te zijn en zouden 'we' (ik woon in het noorden) deze verbinding kunnen behouden.

    Omdat de verbinding toch wel interessant is (voor werk en privé), zit ik denken om met ingang van het nieuwe jaar weer zoveel mogelijk *A te vliegen in plaats van ST (iets voor een andere discussie, natuurlijk). Het scheelt toch behoorlijk in reistijd, parkeren etc etc.
     
    Lionell, Yoran Wijkstra en jongesander vinden dit leuk.
  2. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Allereerst welkom op dit forum @Ein_Kessel_Buntes !

    Mij spreekt het normaal ook wel aan om vanaf GRQ te vliegen. Lekker rustig en voor mij dichterbij de Schiphol.

    Ik heb op dit moment geen status meer ( na een korte trial bij Turkish) bij *A.

    Maar het belangrijkste: ik vind de tarieven vrij hoog vanaf GRQ. Voor bijna alle routes betaal je significant meer dan vanaf andere routes. Dan rij ik toch liever een stukje verder....

    Heb je zelf al een vlucht vanaf GRQ genomen met Adria?
     
  3. Yoran Wijkstra

    Yoran Wijkstra Blue Tier Medewerker

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben het met @jongesander eens dat de tarieven momenteel aan de hoge kant zijn voor mensen die privé vliegen. Gezinnen die een weekend naar Kopenhagen gaan besparen op een vlucht vanaf Schiphol al snel enkele tientallen Euro's per persoon, waardoor de keuze sneller op Amsterdam zal vallen dan Groningen als je naar de totaalprijs kijkt.

    Zakelijk gezien is het een snelle verbinding en is de prijs minder van belang. Op kantoor wordt af en toe al gesproken over vliegen vanaf GRQ via CPH. Kantoor bevindt zich op een halfuurtje van GRQ, dus scheelt het al snel een uur reistijd.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  4. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Dankjewel!

    Zelf heb ik nu nog niets geboekt, maar sta op het punt om de eerste vluchten in 2017 te gaan boeken.

    Nou ja, juist als je naar de totaalprijs kijkt, valt die juist minder gunstig uit voor AMS naar mijn idee. Je zit met parkeren, het is altijd gedoe om op tijd op AMS aanwezig te zijn, waardoor je vaak een hotelovernachting vooraf neemt. En je moet natuurlijk weer terug rijden, die auto (of trein) rijdt ook niet voor niets.

    De tijden zijn ook behoorlijk goed, 's ochtends om 09:00 vertrekken en om 17:30 of zo terug vanuit CPH. Dat past leuk voor weekendjes weg als je de vrijdag ook vrij neemt.

    Van die ene keer dat ik vanaf GRQ gevlogen ben (we hadden met het werk een toestel gecharterd) heb ik vooral in herinnering hoe heerlijk het was om binnen een uur na het landen (inclusief het wegbrengen van een collega) weer thuis te zijn.

    Op zich moet ik bij SkyTeam (FB) behoorlijk mijn best doen om aan het minimum aantal segmenten te komen voor goud, soms moet ik onzinvluchten boeken en/of begin ik in DUS vanwege de extra segmenten.

    Bij A3 zou ik waarschijnlijk makkelijker *G kunnen behouden en ben ik vrij in mijn keuzes want ik zou ook wat vluchten via AMS en DUS kunnen blijven vliegen als dat handiger uitkomt. Sowieso zullen mijn klanten zoveel mogelijk via GRQ willen vliegen, dan zou ik op twee allianties een status moeten verzamelen.

    Als ik het zo opschrijf, heb ik m'n keuze al gemaakt :)
     
  5. Yoran Wijkstra

    Yoran Wijkstra Blue Tier Medewerker

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Leuke discussie, haha!

    Tickets van Schiphol naar CPH zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 60 euro retour, oke de tijden zijn minder gunstig dan vanaf GRQ maar ik denk dat men daar eerder mee akkoord gaat dan een verschil in prijs van 50 euro per persoon.

    Het is natuurlijk net wat men er voor over heeft, dat verschil per persoon. Net als het boeken van een hotel vooraf aan een vlucht van Amsterdam, persoonlijk nog nooit gedaan en ik heb vaak om 5 uur in de ochtend gevlogen.

    Maar goed, voor een schappelijke prijs via CPH de wereld over en we staan allemaal in de rij hopelijk. Hoop voor Noord-Nederland dat de route standhoudt en het rendabel wordt. Al lijkt het mij niet heel moeilijk om per dag zo'n 40-45 passagiers te vervoeren om de 40% bezetting per vlucht te halen.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  6. Geel

    Geel Blue Tier

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    Ik vlieg dit morgen vanuit CPH. Check in online kan al vanaf meer dan 24 uur vooraf via SAS website. Er staat dat er geen meal service is. Als er interesse is wil ik wel een review schrijven.
     
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Altijd doen, leuk!
     
  8. Geel

    Geel Blue Tier

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    28
    Weet iemand of rij 11 of 12 de emergency exit is op de Embraer RJ145 die Adria (JP) gebruikt?

