Gate agent noemt mij een idioot!

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 15 okt 2014.

  1. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.948
    Leuk Bevonden:
    1.869
    Trofeepunten:
    113
    Ik had met een kennis die tijdelijk in Singapore en Jakarta woont afgesproken om een paar dagen erop uit te gaan. Uiteindelijk werd het Sanya. Toen ik aan mijn Chinese klasgenoten vertelde dat ik met China Southern Airlines zou vliegen via Guangzhou naar Sanya verklaarde ze mij voor gek. Het personeel is verschrikkelijk, helemaal als je geen Mandarijns spreekt, eten en drinken is niet al te best. Oftewel, het kwam er op neer dat Air Koryo nog beter was. En dit ging alleen nog maar over de vlucht, laat staan de luchthavens. Ik had deze verhalen al eens gelezen op verschillende websites, maar om het te horen van "echte" Chinezen was nog al shocking. Als de Chinezen naar huis gaan vermijden ze zoveel mogelijk de "big 3" CZ, CA en MU. Omdat het relatief korte vluchten zijn en mijn kennis vloeiend Mandarijns spreekt, durfde ik het wel aan.

    Ik landde om 05:50 in Singapore vanuit Amsterdam met Singapore Airlines. Mijn beste economy vlucht ooit!. Mijn vlucht naar Guangzhou zou vertrekken om 08:00. Ik had afgesproken met mijn kennis dat ze gewoon naar de luchthaven zou komen en dat wel elkaar zouden ontmoeten in terminal 1. De vlucht naar Guangzhou was niet bijzonder. Personeel sprak nauwelijks Engels dus ik liet mijn reisgenoot het woord doen. Eenmaal geland in Guangzhou begon de poppenkast.

    We hadden zo'n 1,5 uur overstaptijd in Guangzhou. We hebben bij Mc Donalds een vette hap genomen en vervolgens zijn we rustig naar de gate gelopen. Eenmaal bij de gate aangekomen overhandigde ze mijn boarding pass naar Sanya, aangezien ik deze nog niet had. Tot mijn verbazing zag ik dat de stoelen veranderd waren. Niet dat het heel erg was, maar ik wilde wel een reden weten. Toen ik naar de gate agent wilde lopen, kondigde zij boarding aan voor businessclass en SkyTeam Elite+. Alle mensen in de wachtruimte stormde naar voren alsof ze nog moesten vechten voor de beste plekken in het vliegtuig. Door de chaos werd priority boarding niet nageleefd. Als een van de laatste passagiers liepen wij naar de gate agents.

    Ik vroeg aan haar waarom de stoelen veranderd waren. Zij schoot gelijk in een defensieve houding en zei in gebrekkig Engels "No, no, no you wrong" ik zei vervolgens dat ik op papier had staan dat ik stoel A en B gereserveerd had en overhandigde haar de bevestiging. Toen mompelde ze wat in het Mandarijns, ik had geen idee wat, maar mijn kennis wel. Zij vertelde mij dat de gate agent mij net een idioot noemde. Ik vroeg vervolgens aan de gate agents waarom ze mij een "idioot" noemde. Ze keek me aan met een horrorblik en zei "no, no, no, you hear wrong." Ondertussen was er een soort check-in supervisor bijgekomen die eveneens geen woord Engels kon. Op dat moment sprong mijn kennis bij die vervolgens een minuut of 5 een heel verhaal in het Mandarijns vertelde. Ik kon zien aan het gezicht van de gate agent zien dat ze op het punt stond om in tranen uit te barsten. Vervolgens pleegde de supervisor wat telefoontjes en mijn kennis vertelde mij vervolgens dat ze er uit waren. Ze heeft spijt van wat ze gezegd heeft en we krijgen nu twee stoelen in Premium Economy (is gewoon KLM Economy comfort). Dit was voor mij niet eens nodig geweest aangezien ik niet eens boos op de gate agent was. Ik vertelde de gate agent dat ik niet boos op haar was en dat ik haar gedrag weet aan die kudde olifanten die ze eerst in goede banen moest leiden. Mijn kennis vertaalde het nog eens in Mandarijns om er zeker van te zijn dat ze het begreep. Er kwam direct een glimlachje op het gezicht en ze zei meerdere malen sorry tegen mij. Nu alle heisa voorbij was kon ik eindelijk aan boord van het vliegtuig.

    De cabine staff had doorgekregen dat er een situatie was bij de gate. Tijdens de vlucht probeerde ze van alles om het zo aangenaam mogelijk voor ons (voornamelijk mijn kennis) te maken. Een stewardess sprak wel 30 minuten lang met mijn kennis... Gelukkig bestaan er noise-cancelling headphones:)

    De talenkennis van de crew is het grote probleem. Ze spreken Mandarijns, Engels nauwelijks. En als ze in het Engels spreken is het altijd heel zachtjes, alsof niemand het mag horen. Helaas is dit probleem niet alleen bij China Southern Airlines, maar ook bij andere Chinese luchtvaartmaatschappijen.
     
    Skywalker88 en SVDH vinden dit leuk.
  2. kevin990

    kevin990 Active Member

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    161
    Trofeepunten:
    43
    SVDH vindt dit leuk.
  3. Mike

    Mike Well-Known Member

    Berichten:
    1.137
    Leuk Bevonden:
    644
    Trofeepunten:
    113
    om misschien toch een klein beetje de chinese airlines te verdedigen in ieder geval voor de domestic vluchten: Ze hebben ons als westerese paxen simpel weg niet nodig! Wij zijn niet belangrijk voor hun aangezien het draait om de chinese passagier.. waar er miljoenen van zijn!

    Internationaal hebben ze ons ook niet nodig maar het is wel leuk om westerse mensen te hebben en word er (langzaam) wel ietjes aan gedaan zoals bijv de NL cabin crew.. (want de standaard is gewoon nog te slecht.. chinese airlines hebben echt de potentie om keihard de strijd met emirates en co aan te gaan .. maar zolang ze geen westerse top managers aannemen en westerse standaard invoeren zal dat nooit lukken.

    trouwens..

    Een vriendin van mij vloog met Air France en de vlucht was vertraagd waarop de AF agent tegen haar collega in het frans opmerkte: Die domme koe denkt nog te kunnen vliegen vandaag...
    Nu kan die vriendin van mij toevallig vloeiend frans... kort samengevat: Er werd een HEEL mooi hotel geregeld omdat ze pas de volgende dag kon vliegen en een C class stoel voor de vlucht naar NYC
     
    LVH, flyerbe, Jan van Putten en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.109
    Leuk Bevonden:
    476
    Trofeepunten:
    83
    Voor een mooi hotel en een C class stoel mogen ze mij ook wel vernoemen naar welk dier dan ook ghehe..
     
    Quinten en thom bauwens vinden dit leuk.
  5. flyerbe

    flyerbe Active Member

    Berichten:
    332
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Ik zou beter vanaf nu mij ook van de domme houden en niet proberen Frans of Engels of zelfs wat Mandarijns te praten en wachten tot de staff mij begint te beledigen in hun taal. Free upgrades, yes! Of beter: gratis klasseverhogingen, ja! ;)

    Klopt. Ik herinner me dat ik als enige blanke op de luchthaven van Kunming aankwam, temidden van honderden Chinezen. Het personeel wist zich ook geen raad met mijn Belgisch paspoort. Uiteindelijk stond ik er nog alleen aan de controle, met 4 of 5 beambten die mijn paspoort kennelijk vanbuiten aan het leren waren. :)
     
    Flying doc en Mike vinden dit leuk.
  6. Mike

    Mike Well-Known Member

    Berichten:
    1.137
    Leuk Bevonden:
    644
    Trofeepunten:
    113
    hahaha
     
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.948
    Leuk Bevonden:
    1.869
    Trofeepunten:
    113
    Ondanks de verhalen en dit kleine incident heb ik geen problemen om met Chinese luchtvaartmaatschappijen te vliegen, maar het verbaasd mij gewoon dat zelfs de "echte" Chinezen het liefst hun eigen luchtvaartmaatschappijen vermijden.
     
  8. TallOne81

    TallOne81 New Member

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Ik zou er ook geen problemen mee hebben (ben een Euro Chinees met roots in Hong Kong) maar de taalbarrière is wel lastig. Ik spreek zelf geen Manderijns maar Cantonees. Denk dat ze het liever vermijd om andere redenen dan dat het een Chinese maatschappij is :p
     

Deel Deze Pagina