    Ik ga nu uit van 11 omdat het een BMI toestel is.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  9. Yoran Wijkstra

    Yoran Wijkstra Blue Tier Medewerker

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Ben benieuwd naar je ervaring, leuk!
     
  10. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Uiteraard ook zeer geïnteresseerd in een trip report :) Ondertussen mogen we als noorderlingen ook allemaal onze input geven. Link kan ik niet posten, maar het is toekomst groningen airport eelde met punt nl en dan zonder de spaties. Misschien wil iemand met meer posts zo vriendelijk zijn.

    Er staan ook mooie rapporten bij, met name die van LH Consulting vind ik zeer interessant en relevant voor ons als veelvliegers. Wel zie ik dat alleen maar verwezen wordt naar *A partners voor potentiële hubs. Uiteraard, ik zie de mogelijkheid voor SkyTeam of OneWorld ook niet echt, maar wel even goed om over na te denken.

    Overigens heb ik wel al wat vluchten op het oog maar kan door allerlei redenen nog niet echt vast leggen en boeken. Eén daarvan is dat de verbindingen voorlopig nog niet volledig voor handen zijn via de airlines, ze schijnen handmatig te moeten worden ingevoerd, en daarom nog niet volledig voorhanden te zijn.

    Via SAS staat overigens wel zo'n beetje alles in de noordelijke landen erin, maar Milaan bijvoorbeeld gaat nu nog niet. Via Expedia en zo kan wel wat, maar ik boek toch het liefst via een airline om direct de boekingsklasse erbij te hebben in verband met de mijlen.
     
    Lionell vindt dit leuk.
  11. bedeve

    bedeve Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    De thread stokt in oktober en dat is jammer.
    Omdat er positief nieuws te melden is.
    Met SAS kun je nu vanaf Eelde vliegen op New York ,Washington, Chicago en San Francisco. Afhankelijk van de bestemming zal de reistijd wat lang /kort zijn. Naar San Francisco bijv is de overstap op CPH haast naadloos aansluitend .
    Naar Chicago is er een wachttijd.
    Prijzen ?
    Chicago Eur 502 . San Francisco ; Eur.603 Economy class
    Niet eerst naar Ams of Dus, geen auto parkeren,geen park,sleep, fly arrangement. Gewoon na je ontbijtje naar Eelde toe...
    Dat dit bij Groningen Eelde Airport niet van de daken wordt geschreeuwd ....
    Ze blijven passief !
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    jongesander vindt dit leuk.
  12. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Goed om te zien dat de prijzen naar de VS inmiddels een stuk lager zijn geworden.
     
  13. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    Wat een waardeloze marketing en verkoop afdeling!
     
  14. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Is dat niet de noordelijke nuchterheid?
     
  15. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    Nee gewoon een geval van onkunde.
     
  16. Ein_Kessel_Buntes

    Ein_Kessel_Buntes Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Ik meende trouwens wel dat er iets van 5-6 mensen op de marketing zaten daar, dus aan de menskracht zal het niet liggen.

    Eindelijk worden overigens langzaam wat Europese verbindingen zichtbaar als je direct bij SAS wat zoekt. Expedia blijft echter betere prijzen en meer verbindingen in de aanbieding hebben.

    Airportnieuws heeft alles op een rijtje gezet (hopelijk passen ze ooit ook eens hun template aan, zodat je kunt zien wannéér iets gepost is).

    Naast de vakantievluchten lijkt de marketing vooral ingezet op grotere bedrijven in de regio, en niet zo zeer op kleinere bedrijven. Jammer, want ook wij hebben in 2016 toch weer voor € 15.000 aan vluchten ingekocht. Dit segment wordt niet echt opgepakt, terwijl daar volgens mij toch een aardig volume zit.

    Het zou mooi zijn als gewoon iedere passagier die vanaf Eelde vertrekt op vertoon van een SkyTeam Elite kaart een gratis kop koffie of een krantje krijgen zou, of korting op parkeren, of, of, of... Jammer dat ze niet aan zoiets willen.

    Mijn eerste vlucht is eind januari, in de Krokusvakantie privé hopelijk weer. Ik moet nog een keer naar Barcelona toe in februari, maar daarvoor worden de prijzen zo gek dat ik beter vanaf een andere vluchthaven ga.

    Ik heb de laatste tijd geen berichten gezien over de bezetting van GRQ-CPH, maar er wordt openlijk nagedacht over een derde verbinding per dag naar CPH, en een volgende verbinding naar MUC. Met MUC zeker zou GRQ echt een goede vluchthaven zijn voor ons noorderlingen.
     
  17. Thijs1978

    Thijs1978 Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    143
    Natuurlijk zijn er mogelijkheden en zeker als je strategisch ook nog eens naar de behoefte van de noord Duitsers en dan idd is een bestemming als MUC logisch.

    Maar ja als er geen ruchtbaarheid aan gegeven wordt dan is het gedoemd te mislukken. Groningen zou zich op de kaart kunnen zetten en zo groot als Eindhoven kunne worden. Maar ja. Dat gaat niet vanzelf hè.
     

Deel Deze Pagina